«تاکنون در تاریخ جشنواره فیلم کن، ۹ سینماگر ایرانی در هیاتداوریهای مختلف جشنواره حضور داشتهاند که شامل ۲ مرد و ۷ زن بودهاند و در این میان چهار داوری در بخش مسابقه رسمی کن بوده که اعتبار بسیار بیشتری دارد.»
به گزارش سینماسینما، محمد اطبایی در پی انتخاب کتایون شهابی به عنوان داور بخش اصلی کن دربارهی تاریخچهی حضور سینماگران ایرانی در داوری کن، در یادداشتی نوشته است: انتخاب کتایون شهابی به عنوان یکی از اعضای هیات داوری بخش مسابقه رسمی کن خوشحالی سینمای ایران را پس از انتخاب دو فیلم در بخش های مسابقه و نوعی نگاه تکمیل کرد و معتقدم این حضور تاییدی است بر حدود سی سال تلاش و حضور پرثمر کتایون شهابی در معرفی و عرضه سینمای ایران در عرصههای جهانی.
او که فعالیتهای خود را در بنیاد سینمایی فارابی آغاز و پس آن در تلویزیون ایران ادامه داد و در چند سال اخیر یکی از موفقترین پخش کنندههای بینالمللی سینمای ایران در بخش خصوصی بوده است.
تاکنون در تاریخ جشنواره فیلم کن، ۹ سینماگر ایرانی در هیاتداوریهای مختلف جشنواره حضور داشتهاند که شامل ۲ مرد و ۷ زن بودهاند. پنج داوری نصیب سینماگران مرد ایرانی و ۹ داوری توسط سینماگران زن ایرانی و در مجموع ۱۴ داوری در تاریخ کن نصیب سینماگران ایرانی شده است.
چهار داوری در بخش مسابقه رسمی کن بوده که اعتبار بسیار بیشتری دارد، یک داوری در بخش نوعی نگاه، چهار داوری در بخش فیلمهای کوتاه و سینه فونداسیون، ۲ داوری در دوربین طلایی و ۳ داوری در بخش جایزههای جنبی.
اولین داوری یک سینماگر ایرانی در چهل و ششمین دوره جشنواره کن، ۲۳ اردیبهشت تا ۳ خرداد ۱۳۷۲، رخ داد که عباس کیارستمی به عنوان یکی از اعضای هیات داوری بخش رسمی انتخاب شد و البته در آن سال هیچ فیلمی از ایران در جشنواره کن حضور نداشت. در پنجاه و چهارمین جشنواره فیلم کن که از ۱۹ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۰ برگزار شد، سمیرا مخملباف پس از موفقیت فیلمهای “سیب” و “تخته سیاه” به عنوان داور بخش فیلمهای کوتاه و سینه فونداسیون در جشنواره حضور داشت.
در سال ۱۳۸۰، فیلمهای “سفر قندهار” ساخته محسن مخملباف، “ای بی سی آفریقا” ساخته عباس کیارستمی، “زیر نور ماه” ساخته رضا میرکریمی” و “بیگانه و بومی” ساخته علی محمد قاسمی در بخشهای مختلف جشنواره حضور داشتند و یک سال رویایی برای سینمای ایران رقم خورد و “زیر نور ماه” جایزه بهترین فیلم بخش هفته منتقدان را دریافت کرد و “سفر قندهار” نیز جایزه هیات داوری کلیسای جهانی را گرفت.
پنجاه و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن از ۲۵ اردیبهشت تا ۵ خرداد ۱۳۸۱ برگزار شد و عباس کیارستمی به عنوان یکی از اعضای داوری بخش فیلمهای کوتاه و سینه فونداسیون و بهمن قبادی به عنوان یکی از اعضای هیات داوری جایزه دوربین طلایی انتخاب شدند.
