آزاده باقری: اکران نوروزی سینماها همیشه به عنوان یکی از فصول طلایی برای جذب مخاطب شناخته میشود. این ایام فرصتی استثنائی برای فیلمهاست تا در تعطیلات نوروزی که خانوادهها بیشتر زمان خود را برای تفریح و سرگرمی میگذرانند، بتوانند توجه مخاطبان بیشتری را جلب کنند. در این دوره، فیلمها به طور خاص باید خود را با ذائقه عمومی تطبیق دهند و با انتخاب دقیق ژانرها و داستانها، شانس موفقیت در گیشه را افزایش دهند.
در اکران نوروزی سال ۱۴۰۴، ۸ فیلم به عنوان آثار منتخب معرفی شدهاند که تنوع ژانری آنها میتواند بر جذابیت این فصل اکران بیفزاید. از فیلمهای کمدی پرطرفدار گرفته تا ملودرامهای اجتماعی، این ترکیب میتواند به جذب مخاطبان با سلیقههای مختلف کمک کند. در این بین، دو فیلم کمدی «دایناسور» و «کوکتل مولوتوف» بیشترین شانس را برای موفقیت در گیشه دارند. چراکه کمدی در سینمای ایران همواره یکی از پرطرفدارترین ژانرها بوده و احتمالا در ایام تعطیلات نوروز نیز به همان اندازه تاثیرگذار خواهد بود.
از سوی دیگر، سینمای اجتماعی و ملودرامها نیز در این دوره همیشه جایگاه خود را داشتهاند. فیلمهایی که به مسائل اجتماعی و خانوادگی پرداخته و به نوعی بازتاب دهنده واقعیتهای جامعه هستند، از این جهت که ارتباط نزدیکی با زندگی روزمره مخاطبان دارند، همیشه با استقبال خوبی رو به رو میشوند. این در حالی است که فیلمهایی مانند «رها» که به مقولههای انسانی و اجتماعی پرداختهاند، ممکن است تجربه موفق فیلمهای مشابه در سالهای گذشته را تکرار کنند.
در همین راستا، ترکیب فیلمهایی که به داستانهای قهرمان محور پرداخته و به نوعی از فضاهای حماسی بهره میبرند، همچنان از اهمیت بالایی برخوردارند. فیلمهایی مانند «پیشمرگ» که به زندگی شهیدان دفاع مقدس شاخص میپردازند، میتوانند با جذب طرفداران سینمای قهرمان محور، به موفقیت در گیشه کمک کنند. به ویژه که این فیلمها میتوانند در کنار آثار حماسی دیگری مانند «موسی کلیم الله»، رقابتی جدی با سایر فیلمهای نوروزی داشته باشند.
در این بین، سینمای کودک و نوجوان نیز در اکران نوروزی ۱۴۰۴ سهم خود را دارد. انیمیشن «پسر دلفینی ۲» و فیلم «بامبولک» که به نوعی مخاطبان جوانتر را هدف قرار دادهاند، کار دشواری در جذب مخاطب دارند. این نوع آثار همیشه در رقابت با سایر فیلمها با چالشهای خاص خود مواجه هستند و موفقیت در این بخش به میزان زیادی بستگی به تبلیغات، کیفیت اثر و میزان توجه خانوادهها به آنها دارد.
در کنار این فیلمها، «عینک قرمز» به عنوان یکی از آثار ناآشنا و مبهم در میان فیلمهای نوروزی قرار دارد. با وجود آنکه هنوز تولید و داستان آن برای عموم مخاطبان شناخته شده نیست، این فیلم ممکن است با چالشهایی در جذب مخاطب رو به رو شود. تبلیغات محدود و فقدان اطلاع رسانی مناسب میتواند به یکی از بزرگترین مشکلات این فیلم در جذب تماشاگران تبدیل شود.
در مجموع، اکران نوروزی ۱۴۰۴ با تنوع ژانری و توجه به سلیقههای مختلف میتواند یک دوره موفقیت آمیز برای سینما باشد. ترکیب فیلمهای کمدی، اجتماعی، حماسی و کودکانه این شانس را ایجاد میکند که سینما در ایام نوروز مخاطبان بیشتری را جذب کرده و به یکی از پرپولترین دورههای اکران سال تبدیل شود.
سینماگران و دست اندرکاران این پروژهها باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کرده و با توجه به سلیقهها و نیازهای متفاوت مخاطبان، تجربهای موفق را رقم بزنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





