ایرج راد رییس هیات رییسه شورای عالی خانه هنرمندان ایران درنشست رسانهای این شورا با محوریت طرح حذف معافیت مالیاتی هنرمندان بیان کرد بار روانی و تبعات منفی حذف معافیتهای مالیاتی بر درآمد هنرمندان بیشتر از آورده اش برای دولت خواهد بود و کیفیت آثار هنری را تنزل خواهد داد.
به گزارش سینماسینما، نشست رسانهای رییس و اعضای هیات رییسه شورای عالی خانه هنرمندان ایران با حضور ایرج راد رییس، حمیدرضا نوربخش، روانبخش صادقی و امیر راد اعضای هیات رییسه شورای عالی خانه هنرمندان ایران صبح امروز(سه شنبه ۳ اسفند) در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران در دیدار با اهالی رسانه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه کیوان کثیریان، مدیر روابط عمومی و امور بینالملل خانه هنرمندان ایران مقدماتی را درباره موضوع این جلسه مطرح کرد.
ایرج راد رییس هیات رییسه شورای عالی خانه هنرمندان ایران در ابتدای این نشست بیان کرد: ما معمولا به جای این که تلاش کنیم حرکتهای رو به جلویی داشته باشیم، به دنبال این که هستیم که به عقب برگردیم تا شرایط بهتر گذشته را احیا کنیم. در حواشی اتفاقات اخیر درباره حذف معافیت مالیاتی متاسفانه اصل ماجرا فراموش میشود و فرهنگ و هنر مورد غفلت قرار میگیرد. ما بر اساس اعلام ماده ۱۳۹ برای معافیتهای مالیاتی هنرمندان همواره مباحثی در میان بوده است. گاهی عقب نشینیهایی صورت گرفته و باز دوباره حرکتهای رو به جلویی در میان بوده است.
وی افزود: فرهنگ و هنر باید مورد حمایت دولت قرار بگیرد. زیرا اشاعه مسائل فرهنگی و هنری تاثیر مستقیمی بر همه جوانب و عرصههای مختلف کشور دارد. در حال حاضر سقفی برای ۲۰۰ میلیون درآمد سالانه هنرمندان تعیین شده است که تا آن سقف آنها معاف از مالیات هستند و اگر این درآمد بر تعداد ۱۲ ماه تقسیم شود، ۱۶ میلیون متوسط درآمد در ماه میشود. این در حالی است که یک هنرمند، کارمند ثابت یک سازمان نیست تا حقوقش پیوسته باشد. ممکن است او در یکسال همه توان خود را به کار بگیرد و درآمد خوبی داشته باشد. مثلا یک بازیگر در یک سال هم تئاتر بازی کرده باشد هم سریال و هم دوبله و… کار کرده باشد و برای مثال در آن سال ۳۵۰ میلیون تومان درآمد کسب کرده باشد اما در ادامه ۵ سال کار نکند و این درآمد قاعدتا باید تقسیم بر ماههای بیکاری او شود. حال سوال این است آیا دولت معیشت این مدت بیکاری را برای او تامین میکند؟ ضمن این که باید در نظر بگیریم که هنرمندان یک بازه طلایی کاری دارند و از مقطعی به بعد شاید توان و انرژی قبلی خود را برای کار هنری نداشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: یک هنرمند باید چند سال کار کند که بتواند یک آپارتمان ۸۰ متری خریداری کند؟ متاسفانه از دلال ها مالیاتی که باید اخذ نمیشود و در حال حاضر بر گروه هنرمندان تمرکز شده است. از سویی دیگر همه هنرمندان در وضعیتی نیستند که بتوانند درآمدهای بالایی داشته باشند و تعداد آن هایی که درآمدهای بالای یک میلیاردی دارند کمتر از انگشتان دو دست است. باید دید آیا تاثیر این گرفتن مالیات بر عواقب آن و درست در حوزهای که باید کارهای ارزشی و با تاثیرگذاری بالا صورت بگیرد،ارزشش را دارد!؟