فیلمهای “ده” ساخته عباس کیارستمی، “بمانی” ساخته داریوش مهرجویی، “آوازهای سرزمین مادریام” ساخته بهمن قبادی، فیلمهای کوتاه “چت” ساخته شادمهر راستین و “گیوتین” ساخته بهرام عظیمپور در بخشهای مختلف جشنواره کن حضور داشته و جایزه فرانسوآشالیه جشنواره کن به فیلم “آوازهای سرزمین مادرام” تعلق گرفت.
پنجاه و هشتمین جشنواره کن هم از ۲۱ اردیبهشت تا ۱ خرداد ۱۳۸۴ برگزار شد و باز هم عباس کیارستمی لباس داوری بر تن کرد! او به عنوان رییس هیات داوران جایزه دوربین طلایی حضور داشت و فیلمهای “یک شب” ساخته نیکی کریمی و “جزیره آهنی” ساخته محمد رسول اف در جشنواره کن به نمایش درآمدند.
در پنجاه و نهمین دوره جشنواره فیلم کن، ۲۷ اردیبهشت تا ۷ خرداد ۱۳۸۵، مرجانه ساتراپی به عنوان یکی از اعضای داوران بخش نوعی نگاه و شهلا رستمی (ناهید) به عنوان داور فیپرشی در جشنواره حضور داشتند. در این سال هیچ فیلمی از ایران در جشنواره کن انتخاب نشد.
شصتمین دوره جشنواره فیلم کن هم که از ۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد ۱۳۸۶ برپا شد، نیکی کریمی به عنوان داور بخش فیلمهای کوتاه و سینه فونداسیون جشنواره کن انتخاب شد و فیلم “گریهها” ساخته عباس کیارستمی، تنها فیلم ایرانی حاضر در جشنواره بود.
مرجانه ساتراپی، سینماگر ایرانی مقیم فرانسه، در شصت و یکمین دوره جشنواره فیلم کن، ۲۵ اردیبهشت تا ۵ خرداد ۱۳۸۷، بار دیگر به عنوان داور و این بار بخش مسابقه رسمی کن به جشنواره بازگشت و فیلم “ترانه تنهایی تهران” ساخته سامان سالور، تنها فیلم ایرانی جشنواره کن بود.
در شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن که از ۲۱ اردیبهشت تا ۱ خرداد ۱۳۹۰ برگزار شد، شهلا رستمی (ناهید) بار دیگر به عنوان داور فیپرشی انتخاب شد، فیلمهای “به امید دیدار” ساخته محمد رسول اف، “این فیلم نیست” ساخته جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب در جشنواره حضور داشته و جایزه کالسکه زرین بخش پانزده روز کارگردانها به پناهی و جایزه بهترین کارگردانی بخش نوعی نگاه و جایزه فرانسوآشالیه به محمد رسول اف اعطا شد.
شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن، ۲۴ اردیبهشت تا ۴ خرداد ۱۳۹۳ شاهد حضور دو داور ایرانی بود. لیلا حاتمی به عنوان یکی از اعضای داوری بخش مسابقه رسمی و عباس کیارستمی به عنوان رییس هیات داوران بخش فیلمهای کوتاه و سینه فونداسیون حضور داشتند.
در سال بعد و شصت و هشتمین دوره جشنواره کن، ۲۳ اردیبهشت تا ۳ خرداد ۱۳۹۴ هم دزیره اخوان سینماگر ایرانی مقیم نیویورک رییس هیات داوران جایزه جنبی کوییرپالم بود و فیلم “ناهید” ساخته آیدا پناهنده و فیلم کوتاه “کشتارگاه” ساخته بهزاد آزادی در جشنواره حضور داشته و جایزه آینده روشن بخش نوعی نگاه هم به فیلم “ناهید” اختصاص یافت.
اکنون هم در شصت و نهمین دوره جشنواره کن که از ۲۲ اردیبهشت تا ۲ خرداد ۱۳۹۵ برگزار میشود، کتایون شهابی به عنوان یکی از اعضای بخش مسابقه رسمی جشنواره و فیلمهای “فروشنده” ساخته اصغر فرهادی و “وارونگی” ساخته بهنام بهزادی در کن حضور دارند.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- داوران کن مشخص شدند
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





