مشهورترین نمای فیلم نفس گیر «رابط فرانسوی» (ویلیام فرید کین، ۱۹۷۱) تصویری است از کارآگاه روسو (روی شایدر) که پایین پلکان، بالاخره و بعد از تقیب و گریزی مرگبار و طولانی، توانسته به ضارب سوپرحرفهای (مارسل بوزوفی) شلیک کند. ضاربی که مشهورترین نقش بازیگر صورت سنگیاش را رقم زد و حجم قابل اعتنایی از التهاب فیلم، بر اثر مهارت جنایتکارانه او شکل میگیرد. این نما برخلاف تئوری قدیمی زیباییشناسی تصویر سینمایی خلق شده است. آن تئوری مبتنی بر این بود که وقتی میخواهیم شخصیت فیلم را بزرگ بداریم از او نمای «رو به بالا» بگیریم. اما در اینجا، دوربین از بالای پلهها و با زاویه رو به پایین، نما را گرفته و پلیس موفق، در ابعادی کمی بزرگتر از یک مورچه، آن ته و آن پایین دیده میشود. کارگردان کسی است که بعد از این فیلم، «جنگیر» را ساخت و در خلق اضطراب، استادکار محسوب میشد و میشود. جستوجوی دلیل او برای این نمابندی میتواند درس آموز باشد: مهم، فقط این نیست که کارآگاه، ماموریتش را به انجام و سرانجام رسانده. مهمتر این است که او یک غول را کشته؛ غولی با ابعادی غولآسا در تصویر که ضارب بیرحم و چیرهدستی بوده و حالا به مضروب بدل شده است. دستهای باز او در تصویر هم مانند جا و زاویه دوربین، بناست بر این ابعاد عظیم تاکید کند. بنابراین، کارآگاه که در نما کوچکترین است، بیش از همه بزرگ داشته میشود.
اگر رویای ایرانی به واقعیت بپیوندد و احتمال زیر ۱۰ درصد «ریل اسپورت»، امشب در مسابقه ایران-اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تحقق پیدا کند، ربط اشارهام به این تصویر از «رابط فرانسوی» روشن خواهد شد. اگر نشد، اتفاق عجیبی نیفتاده است. باز به سینما تفأل میزنیم و آن بخش طلایی از شعر شخصیت رابرت کین کید (کلینت ایستوود) در فیلم «پلهای مدیسون کانتی» (ایستوود، ۱۹۹۵) را بازمی خوانیم که میخواند: «رویاهای قدیمی، قشنگ بودند. هیچوقت واقعی نشدند؛ ولی چه خوب که زمانی در سر میپرواندمشان».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اتفاق خوب و ساختار ضعیف/یادداشت امیر پوریا درباره برنامه کلاسیکو
- نسخه کامل گپ و گفت کیوان کثیریان و امیر پوریا درباره مستند «میدان جوانان(سابق)»
- نسخه کامل گپ و گفت کیوان کثیریان با امیر پوریا در برنامه اتاق روشن درباره مستند «در جستجوی فریده» و انتخاب آن برای اسکار
- کرسی آزاد اندیشی رسانهای با عنوان نئولیبرالیسم و اقتصاد سینما برگزار میشود
- ادامۀ ماجرای «کاناپه» این بار با فیلمسازان
- بایگانی «کاناپه» و فقدان «خلاقیت» در مدیریت
- «گوزنها» در خانه هنرمندان به نمایش درآمد
- جلوگیری از توقف سینمای واقعی/یادداشتی از امیر پوریا
- کار فرهنگی یا مبارزه؟/یادداشتی از امیر پوریا
- نگذاریم این خاک سرد شود…/یادداشت امیر پوریا به مناسبت دومین سالگرد درگذشت کیارستمی
- تیم ملی و اصحاب کهف/یادداشتی از امیرپوریا
- هدیه تهرانی و خرج اعتبار خود برای دیگری/ یادداشتی از امیر پوریا
- علیه ابتذال «اکران مردمی»/یادداشتی از امیر پوریا
- حرف های مهناز افشار درباره ازدواج با یاسین رامین و اسکار فرهادی
- نگاهی به فیلم «رم، شهر بی دفاع»/ دعوت به تعالی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