این هنرمند و بازیگر پیشکسوت خاطر نشان کرد: ما در زمینه های مختلف در حال پرداخت مالیات هستیم. برای مثال در تئاتر برای بردن یک اثر روی صحنه نه تنها حمایتی از نظر دکور، سالن تمرین، لباس و… صورت نمیگیرد حتی سالنهای دولتی نیز ۲۰ درصد از فروش بلیت را برای هزینه سالن برمیدارند و ۵ درصد در فضاهای الکترونیکی کسر می شود. ۹ درصد مالیات برارزش افزوده به اثر تعلق میگیرد. حال هنرمند باید از درآمد خود نیز با این تصمیم گرفته شده، مالیات هم پرداخت کند! این اتفاق لطمهای به خانهها و موسسات فرهنگی و هنری خواهد زد. ما همواره این گرفتاری را با اداره های مالیاتی داشته ایم که وقتی پولی را از آن ها کمک گرفتهایم یا به عنوان اعضا حق عضویت پرداخت کردهایم میخواهند مالیات شاملش شود. درحالی که در اساسنامه، این مجموعه غیرانتفاعی است. اکثر هنرمندانی که در موسسات کار میکنند، حقوق نمیگیرند. برای مثال در شورای عالی خانه هنرمندان ایران حقوق نمیگیرند و به استثنای کارکنان بقیه، خدمات داوطلبانه انجام میدهند و چرا این اقدامات داوطلبانه درنظر گرفته نمیشود؟! وقتی فیلمی پرفروش می شود، تهیه کننده آن در ادامه می خواهد درآمد حاصل از آن را بر ادامه فعالیت فرهنگی و هنری سرمایه گذاری کند و اگر مجبور به پرداخت مالیات شود، از تعداد و تاثیر کارهای بعدی او کم میشود. در سایر حوزهها نیز همینطور است. مگر آثار به فروش رسیده چند هنرمند خاص میتواند ملاکی برای درآمد خوب و بالای سایر هنرمندان باشد؟! ضمن این که همان هنرمندانی که کارشان را میفروشند ممکن است تا مدت ها و سال ها درآمدی نداشته باشند. بنابراین باید بر این تصمیم بازنگری و ارزیابی دقیقی نسبت به آن داشت. تاثیرات مثبت و تبعات آن را با هم درنظر گرفت.
حمیدرضا نوربخش نیز در پاسخ به این سوال که چه پیگیریهایی از سوی هنرمندان برای لغو طرح حذف معافیت مالیاتیشان در روزهای اخیر صورت گرفته است، عنوان کرد: همه ما دغدغه مشترکی برای حمایت از جریان فرهنگی و هنری کشور و بحرانی داریم که این روزها گریبان همه به ویژه جامعه هنری را گرفته است. وقتی خبر حذف معافیت مالیاتی منتشر شد همه هنرمندان بابت این نگران شدند که این تصمیم ممکن است بسیاری از فعالیتها را تعطیل کند. یک جریان باید درآمدزایی برای ادامه حیات خود داشته باشد و این نگرانی لطمه به کیفیت کار خواهد زد و ذائقه عموم را نیز تنزل میدهد. از هزاران نفری که در فضای فرهنگ و هنر مشغول به کار هستند، مسئولان باید رصد کنند که چند نفر از این جمعیت درآمدهای بالایی دارند و قطعا در نسبت با جمعیت کلی بسیار اندک هستند. مسدود کردن جریان فرهنگی و هنری آسیبهای زیادی را برای جامعه دارد. در همین دو سال درگیری با کرونا دیدیم که اگر مردم امکان خانه نشینی و تماشای فیلم و سریال و شنیدن موسیقی را نداشتند چه بر سر خانواده ها می افتاد؟ چه دعواهایی صورت میگرفت و چه فجایعی رخ میداد؟! اگر روزگاری کسانی آمدند و با فکر و بررسی به این نتیجه رسیدند که از فرهنگ و هنر باید حمایت شود و این معافیت مالیاتی برقرار باشد، بر اساس اندیشهای این سیاست را در پیش گرفته اند. حالا با حذف آن قرار است از چه کسانی انتقام بگیرند!؟ و این تصمیم چه آورده ای برای سبد اقتصادی دولت دارد؟
وی ادامه داد: در حال حاضر کمپین ها و کارزارهایی برای حمایت از معافیت مالیاتی راه افتاده است. بین اصناف سینمایی، موسیقی، تئاتر و… و خانه هنرمندان ایران همگرایی اتفاق افتاده است و شورای عالی توان خود را برای ایجاد تعامل با دولت ترتیب میدهد و وزیر فرهنگ و ارشاد نیز خود موافق حذف این مالیات است و امیدواریم گفت و گو و تعامل سازنده ای با نمایندگان مجلس داشته باشیم. به ویژه دکتر قالیباف که اگرچه نامه ای به ایشان داده شد و تاکنون متاسفانه بدون پاسخ مانده است. ما خواستار جلسه ای با ایشان در همراهی با نمایندگان صنوف برای طرح این مساله و سایر مسائل شدهایم که امیدواریم اتفاق بیافتد.
