«تاکنون در تاریخ جشنواره فیلم کن، ۹ سینماگر ایرانی در هیاتداوریهای مختلف جشنواره حضور داشتهاند که شامل ۲ مرد و ۷ زن بودهاند و در این میان چهار داوری در بخش مسابقه رسمی کن بوده که اعتبار بسیار بیشتری دارد.»
به گزارش سینماسینما، محمد اطبایی در پی انتخاب کتایون شهابی به عنوان داور بخش اصلی کن دربارهی تاریخچهی حضور سینماگران ایرانی در داوری کن، در یادداشتی نوشته است: انتخاب کتایون شهابی به عنوان یکی از اعضای هیات داوری بخش مسابقه رسمی کن خوشحالی سینمای ایران را پس از انتخاب دو فیلم در بخش های مسابقه و نوعی نگاه تکمیل کرد و معتقدم این حضور تاییدی است بر حدود سی سال تلاش و حضور پرثمر کتایون شهابی در معرفی و عرضه سینمای ایران در عرصههای جهانی.
او که فعالیتهای خود را در بنیاد سینمایی فارابی آغاز و پس آن در تلویزیون ایران ادامه داد و در چند سال اخیر یکی از موفقترین پخش کنندههای بینالمللی سینمای ایران در بخش خصوصی بوده است.
تاکنون در تاریخ جشنواره فیلم کن، ۹ سینماگر ایرانی در هیاتداوریهای مختلف جشنواره حضور داشتهاند که شامل ۲ مرد و ۷ زن بودهاند. پنج داوری نصیب سینماگران مرد ایرانی و ۹ داوری توسط سینماگران زن ایرانی و در مجموع ۱۴ داوری در تاریخ کن نصیب سینماگران ایرانی شده است.
چهار داوری در بخش مسابقه رسمی کن بوده که اعتبار بسیار بیشتری دارد، یک داوری در بخش نوعی نگاه، چهار داوری در بخش فیلمهای کوتاه و سینه فونداسیون، ۲ داوری در دوربین طلایی و ۳ داوری در بخش جایزههای جنبی.
اولین داوری یک سینماگر ایرانی در چهل و ششمین دوره جشنواره کن، ۲۳ اردیبهشت تا ۳ خرداد ۱۳۷۲، رخ داد که عباس کیارستمی به عنوان یکی از اعضای هیات داوری بخش رسمی انتخاب شد و البته در آن سال هیچ فیلمی از ایران در جشنواره کن حضور نداشت. در پنجاه و چهارمین جشنواره فیلم کن که از ۱۹ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۰ برگزار شد، سمیرا مخملباف پس از موفقیت فیلمهای “سیب” و “تخته سیاه” به عنوان داور بخش فیلمهای کوتاه و سینه فونداسیون در جشنواره حضور داشت.
در سال ۱۳۸۰، فیلمهای “سفر قندهار” ساخته محسن مخملباف، “ای بی سی آفریقا” ساخته عباس کیارستمی، “زیر نور ماه” ساخته رضا میرکریمی” و “بیگانه و بومی” ساخته علی محمد قاسمی در بخشهای مختلف جشنواره حضور داشتند و یک سال رویایی برای سینمای ایران رقم خورد و “زیر نور ماه” جایزه بهترین فیلم بخش هفته منتقدان را دریافت کرد و “سفر قندهار” نیز جایزه هیات داوری کلیسای جهانی را گرفت.
پنجاه و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن از ۲۵ اردیبهشت تا ۵ خرداد ۱۳۸۱ برگزار شد و عباس کیارستمی به عنوان یکی از اعضای داوری بخش فیلمهای کوتاه و سینه فونداسیون و بهمن قبادی به عنوان یکی از اعضای هیات داوری جایزه دوربین طلایی انتخاب شدند.
