رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر با اشاره به نامه سرگشاده هنرمندان تئاتر به وزیر ارشاد و معقول دانستن مطالبات درج شده در این نامه، تصریح کرد که در شرایط پیش آمده کرونایی وضعیت تئاتر بحرانی است.
به گزارش سینماسینما، خانه تئاتر در اقدامی صنفی نامهای سرگشاده را که دربرگیرنده مطالبات مدنی و صنفی خانواده تئاتر در شرایط پیش آمده به دلیل بحران شیوع ویروس کرونا است، به سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته و در حال حاضر خانواده تئاتر ایران از سراسر کشور در حال امضای این نامه هستند.
ایرج راد رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر درباره این نامه سرگشاده به وزیر و خواستههای هنرمندان تئاتر در شرایط بحرانی کرونایی، گفت: همواره تئاتریها در بدترین شرایط و وضعیت قرار داشتند و حالا با شیوع ویروس کرونا این وضعیت بدتر شده است. تئاتر هیچوقت زندگی تئاتریها را تأمین نمیکرد ولی در کنار آن فعالیتهای دیگری نظیر بازی در فیلم یا سریال یا فعالیتهای جنبی مرتبط با تئاتر انجام میدادند تا گذران زندگی داشته باشند ولی با وضعیت فعلی انجام آن کارها نیز امکانپذیر نیست.
وی یادآور شد: نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که نمایشهای بسیاری از دوستان ما قبل از شروع تعطیلیهای کرونایی در حدود ۱۰۰ سالن دولتی و خصوصی در تهران و همچنین سالنهای شهرهای مختلف کشور روی صحنه بود که اجرایشان متوقف شد، همچنین تعداد زیادی نمایشها در حال تمرین برای به صحنه رفتن در نوبت اجرایی خود بودند که آنها نیز متوقف و بلاتکلیف شدند زیرا زمان بازگشایی و فعالیت مجدد سالنها و اجراهای تئاتری مشخص نیست.
راد در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه وضعیت نامناسب پیش آمده تنها مختص اعضای خانه تئاتر نیست و تمام تئاتریهای سراسر کشور درگیر این وضعیت هستند، متذکر شد: هیچ نوع حمایتی در این شرایط از هنرمندان تئاتری صورت نمیگیرد و مشکل پرداخت اقساط وام بانکی، قبوض آب، برق، گاز و تلفن و همچنین پرداخت اجاره بها به صاحب خانهها برایشان وجود دارد زیرا معیشت روزانه خیلی از تئاتریها با مشکلات وخیمتری نسبت به گذشته همراه شده است.
رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر با اشاره به اینکه برخی از هنرمندان تئاتر عضو خانه تئاتر درگیر بیماریهای صعبالعلاج هستند، تصریح کرد: ما متوجه این موضوع هستیم که شرایط پیش آمده برای کل کشور وجود دارد اما برای تئاتریها که همیشه شرایط برایشان بحرانی بوده، وضعیت فعلی بسیار بحرانی و وخیم است.
وی در پایان سخنان خود یادآور شد: خواستههای معقولی را در نامه سرگشاده به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردهایم که امیدوارم با مساعدت و همکاری ایشان و دیگر مدیران و مسئولان، وضعیت بسیار بحرانی فعلی برای تئاتریها، تغییر کند.
در متن نامه سرگشاده خانه تئاتر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین آمده است:
جناب آقای دکتر صالحی
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
با سلام و احترام
در شرایط موجود، حقوق ایام بیکاری، جبرانِ ضرر و زیان، و پرداخت حق بیمهی تامین اجتماعیِ هنرمندانِ تئاترِ ایران خواستی منطقی و معقول است.