امیر راد: نقش محرک هنرمندان در جامعه را انکار نکنیم
امیر راد عضو هیات رییسه شورای عالی خانه هنرمندان ایران و رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران نیز درباره مواضع هنرمندان هنرهای تجسمی و تبعات تصمیم حذف معافیت های مالیاتی برای آن ها بیان کرد: رشته های هنری مسائل مشترکی با یکدیگر دارند و وقتی درباره یک دغدغه این چنینی صحبت میشود، شامل همه حوزههاست. مشکل ایجاد شده این است که دوستان مسئول گویا تعریفی از هنرمندان دارند که شرایط شان را به گروه کثیر دیگر تعمیم داده اند که شرایط مشابه گروه اقلیت ندارند و این می تواند صدمات جدی به گروه کثیری از هنرمندان وارد کند. بنابراین باید شرایط هنرمندان را به درستی رصد کنیم و نگاهی کلی به آن ها داشته باشیم نه بر اساس تصاویر محدود خود بخواهیم این طرح را پیش ببریم. از سویی دیگر وظیفه هنرمندان در جامعه فرهنگسازی است و نمی توانیم نقش شان را به عنوان موتور متحرک در جامعه انکار کنیم. بنابراین باید نگاه حمایتی را پیوسته در نظر داشت.
وی افزود: در بسیاری از کشورها ما موضوع مسئولیت اجتماعی را برای شرکت ها و کمپانی های اقتصادی داریم که بخشی از آن مربوط به حمایت از هنر است و به دنبال آن هنرمندان معاف از مالیات می شوند. اما ما اینجا برعکس عمل می کنیم. نه تنها این معافیت را برای مراکز اقتصادی در نظر نمی گیریم که بر درآمد خود هنرمندان نیز مالیات درنظر می گیریم.
راد خاطر نشان کرد: برخی از هنرمندان هنوز برای معیشت خود دچار مشکل هستند و ما در هیچ زمینه دیگری از تولید و خرید آثار حمایتی نداریم و همه این ها باید بررسی شود و دریافت مالیات از این گروه باید در برنامه ریزی بلندمدت و با کارشناسی مورد توجه قرار بگیرد. دو سال گذشته نیز درباره این موضوع صحبت شده بود و همان زمان هنرمندان اعتراض خود را مطرح کردند و مساله حذف معافیت مالیاتی مسکوت باقی ماند.
این هنرمند توضیح داد: هنرمندان تجسمی نیز نامه ای به آقای قالیباف نوشتند و کارزاری شکل دادند تا حرکت اجتماعی پرشوری ایجاد و آگاهی رسانی عمومیتری صورت دهد. گروههای هنری دیگر نیز ورود پیدا کردند و امیدواریم این موضوع منجر به این شود که نمایندگان مجلس نگاه خود را بازتر کنند و مداقه و کارشناسی صورت بگیرد. ما مخالف پرداخت مالیات نیستیم بلکه می خواهیم برنامهریزی شده و درست باشد. ما در کنار دولت هستیم و مشورت خواهیم داد تا این اقدام در صورت اجرا به مسیر درست هدایت شود اما در حال حاضر این تصمیم نگرانی ایجاد کرده و تبعات روانی و عمومی در ادامه خواهد داشت.