فیلمهای “ده” ساخته عباس کیارستمی، “بمانی” ساخته داریوش مهرجویی، “آوازهای سرزمین مادریام” ساخته بهمن قبادی، فیلمهای کوتاه “چت” ساخته شادمهر راستین و “گیوتین” ساخته بهرام عظیمپور در بخشهای مختلف جشنواره کن حضور داشته و جایزه فرانسوآشالیه جشنواره کن به فیلم “آوازهای سرزمین مادرام” تعلق گرفت.
پنجاه و هشتمین جشنواره کن هم از ۲۱ اردیبهشت تا ۱ خرداد ۱۳۸۴ برگزار شد و باز هم عباس کیارستمی لباس داوری بر تن کرد! او به عنوان رییس هیات داوران جایزه دوربین طلایی حضور داشت و فیلمهای “یک شب” ساخته نیکی کریمی و “جزیره آهنی” ساخته محمد رسول اف در جشنواره کن به نمایش درآمدند.
در پنجاه و نهمین دوره جشنواره فیلم کن، ۲۷ اردیبهشت تا ۷ خرداد ۱۳۸۵، مرجانه ساتراپی به عنوان یکی از اعضای داوران بخش نوعی نگاه و شهلا رستمی (ناهید) به عنوان داور فیپرشی در جشنواره حضور داشتند. در این سال هیچ فیلمی از ایران در جشنواره کن انتخاب نشد.
شصتمین دوره جشنواره فیلم کن هم که از ۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد ۱۳۸۶ برپا شد، نیکی کریمی به عنوان داور بخش فیلمهای کوتاه و سینه فونداسیون جشنواره کن انتخاب شد و فیلم “گریهها” ساخته عباس کیارستمی، تنها فیلم ایرانی حاضر در جشنواره بود.
مرجانه ساتراپی، سینماگر ایرانی مقیم فرانسه، در شصت و یکمین دوره جشنواره فیلم کن، ۲۵ اردیبهشت تا ۵ خرداد ۱۳۸۷، بار دیگر به عنوان داور و این بار بخش مسابقه رسمی کن به جشنواره بازگشت و فیلم “ترانه تنهایی تهران” ساخته سامان سالور، تنها فیلم ایرانی جشنواره کن بود.
در شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن که از ۲۱ اردیبهشت تا ۱ خرداد ۱۳۹۰ برگزار شد، شهلا رستمی (ناهید) بار دیگر به عنوان داور فیپرشی انتخاب شد، فیلمهای “به امید دیدار” ساخته محمد رسول اف، “این فیلم نیست” ساخته جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب در جشنواره حضور داشته و جایزه کالسکه زرین بخش پانزده روز کارگردانها به پناهی و جایزه بهترین کارگردانی بخش نوعی نگاه و جایزه فرانسوآشالیه به محمد رسول اف اعطا شد.
شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن، ۲۴ اردیبهشت تا ۴ خرداد ۱۳۹۳ شاهد حضور دو داور ایرانی بود. لیلا حاتمی به عنوان یکی از اعضای داوری بخش مسابقه رسمی و عباس کیارستمی به عنوان رییس هیات داوران بخش فیلمهای کوتاه و سینه فونداسیون حضور داشتند.
در سال بعد و شصت و هشتمین دوره جشنواره کن، ۲۳ اردیبهشت تا ۳ خرداد ۱۳۹۴ هم دزیره اخوان سینماگر ایرانی مقیم نیویورک رییس هیات داوران جایزه جنبی کوییرپالم بود و فیلم “ناهید” ساخته آیدا پناهنده و فیلم کوتاه “کشتارگاه” ساخته بهزاد آزادی در جشنواره حضور داشته و جایزه آینده روشن بخش نوعی نگاه هم به فیلم “ناهید” اختصاص یافت.
اکنون هم در شصت و نهمین دوره جشنواره کن که از ۲۲ اردیبهشت تا ۲ خرداد ۱۳۹۵ برگزار میشود، کتایون شهابی به عنوان یکی از اعضای بخش مسابقه رسمی جشنواره و فیلمهای “فروشنده” ساخته اصغر فرهادی و “وارونگی” ساخته بهنام بهزادی در کن حضور دارند.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