محسن خان جهانی کارگردان سینمای مستند در اعتماد نوشت :
به نظر من جشنواره سینما حقیقت امسال فاقد فیلمهای جسورانه با سوژههای گرم بود و مهمترین دلیل این مساله به نبود تهیهکننده خصوصی است و به اعتقاد من تا وقتی که تهیهکننده خصوصی مسوولیت تولید فیلمهای مستند را بر عهده نگیرد وضعیت به همین گونه است. فیلمها بیشتر توسط سازمانها و ارگانهای دولت با خواستهها و اهدافی که دارند تولید میشوند و چنین تولیداتی معمولا خلاقیت را از فیلمسازان دریغ میکنند و ما هر ساله شاهد فیلمهای سادهتر و بیخاصیت و بیدردسرتر خواهیم بود و به مرور دیگر شاهد حضور فیلمهایی که مشکلات جامعه را روایت کرده و اتفاقاتی را گوشزد میکند نخواهیم بود.
طی دورههای مختلفی که جشنواره سینما حقیقت برگزار میشد همواره حضور داشتم و امسال نخستین سالی بود که به عنوان تماشاگر فیلمها در جشنواره حضور پیدا میکردم. نکات مهم این دوره به بخش فیلمهای سیاسی برمیگشت که موفق عمل نکرد چرا باید فیلمسازی که برای فیلمش زحمت کشیده و سوژه مهم سیاسی را انتخاب کرده از جشنواره حذف شود؟ معتقدم در این بخش سلیقهای عمل شده اگر قرار باشد جشنوارهای ملاحظات سیاسی را رعایت کند که این به جشنوارهای معمولی تبدیل میشود. همه افتخار ما این است که جشنواره سینما حقیقت از سایر جشنوارهها سطح کیفیتش بالاتر است چون نوع فیلمهایش این را ثابت کرده است.
وزیر ارشاد در این جشنواره قول دادند که به زودی با مستندسازان دیدار داشته باشند. امیدوارم به وعده خود عمل کنند. چون سینمای مستند نیازمند یک اتفاق جدی است. درست است که جشنواره نیازمند نیروهای جوان است اما امسال جای بسیاری از بزرگان سینمای مستند خالی بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مشق شب کیارستمی در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- گزارشی از نشست بررسی مستند بر سر خاک ساخته محسن خانجهانی در خانه اردیبهشت عودلاجان
- آغاز نمایش مستند «بر سر خاک»/ فیلمی با موضوع محیط زیست
- نامه سرگشاده محسن خانجهانی به وزیر ارشاد/ آقای وزیر! توقع «رپرتاژ» که ندارید؟/ اما و اگرهای یک «مستندنگاری»
- در نشست «تجربههای عینی مستندسازان از کار در دوران کرونا» عنوان شد/ کرونا الفبای زندگی را تغییر داده است
- فیلمبرداری “ABCD” با محوریت کرونا به پایان رسید
- گفتوگو با محسن خانجهانی، کارگردان مستند «انتهای خیابان پاستور»/ پله پله تا پاستور
- فضا بس ناجوانمردانه آشناست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