روانبخش صادقی: مطالبات هنرمندان در جلسه شهریور ۱۴۰۰ با رییس مجلس به نتیجه نرسیده است
روانبخش صادقی نیز در پاسخ به این نظر کیوان کثیریان که به نظر میرسد درآمدهای بالای برخی از سینماگران این ذهنیت را برای دریافت مالیات از آنها ایجاد کرده است، درباره مطالبات اهالی سینما از تصمیم گرفته شده بیان کرد: این بحث ریشهای است. بعید می دانم نمایندگان محترم مجلس بی خبر باشند که بخش عمده ای از اهالی سینما درگیر معیشت روزمره خود هستند و تعداد کمی درآمدهای بالایی دارند که آنها هم به دنبال تلاش خود به این سطح رسیدهاند. از سویی دیگر در شرایطی که با بهبود نسبی کرونا که داریم از رکود حدود دو سال گذشته فاصله می گیریم اجرای این تصمیم آسیب زننده است. مگر این درآمد از مالیات هنرمندان چقدر برای دولت آورده دارد که بخواهیم بار روانی آن را تاب آوریم؟ آیا بر نظام صنفی هنر کار کرده ایم؟ بنابراین ابتدا باید قانون نظام صنفی هنر مصوب شود و در دل آن حمایت ها در نظر گرفته شود و بعد به فکر اخذ مالیات از هنرمندان باشیم. مگر بیمه بازنشستگی درستی برای هنرمندان داریم؟! حقوقهای بازنشستگی بعضا ۲ میلیون تومان و یک شوخی است! تسهیلاتی برای دوران بیکاری و کار برای هنرمندان مگر تعریف کردهایم؟! یک کارمند حقوقی مثل حق مسکن، اولاد، سختی کار و… دارد اما برای هنرمندان این موارد درنظر گرفته نشده است. یک بازیگر در یک سریال ممکن است ماه ها از خانواده اش دور باشد اما سختی کار دریافت نمیکند. ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ جلسه ای با دکتر قالیباف داشتیم و آنجا ایشان با ضرب الاجل مشخصی اعلام کردند تا یک ماه بعد در سه محور که اولی مالیات بود، اصلاحاتی در حوزه قوانین صورت میگیرد. آیا منظور از اصلاح این بود؟! ما در خانه سینما بیانیه محکمی منتشر کردیم و معتقدیم که اکنون وقت این حذف معافیت مالیاتی نیست و ابتدا باید بررسی و کارشناسی دقیقی صورت بگیرد. وضعیت بیمه بیکاری مشخص شود و سایر حقوق به هنرمند اختصاص یابد و این ها متاسفانه وجود ندارد. از سویی دیگر بار روانی که به دنبال حذف معافیت مالیاتی بر جامعه تحمیل میشود، بر آثار هنری هم نتیجه سوء خواهد داشت. من به جد میگویم ۹۸ درصد اهالی هنر درگیر معیشت روزمره خود هستند.
وی درباره مطالبه اهالی سینما از مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: سوال من این است موارد مطرح شده در جلسه با دکتر قالیباف به کجا رسیده است؟! آیا تاکنون محقق شده است؟! من از همه هنرمندان رشته های مختلف تشکر می کنم که بر این مساله حساس هستند و اگر معافیت مالیاتی برگردد باز هم به گذشته برگشته ایم و شرایط فرقی نکرده است. گاهی فکر میکنم نکند اینها همه یک شوک عامدانه باشد که بار روانی اش را هم باید در نظر بگیریم.
ادامه این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص یافت.
