عملکرد شورای پروانه ساخت را در آغاز تغییر اعضای آن در دوره جدید با اکبر نبوی درمیان گذاشتیم. او معتقد است: «تغییر در سمتها و مسئولیتها طبیعی است و شورای پروانه ساخت نیز از این قاعده مستثنی نیست.»
به گزارش سینماسینما، اکبر نبوی که چهار سال عضو شورای پروانه ساخت بود، با اشاره به تغییر در مسئولیتها گفت: «چنین تغییراتی طبیعی است و این حق رئیس سازمان است که باتوجه به برنامههای که دارد ترکیب جدید را انتخاب کند و نیروهای تازهنفس و قبراق به شورای بیایند و من هم از این تصمیم استقبال میکنم و به محمدمهدی حیدریان تبریک میگویم زیرا معتقدم این شورا ملک طلق کسی نیست.»
نبوی با اشاره به عملکرد دوره چهار سال قبل شورای پروانه ساخت گفت: «عملکرد دوره قبل را همراه با ضعفهایی که داشته؛ به شدت مثبت میدانم. چون ما آدم هستیم و آدم هم اشتباه میکند مخصوصا در کارهای جمعی که بالاخره تکثر و تعدد دیدگاه وجود دارد، اشتباه کردن، امری ناگزیر است. اما اگر معدل بگیریم، من این چهار سال گذشته را مفید میبینم.»
او ادامه داد: «هدف اصلی ما در شورا کمک به سینما بود و این مسئله را هرگز فراموش نکردیم. شورای پروانه ساخت در این چهار سال به دلایل متعدد و دغدغههایی که داشت، برای اینکه به سینما کمک بکند صرفا به رد یا قبول آثار و درخواستها اکتفا نمیکرد و اگر لازم بود جلسات متعدد برگزار میکرد درحالیکه اصلا جزو وظایف شورا نبود که مثلا با کارگردان و تهیهکننده و فیلمنامهنویس جلسه برگزار کند.»
نبوی ادامه داد: «اگر در فیلمنامهای که به شورا اعلام شده بود، احیانا اشکالاتی میدیدیم اما یک ویژگی مثبت برجسته هم میدیدیم صرفا به خاطر برخی اشکالات، فیلمنامه یا طرح را رد نمیکردیم بلکه تلاش میکردیم باب گفتوگو با سازندگان اثر را باز کنیم تا ارزشهای آن اثر نادیده گرفته نشود و بتوانیم راهی باز کنیم برای اینکه آن کار ساخته شود.»
او ادامه داد: «هرچند برگزاری این جلسات از همه دوستان و هفت نفر عضو زمان زیادی میبرد اما بسیار اثرگذار بود و میتوانم بگویم حتی چندین اثر سینمایی که شاخص هم شد و جوایز خوبی هم گرفت و مردم و منتقدان نیز از آنها استقبال کردند، حاصل همین جلسات بود. به طوری که فیلمنامه برخی از این آثار در زمان ارائه اشکالاتی داشت اما همان گفتوگوها و جلسات باعث شد اشکالات؛ برطرف و فیلم؛ ساخته شود.»
نبوی در پاسخ به این سوال که آیا همه اعضا فیلمنامههای ارائه شده را میخواندند، گفت: «همه فیلمنامهها خوانده میشد اما نه به این معنا که همه فیلمنامهها توسط همه اعضا خوانده شود. تمام اعضا به شکل معمول طرح سه یا چهار صفحهای را میخواندند اما برای هر جلسه، هر عضو شورا یک یا دو فیلمنامه را به شکل کامل میخواند و درباره آن به سایر اعضا گزارش میداد و در جلسه، براساس طرح خوانده شده و گزارش عضو از فیلمنامه کامل، درباره آن بحث و تصمیمگیری میشد.»
او ادامه داد: «در صورتی که طرحی رد میشد اگر نویسنده یا تهیهکننده یا کارگردان متقاضی بودند که با یکی از اعضای شورا صحبت کنند و دلایل را بدانند، یکی از اعضای شورا با صاحب اثر صحبت میکرد. یا همدیگر را میتوانستند متقاعد بکنند یا هر دو طرف متقاعد نمیشدند و البته گاه کدورتهایی هم به بار میآمد.»
