«دونده» امیر نادری در بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم ویسکانسین کشور آمریکا به صورت دیجیتال به نمایش درآمد.
به گزارش سینماسینما، «دونده» امیر نادری در بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی فیلم ویسکانسین کشور آمریکا به صورت دیجیتال به نمایش درآمد.
این فیلم که از تولیدات سال ۱۳۶۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است در روزهای ۲۸ و ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ برابر با ۱۷ و ۱۸ آوریل ۲۰۲۳ در این رویداد هنری به نمایش گذاشته شد.
«دونده» در سالهای پیش برنده جایزه بالن طلایی جشنواره سهقاره نانت ۱۹۸۵، برنده جایزه ویژه جشنواره بینالمللی فیلم سنگاپور ۱۹۸۵ و برنده جایزه ویژه هیئتداوران جشنواره بینالمللی فیلم کودکان سینه جونیور ۲۰۰۰ فرانسه شده است.
این فیلم خاطرهانگیز همچنین طی این سالها در مرکز فرهنگی و هنری «پمپیدو» کشور فرانسه، موزه هنر مدرن کشور آمریکا، جشنواره لومیر فرانسه، موزه ملی سینما موسیمو کشور ایتالیا و جشنواره فیلمهای ایرانی کشور چک نمایش ویژه داشته است.
بهرام بیضایی کارگردان فیلم «باشو غریبه کوچک» نیز بهعنوان تدوینگر و غلامرضا رمضانی بهعنوان مدیر تولید این فیلم، بودهاند.
در سایت جشنواره بینالمللی فیلم ویسکانسین درباره این فیلم آمده است: «نسخه بازسازی شده این فیلم صراحت نوینی از تصاویری که امیر نادری به دقت با هم ترکیب کرده است، به ارمغان میآورد. اغلب، امیرو (شخصیت اصلی فیلم) را میبینیم که از میان نردهها یا پنجرههای زنجیرهای نگاه میکند و بر وضعیت خود بهعنوان یک غریبه تأکید و حرکتهای زیبای دوربین فیلمبردار، با ثبت تصاویر آفتاب، به آغشتهشدن فیلم به مبارزات امیرو با اشرافیت کمک میکند.
همچنین «دونده» فیلمی به همان اندازه تکاندهنده و اسرارآمیز است که در کنار «کفشهای دسیکا»، «۴۰۰ ضربه تروفو» و همینطور «خانه دوست کجاست؟» عباس کیارستمی در نظر گرفته میشود. «دونده» در ردیف یکی از فیلمهای خوب درباره کودکان و نوجوانانی که با قدرت و لطف در دنیای بیتفاوت حرکت میکند، میایستد.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- یادداشت امیر نادری درباره «سامی»/ روح جنوب در فیلم موج میزند
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- باشو، غریبهای که «شازده کوچولو»ی سینمای ایران است
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- برای اولینبار در ایران؛ نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در شبکه نمایش خانگی منتشر شد
- «باشو غریبه کوچک» به جشنواره تورنتو میرود
- جشنواره ونیز ۸۲ در ایستگاه پایانی؛ شیر طلایی ونیز به جیم جارموش رسید/ دو جایزه برای سینماگران ایرانی
- در هشتاد و دومین دوره جشنواره؛ «باشو غریبه کوچک» از ونیز جایزه گرفت
- نسلی که بهرام بیضایی را نمی شناسد و کتابهایی که مرجوع می شود
- جشنواره فیلم ارمنستان به پایان رسید؛ اهدای زردآلوی طلایی و نقرهای به دو سینماگر ایرانی/ تقدیر از امیر نادری
- اعطای جایزه به «تهران، یک تاریخ ناتمام» در جشنواره زردآلوی طلایی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