حسینی از خبرگزاری آنا مطرح کرد: به نظر میرسد نمایندگان مجلس از شرایط فرهنگی و هنری آگاهی ندارند و آیا شفاف سازی از سوی هنرمندان نیز صورت گرفته است که این مالیات بر درآمدها به صورت درست صورت بگیرد؟
امیرحسین اشرفی از خبرگزاری پانا نیز عنوان کرد: آیا دسته بندی و تفکیکی برای گروه هنرمندان نباید صورت بگیرد که همه را به یک چشم نگاه نکرده باشیم؟
ایرج راد در پاسخ گفت: مشکل ما از عدم شناخت مسئولان نسبت به مسائل فرهنگی و هنری ناشی می شود. برای خود من سوال است که چرا نمایندگان مجلس یک بار به تماشای یک تئاتر نمی نشینند؟ انتظار و تعریف شان از تئاتر چیست و آیا اصلا فیلمهای اکران شده را می بینند؟ آیا به یک کنسرت خوب موسیقی می روند و از گالریهای نقاشی دیدن می کنند و هنرمندان رشته های مختلف را به خوبی می شناسند؟ اساسا تعریف شان از هنر چیست؟ متاسفم که باید این را بگویم که هنوز بازیگران را عده ای به چشم مطرب نگاه میکنند. در حالیکه ما دانشکدههای هنر داریم و مدارکی برای این رشتهها داده می شود اما هنوز تفکر سخیفی که بازیگران را مطرب و سرگرم کننده می بیند وجود دارد و متاسفانه این نگاه وجود دارد که آن ها افرادی موجه نیستند. اگر نیستند چرا این عناوین را برایشان قائل شده اید؟ چرا نظام ارزشیابی برایشان صورت میگیرد؟ و چراهای دیگر.
وی افزود: ما همواره شکایت از این داشته ایم که چرا هر ساله ۷۰۰ نفر برای دکترای هنری در دانشگاهها ثبت نام میشوند. آیا برای تامین شغلشان فکری کردهایم؟ این وقت صرف شده علاقمندان را چطور پاسخگو خواهیم بود؟ متاسفانه هنوز هنر را به عنوان شغل هم نمیشناسند. باید نگاهی به جوامع پیشرفته کنیم که چطور به هنر مینگرند. از اهالی رسانه میخواهم بیشتر درباره وضعیت هنرمندان بنویسند. شبکههای پرشمار تلویزیونی هیچ یک در ماه حتی یک تئاتر پخش نمیکنند. اگر یکی از تئاترهای ما در ماه از یکی از شبکهها پخش شود فضای هنری رونق می گیرد. میتوان تئاتر و موسیقی خوب را به جامعه ارائه داد.
حمیدرضا نوربخش نیز در پاسخ به این سوال عنوان کرد: تلاش ما در راستای حفظ معافیت مالیاتی میتواند برگزاری همین نشستهای رسانهای و دیدار با مسئولان مجلس و… باشد. تلاش میکنیم ذهن عزیزان را روشن کنیم اما در جلسه هیات دولت حضور نداریم که برای همه وزرا مسائل را به طور شفاف توضیح بدهیم. متولی امر فرهنگ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و باید در ساختار دولت پیگیر حمایت از هنرمندان باشد. در حوزه موسیقی ۱۶ هزار نفر عضو فعال ثبت شده در سراسر کشور وجود دارد. آنها در صندوق اعتباری هنر نیز عضو هستند اما آیا نمایندگان محترم مجلس فکر کرده اند یک نوازنده در جنوب خراسان چگونه معیشت میکند؟ و اگر چند کنسرت آن هم در تهران و شهرهای بزرگ برگزار می شود در استان های کم برخوردار هم همین وضعیت حاکم است؟ باید رصد کنیم که آیا چند گروه محدود برگزار کننده کنسرت در برج میلاد و سالن وزارت کشور و … قابل تعمیم به وضع موسیقی در سراسر کشور هستند؟ فارغالتحصیلان پرشمار موسیقی چگونه کسب درآمد و تامین شغل میکنند؟ بیش از ۸۰ درصد فعالان حوزه موسیقی در زمینه آموزش در حال حاضر فعال هستند و اجرا و تولید تقریبا برایشان تعطیل است. ابتدا باید حقوق پدیدآورندگان اثر را در هنر به رسمیت شناخت. صداوسیما نباید آثار را بدون مجوز پخش کند و بعد از هنرمند مالیات هم بگیرند. اگر حق مولف کاملا رعایت شود یک هنرمند با یک اثر شاید تا پایان عمر خود تامین معیشت کند. اتفاقی که در کشورهایی که به این حق قائل هستند، رعایت می شود. امروز با یک کلیک به سادگی اثر هنرمند شنیده و دیده می شود و هیچ کس دغدغه اش نیست که حق مولف و هنرمند دارد ضایع میشود. در کشورهای دیگر هیچکس به خود اجازه نمی دهد یک اثر هنری را قاچاق کند و قوانین علیه این دزدی محکم است.