نبوی افزود: «میتوانم به جرات بگویم که بالای ۹۵ درصد فیلمنامههایی که اشکالاتی داشتند اما واجد عناصر و ویژگیهای مثبت و قابل توجهی بودند، مشکلاتشان با گفتوگو حل میشد و فیلم ساخته میشد. از این زاویه، من کارنامه شورا را خیلی خوب دیدم البته که کار شورا، کار سنگینی بود و جزو وظایف ما هم نبود منتها چون مصلحت و منافع سینما برای ما اهمیت داشت، این زحمت را به جان خریدیم و امیدوارم این روند در آینده هم ادامه پیدا کند.»
او در پاسخ به این سوال که آیا افرادی بودند که وقتی فیلمنامه آنها رد میشود، مشکل را نزد ریاست سازمان سینمایی در دوره قبل آقای ایوبی و دوره کنونی آقای حیدریان مطرح کنند، گفت: «این اتفاق رخ میداد. براساس قانون، شورای پروانه ساخت دارای اختیارات و وظایفی است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی هم وظایف و اختیاراتی دارند. شورای پروانه ساخت میتواند یک فیلمنامه را رد یا تایید کند و از آن طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا رئیس سازمان سینمایی نیز میتواند از اختیارات خود استفاده کند تا فیلمنامهای ساخته شود یا بالعکس. ضمنا اگر موردی هم در این باره وجود داشت، دستور به شورا داده نمیشد بلکه رئیس سازمان سینمایی به معاون خود میگفت. البته در طول این چهار سالی که من عضو شورای پروانه ساخت بودهام، گمان نمیکنم بیش از سه مورد اتفاق افتاده باشد و همان سه مورد هم ثابت شد نظر شورا برای ساخته نشدن اثر، درست بوده است.»
نبوی ادامه داد: «در چهار سالی که من عضو شورای پروانه ساخت بودم چه در زمان آقای ایوبی و چه در زمان آقای حیدریان، استقلال شورای پروانه ساخت کاملا حفظ شد و زیر سوال نرفت. آقای حجتالله ایوبی به استقلال شورا بسیار اهمیت میداد و آن را رعایت میکرد و محمدمهدی حیدریان نیز در همین مدت محدودی که تشریف آوردهاند، برای استقلال شورا اهمیت قائل بودهاند. با صراحت میگویم شورای پروانه ساخت با استقلال کامل فرهنگی و هنری تصمیماتش را میگرفت و از این منظر جای تشکر و خوشحالی دارد.»
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۸ فیلم سینمایی بدون مجوز ساخته شده/ ساخت فیلم «بدون مجوز» قابل کنترل نیست
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- همایون اسعدیان: نمیدانم چرا وزیر ارشاد دوست دارد هر هفته حرف بزند؟/مسئولین شبها مسابقه دارند که فردا چه بگوییم تا مردم بیشتر عصبانی شوند!
- صدور ۸ پروانه ساخت سینمایی و غیرسینمایی
- صدور ۶ پروانه ساخت غیرسینمایی
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- صدور پروانه ساخت برای یازده فیلمنامه سینمایی و غیرسینمایی
- سه فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- «آقای گل» و «حدود ساعت ۸ صبح» پروانه ساخت گرفتند
- محمدرضا هنرمند: عنان سینمای مظلوم و غارت شده ما در دست نامحرمان بیکفایت است
- سعید مستغاثی، عضو شوراهای پروانه ساخت و نمایش: ترکیب «سینمای ایران» دو دروغ بزرگ است نه سینماست، نه ایرانی!
- گزارش سازندگی از احکام تازه خزاعی/ خالصسازی در سازمان سینمایی
- اعضای شورای پروانه ساخت آثار سینمایی معرفی شدند
- معاون نظارت و ارزشیابی خبر داد: به زودی اعضای شوراهای پروانه ساخت و نمایش معرفی میشوند
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد/ بازنگری در آییننامههای شوراهای پروانه ساخت و نمایش
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست






اکبر نبوی /شورای پروانه ساخت/خانه سینما/اجراهای سفارشی/کلام گسسته وغیره مُدَون/وووووودیگر هیچ! فقط یک آلترناتیو شبهه روشنفکری…..