قطعاً در دورانِ حساس و سرنوشتسازی که جهان با آن دست و پنجه نرم میکند، کسانی که به عنوانِ مسئول و دولتمرد فعالیت میکنند، مسئولیتی خطیر و تاریخی را بر عهده دارند. هر تصمیم، حرکت و اقدامی در این دوران، تاثیرِ بسیار مهمی در ادامهی زندگی همه ما بعد از پایانِ بحران خواهد داشت. به هیچ وجه زیبنده وزارتخانه تحتِ امر ِشما و دولتِ محترم نیست که تئاتر و اهالیِ آن در سرتاسر ایران به بوته فراموشی سپرده شود؛ آن هم هنر و هنرمندانی فرهیخته و ِتاثیرگذار در عرصهی فرهنگ که همواره در راه اعتلای معرفت، اندیشه و رستگاری جامعه تلاش کرده و میکنند.
آقای وزیر
بدون نان، مسکن و آرامش رفاهی نمیشود زندگی کرد. سالهاست که دولت از تعریفِ مشاغل هنری و ایجاد حداقلهای زیستِ انسانی ما را محروم و به بهانههای مختلف حمایتِ مادی و معنوی خود را در قبال تئاتر کم و کمتر کرده است. تا جایی که معیشتِ انسانهای فرهیختهای که به کار و خدمتِ فرهنگی مشغولند را بهمخاطره انداخته و در قبال کاستیها هیچ مسئولیتی را نپذیرفتهاست اما در شرایطِ کنونی، این همه نادیدهگرفتن دیگر ظلم به جامعه تئاتر کشور محسوب شده و جایز نیست. سالهاست گروههای تئاتری به صورت مستقل و بدون کمک گرفتن از دولت امرار معاش میکنند؛ سالهاست که جور ناکارآمدیها و بیبرنامهگیهای دستگاههای مسئول را تنها خودشان به دوش میکشند؛ و تنها خودشان ضرر و زیانهای مادی و معنویشان را جبران میکنند. سالهاست که از سوی دولت برای تولید تئاتر، راه اندازی تماشاخانه، تبلیغات برای جذب تماشاگر و غیره و غیره هیچ حمایتی نمیشود… اما در این شرایط که اجراها، تماشاخانهها و هر فعالیت جمعی دیگری تعطیل شده، مانند هر شهروندی که مالیات، بیمه و… پرداخت کردهاند باید از طرف دولت حمایت شوند. که قطعا همه میدانیم فعالیتهای جمعی از این دست، جزء آخرین مشاغل و کارهایی خواهند بود که بعدِ عبور از بحران کرونا (کووید ۱۹) سرپا میشوند. پس تقاضا داریم دولت در اختصاص بودجه برای:
۱. پرداخت حقوق ایام بیکاری
۲. جبران ضرر و زیان هنرمندان و گروههای آسیب دیده، تماشاخانهها و… که در تاتر فعالیت میکنند
۳. پرداخت حداقل ششماه حق بیمهی تامین اجتماعی و خدمات درمانی
مبادرت ورزد.
هنرمندان تئاتر و امضاکنندگان این مکتوبه انتظار دارند برای رسیدن به حقوق اولیه انسانی و مدنی، دولت محترم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کوتاهی نکرده و تفکر خود را معطوف به کمکرسانی در شرایط سخت معیشتی به هنرمندان تئاتر کنند. بدون شک خانه تئاتر خود را موظف میداند به نمایندگی از طرف همه خانواده بزرگ تئاتر ایران و امضاکنندگان این مکتوبه تا رسیدن به نتیجه، این خواستهای به حق و مدنی را پیگیری کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مدیرعامل خانه تئاتر انتخاب شد
- نشست خبری وزیر ارشاد برگزار شد؛ مشکل شرعی، مانع «قاتل و وحشی»/ دور تازه بازگشت هنرمندان وطندوست
- واکنشها به حمله اسراییل به کشور
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نامه شورایعالی تهیهکنندگان سینما به وزیر جدید ارشاد
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- بزرگداشت بهرام دهقانیار برگزار شد/ گمشده این روزهای موسیقی ما احترام به پیشکسوت است
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- بزرگداشت ایرج راد برگزار میشود
- عروسک باید حرف جامعه را بزند/ وقتی هادی حجازیفر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