راد نیز در این باره خاطر نشان کرد: من ۱۰ سال پیش در جلسه ای در همین سالن مطرح کردم که چرا گفته نمی شود وزارت هنر، فرهنگ و ارشاد اسلامی و چرا واژه «هنر» از این عنوان حذف شده است؟ و نتیجه این حذف همین وضعیت امروز است. یک بار در جلسه افطار از آقای روحانی پرسیده شد آیا معاونت هنری در کابینه شان دارند یا نه و ایشان گفتند نه. مساله در همینجاست که در کابینه دولت، معاون هنری نداریم و اگر بر واژه هنر تاکید کنیم، خیلی از مسائل حل خواهد شد.
فریبرز دارایی از خبرگزاری مهر در ادامه پرسید: چرا در دو دهه اخیر تعامل مستمری از سوی جامعه هنری با مسئولان و مدیران دولتی صورت نگرفته است تا مسائل و دغدغهها به طور مقطعی و تکراری هر باره مطرح نشوند؟
نوربخش: تصویر ساز گویی برای صداوسیما صور قبیحه است!
حمیدرضا نوربخش در پاسخ گفت: این تعامل باید در ارتباط با مخاطب مشخصی صورت بگیرد. به دلیل اینکه هنر اساسا جایگاه واقعی خود را بین تصمیم گیران کشور ندارد همه چیز بر خواسته وزیران و مدیران وقت پیش میرود. از سوی ما همواره مطالبه تعامل وجود داشته است اما در ۲۰ و چند سال گذشته که صنوف تشکیل شده اند همیشه پشت در اتاق مسئولان برای پیگیری این مطالبات بودهایم. اما همه چیز طبق خواستهمان پیش نرفته است. موسیقی همین حالا در بخشی از جغرافیای ایران ممنوعیت دارد و نمی توان در آن مناطق کنسرت برگزار کرد. با همین قانون و حکومت هنوز در رسانه رسمی کشور نمایش ساز ممنوع است و آن را جز صور قبیحه می دانند! در مجموعه شهرداری در مقطعی هنر دارای رونق بود اما امروز مسئولانش جواب سلام هیچ کس را نمی دهند. کارمندان خانه هنرمندان ایران ماهها نصف حقوق خود را گرفتند و شرایط سختی داشتند.
کثیریان نیز بیان کرد: یک وقت ما با وزیری مثل دکتر ربیعی مواجه هستیم که به خانه سینما رفت و آمد دارد و از هنرمندان حمایت میکند. اما امروز نمی توان وزیر کار فعلی را حتی دید. یک وقت ممکن است شهردار تهران خود تهیه کننده مستند و علاقمند به هنر باشد و به اوضاع هنرمندان رسیدگی کند. اما شهردار دیگر اینطور نباشد. بنابراین وقتی نظام و سیستمی برای حمایت نیست این برخوردها فردی و بر اساس ویژگیهای شخصی خود مدیران صورت می گیرد.
روانبخش صادقی نیز توضیح داد: شاید ما باید روش هایمان را در مطالبه گری تغییر دهیم اما به قول آقای راد بازگشت به عقب است.
یاسر یگانه از خبرگزاری تسنیم نیز بیان کرد: بسیاری از دغدغه های امروز سال هاست مطرح می شود. در دورانی هستیم که نمیتوان روی هیچ چیزی حساب باز کرد. پیشنهاد من این است که اتفاق دیگری با رویکرد عملگرایی صورت بگیرد و اقدام فوری نیز باشد. اصناف فرهنگ و هنر باید درباره نحوه برخورد با تصمیم هایی نظیر حذف معافیتهای مالیاتی هنرمندان چارهای بیاندیشند.
