معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با اشاره به اینکه هنوز تکلیف هیچ فیلمی در کمیته ویژه بررسی فیلمهای مشکلدار مشخص نشده است، تاکید کرد: هر فیلمی که در این کمیته رفع مشکل شد باید دوباره از شورای پروانه نمایش مجوز اکران بگیرد.
حبیب ایلبیگی درباره روند کاری کمیتهای که برای رسیدگی به فیلمهای مشکلدار و توقیفی در سازمان سینمایی تشکیل شده است، در گفتوگویی با ایسنا بیان کرد: کار این کمیته با فیلمهایی شروع شده که پروانه نمایش دارند، اما به دلیلی متوقف شدهاند. این بررسی توسط کارشناسان مختلفی انجام میشود که براساس هر فیلم متفاوت هستند، مثلا برای یک فیلم ممکن است حتما کارگردان حضور داشته باشد یا برای فیلمی دیگر حتما تهیهکننده. درواقع طبق هر فیلم کارشناسان حوزه سینما تغییر میکنند.
او توضیح داد: ما در میان آثاری که مشکل نمایش دارند، سه دسته فیلم داریم؛ یک دسته آثاری هستند که پروانه نمایش داشته و به دلایلی امکان اکران پیدا نکردهاند، مثل «خانه پدری»، «رستاخیز»، «عصبانی نیستم» و «خانه دختر». یک دسته دیگر فیلمهایی هستند که نتوانستهاند از شوراهای پروانه نمایش و عالی نظارت مجوز نمایش بگیرند مثل «ارداتمند، نازنین، بهاره، تینا» که در هر دو شورا رد شد. دسته سوم هم آثاری هستند که بدون مجوز ساخته شدهاند.
وی ادامه داد: قانون درباره آثاری که بدون مجوز ساخته شدهاند به صراحت اعلام کرده که وزارت ارشاد در قبال آنها هیچگونه مسئولیتی ندارد. بنابراین افرادی که بدون مجوز فیلم ساختهاند کارشان تخلف محسوب میشود و باید شرایط قانونی را طی میکردند. پس این فیلمها نمیتوانند با دو دسته دیگر برابر باشند، چون فیلمهای آن دو گروهی که اشاره کردم مراحل قانونی را طی کردهاند و طبق نظر شورای پروانه نمایش به دلایل سیاسی و فرهنگی از نمایش آنها جلوگیری به عمل آمده است.
ایلبیگی درپاسخ به اینکه چه تعداد فیلم توقیفی قرار است در این کمیته بررسی شوند؟ با اشاره به اینکه تعداد خیلی زیادی نیستند، گفت: ارقامی در رسانهها اعلام شد، اما باید توجه کرد که این آثار مربوط به چه دورانی هستند.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در پاسخ به این که آیا درست است که برخی فیلمها عنوان “غیر قابل اصلاح” دریافت کردهاند و اگر اینطور باشد در کمیته ویژه چطور بررسی میشوند؟ اظهار کرد: ما اصلا چنین عنوانی نداریم و همین الان یکی از وظایف کمیته این است که بررسی کند و ببیند به لحاظ فنی چطور میشود آن فیلم را اصلاح کرد. حال با فیلم برداری دوباره، حذف بخشهایی از فیلم یا حتی صداگذاری، چون به هر حال یک فیلم با هزینه زیاد و تلاش دسته جمعی یک گروه ساخته میشود و نباید این شکلی بماند.
او افزود: در آییننامهها این طور پیشبینی شده که اگر در شورای پروانه نمایش اصلاحات زیادی به یک فیلم وارد شد یا آن را غیرقابل نمایش تشخیص دادند،بتواند در مرحلهای بالاتر توسط یک گروه دیگر دیده شود که یا رأی شورا تایید شود یا به اجازه نمایش آن رأی داده شود. براین اساس در حال حاضر فیلمی که در هر دو شورا رد شده در این کمیته بررسی میشود، چون نگاه آقای حیدریان و وزیر محترم بر این است که فیلمها از این بن بست درآیند و فکری برای آنها شود حتی اگر قرار باشد بخشیهایی از فیلم دوباره فیلمبرداری شود چون این کار میتواند خسارت کمتری داشته باشد تا این که فیلم اصلا مجوز نگیرد.
ایلبیگی با اشاره به سوالاتی که برای برخی از اعضای شورای پروانه نمایش مبنی بر موازی کاری این کمیته با شورا پیش آمده بود، تاکید کرد: این کمیته ویژه موازی شورای پروانه نمایش عمل نخواهد کرد و فقط دنبال راه چارهای برای حل مشکل فیلم است. ضمن اینکه در این کمیته هر تصمیمی که برای فیلمی گرفته شود پس از انجام اصلاحات و تغییرات، فیلم باید دوباره باید به شورای پروانه نمایش ارائه شود تا مجوز اکران بگیرد. در واقع باید گفت که کمیته ویژه کار شورای پروانه نمایش را انجام نمیدهد و هیچ تداخلی در آنها ندارد بلکه به عنوان یک کمیته فنی با جزئیات بیشتری به دنبال راهی است که چطور میتوان مشکل نمایشی فیلم را بنا بردلایلی که وجود داشته برطرف کند.
او در پاسخ به اینکه آیا در این کمیته فیلمی هست که تعین تکلیف شده باشد، بیان کرد: خیر، ما تازه کار را در این کمیته شروع کردهایم و هنوز وضیعت هیچ فیلمی نهایی نشده است. البته بررسی اولیهای روی فیلم «خانه پدری» انجام شده و باید با خود آقای عیاری جلسهای داشته باشیم تا به توافق برسیم و بعد از گفتگو نتیجه را اعلام خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: این فیلم پروانه نمایش دارد، اما بنا به دلایلی اکران آن متوقف شده که میتواند حل شود و به سرعت پروانه نمایش بگیرد، بنابر این تا وقتی به نتیجه نرسیم گفتن هر اعلام نظر قطعی در این باره به نفع فیلم نیست به همین دلیل باید از هیجانی شدن درباره کاری که این کمیته قرار است انجام دهد پرهیز شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- صدور ۱۱۷ مجوز پروانه ساخت در سال گذشته توسط سازمان سینمایی
- توضیحات ایلبیگی درباره حمایت از باشگاه فیلم اولیها
- ادامه روند پخش تیزر فیلمها در تلویزیون/ چرا تیزر برخی فیلمها از تلویزیون پخش نمیشود؟
- در نکوداشت زندهیاد وحید اسلامی مطرح شد؛ از یک فیلم میلیاردی فقط سه میلیون به کارگردانش رسید
- معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی: صلاحیت حرفهای کارگردانان فیلم اولی توسط فارابی تایید میشود
- ابراز تاسف ایلبیگی از نامه منوچهر محمدی/ «گشت۳» و «بندربند» خروجی شورای سه نفره بود
- حبیب ایلبیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان امور سینمایی شد
- در جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره «سلفی۲۰» مطرح شد/ تاکید بر لزوم توجه به سینماشعر و سینمای شاعرانه
- معرفی شورای سیاستگذاری دومین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»
- بازگشت به سینمایی که دوستش می داریم/نگاهی به فیلم خورشید
- از تولید و اکران فیلمهای کودک و نوجوان چه خبر؟
- پس از اکران در فجر ابراز شد / حسرت قائم مقام فارابی از رد فیلمنامه «شبی که ماه کامل شد»
- معاونان جدید سازمان سینمایی منصوب شدند/ داروغهزاده جایگزین ایلبیگی شد
- ضیافت افطار سینماییها با طعم فوتبال
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