حمیدرضا نوربخش نیز درباره شیوه مطالبه هنرمندان و اصناف بیان کرد: درباره ۱۰ درصدی که از کنسرت های پاپ یک سال دریافت میشد سفت و سخت پایش ایستادیم تا حذف شود و جلسات متعددی برگزار کردیم تا مسئولان ارشاد برای حذفش مجاب شوند. کارزارهای شکل گرفته و ایجاد موج انبوهی از خواسته های هنرمندان کاری است که ما می توانیم صورت بدهیم اما ما هم خود هنرمندیم و مقدوراتی داریم.
سجاد محمدیان از خبرگزاری ایکنا نیز بیان کرد: نهادهای صنفی میان هنرمندان چقدر محبوبیت دارد که بخواهند پیگیر مطالبات آن ها باشند؟ برخی از کنسرت های پاپ، حراج تهران، معدودی از تئاترها درآمدهای میلیاردی دارند و می توان دریافت مالیات را مشروط به میزان درآمدها و الزام بعد از آن برای صرف کردنش در هنر کرد. در واقع مالیات بر درآمدهای میلیاردی را میتوان صرف گسترش هنر در مناطق کم برخوردار کرد و این مهم چقدر مورد توجه بوده است؟
نوربخش نیز در پاسخ گفت: من به عنوان یک هنرمند و نه مسئول در این جلسه حضور دارم. ما واسطه بین هنرمندان و مجموعه حاکمیت هستیم. و باید در این تحلیل ها مقدورات و توان اصناف را نیز درنظر بگیریم. وظیفه ما این است مجموعه ای از امکانات را حتی القدور از دولت بگیریم و خرج هنرمندان کنیم. پیگیر این هستیم که بیمه هنرمندان، بیمه تکمیلی و… به خوبی محقق شود و نمی گوییم که فعالیتمان بی نقص است. بلکه انتقاداتی بر ما نیز وارد است و باید حل شود. اما مجموعه مقدورات یک نهاد صنفی را باید پیوسته در نظر بگیریم.
امیر راد نیز بیان کرد: خانه هنرمندان ایران از ۱۴ تشکل تشکیل شده که نیمی از آن صنفی نیست. برخی از اعتراضات دوستان بعضا ناشی از این است که نمی دانند با کدام نهاد سروکار دارند و کارکردشان چیست. قبول دارم که باید مطالبه گری ما جور دیگری پیش برود اما مقدورات اصناف نیز محدود است و در دو سال گذشته درگیری با کرونا واقعا شبیه به کمیته امداد عمل کردهایم. در رشته نقاشی توانستهایم وام های کوتاه مدت به هنرمندانی بدهیم که نام های بزرگی هستند و من حتی از گفتن این خبر ابا داشتم. زیرا تصور جامعه از شرایط مالی هنرمندان چیز دیگری است و واقعیت چیزی دیگری. اگر سازوکاری باشد که درآمد هنرمندان را مشخص کند و طی سالیان مختلف آن را بررسی کند. بیمه بیکاری به او اختصاص دهد و… خوب است. این در حالی است که متاسفانه تا قبل از سال ۹۸ کار هنر تعریف شغلی نداشت.
ایرج راد: خانه هنرمندان ایران شرایط مالی مناسبی ندارد
زهرا علیزاده از باشگاه خبرنگاران جوان نیز درباره مشکلات اقتصادی و شرایط خانه هنرمندان ایران سوالی را مطرح کرد.
ایرج راد نیز توضیح داد: با همت کارکنان خانه هنرمندان ایران و مسئولان که گاه با نیمی از حقوق، شیفت کاری های متفاوت و حتی حقوق کمتر عرق به هنر ایران داشتند و شرایط را تحمل کردند، کار پیش رفت و اکنون نیز وضعیت مناسب نیست. حدود ۲۵ روز پیش مشکل تعطیلی احتمالی خانه هنرمندان ایران را داشتیم و حقوق کارکنان خانه هنرمندان ایران را مجبور شدیم قرض کنیم تا بتوانیم پرداخت کنیم. در چند روز اخیر مقداری پول توانستیم دریافت کنیم تا شب عید جوابگوی بخشی از نیازهای پرسنل اینجا باشیم. همچنین در تمام مدت خانه هنرمندان ایران فعال بود و همه نمایشگاه ها برقرار بود و با حفظ همه مسائل بهداشتی، کنترل و نظافت و… همه زحمت کشیدند تا کوچکترین مشکلی ایجاد نشود. امکانات زیادی باید در اختیار خانه هنرمندان ایران باشد تا اقدامات خود را اجرایی کند. هیچ جایی مثل خانه هنرمندان ایران نتوانسته است با این امکانات محدود در این حد فعالیت کند اما همه این ها تنها یک مسکن است و بعد از شب عید نمی دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد. بخشی از درآمد ما از سوی شهرداری و بخش دیگر از کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین میشود. سایر تامین ها از درآمد رستوران گیاهی و کافی شاپ ها و فروشگاه است و به دلیل تعطیلی های کرونا در حدی نبود و نیست که بتواند نیاز مالی ما را پاسخ دهد. وقتی این درآمدها به دنبال شیوع کرونا قطع شد در جلسه با دولت قبل، قول داده شد بودجه ای تزریق شود که محقق نشده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر خانه هنرمندان ایران وضعیت مناسبی ندارد. بودجه تعریف شده ندارد تا بر اساس نیازهایش بودجه خود را تامین کند. ما در زمینه تئاتر، سینما، هنرهای تجسمی و… آبرومندانه فعالیت داریم. اما متاسفانه مردم از وضعیت ما خبر ندارند و ما سعی کرده ایم که مردم را به سمت برنامه های هنری سوق بدهیم. هیچ یک از اعضای شورای عالی هیچ حقوقی دریافت نمی کنند. چراغ خانه هنرمندان ایران و هنر توسط هنرمندان روشن نگه داشته شده است. هنرمندان مسئولیت و عشق خود را ادا می کنند اما به هر حال مسائل معیشتی دارند و حفظ آبرو می کنند. اگر وضعیت خانه هنرمندان ایران به همین منوال پیش برود شاید تا اوایل تابستان نیز دوام نیاورد اما پرسنل اینجا عاشقانه خدمت می کنند و برای حفظ آن تلاش دارند.
سحر قناعتی از خبرگزاری صداوسیما نیز پرسید خانه هنرمندان ایران در نوروز چه برنامه هایی برای مردم دارد و آیا حمایتهایی در بازه نوروز از هنرمندان خواهد داشت؟
ایرج راد در پاسخ گفت: به جز یکی دو روز در ایام نوروز درهای خانه به روی مردم باز است و از آن ها میزبانی می کند.
کثیریان نیز بیان کرد: خانه هنرمندان ایران قرار نبوده است نگاه اقتصادی به هنر داشته باشد و شرایطی را فراهم کرده تا هنرمندان به سهولت بتوانند فعالیت هنری خود را در اینجا دنبال کنند. وظیفه شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود تا اینجا سرپا باشد. استعدادهای جوان و اعضای صنوف برای ارائه آثار خود فضایی مناسب را بیابند که در سالنها و مراکز خصوصی کمتر برایشان مهیا است. شاید در هیچ مجموعهای هفت گالری به طور همزمان فعال نیست. حالا اگر بودجهای که مصوب نیست و به عنوان کمک پرداخت میشود هم نباشد، سادهترین کار این است که اینجا تعطیل شود. هزینههای نگهداری مجموعه خود بسیار بالاست و میتواند اقتصادی اداره شود اما دیگر نگاه محتوا محور نخواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «خورشید آن ماه» و «پرستار زمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- رونمایی از نسخه ترمیمشدهی «تپههای قیطریه» اثر پرویز کیمیاوی
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- بزرگداشت بهرام دهقانیار برگزار شد/ گمشده این روزهای موسیقی ما احترام به پیشکسوت است
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش