حجتالله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در نوشتاری درباره پروژه میدان ولیعصر و سینما قدس و نقش آن در توسعه زیرساخت های سینما نوشته است.
به گزارش سینماسینما، در این نوشتار آمده است:
روز شنبه ۳۰ بهمن از سالن بازسازی شده و زیبای قدس در میدان ولی عصر بازید کردم. درست ماههای نخست آغاز به کارم بود. سینما پر بود از حادثه و التهاب. چهار سال گروهی که زور در بازو و زر در تراز داشتند با همه توان کوشیده بودند برای نابودی بنای باشکوه سینمای ایران. در زیر آوار این شهر زلزله زده عملیات نجات آغاز شده بود. زلزله اما کاری بود. سالنهای سینمای ترک خورده یکی پس ازدیگری فرومی ریخت. در آن روزهای سخت سینمای قدس هم پس از چند سال مقاومت در حال فروریختن بود. طنین صدای مدیر سینما که می گفت اینجا را تبدیل به ( با پوزش) «توالت عمومی کنم سودش بیشتر است» همواره در گوشم بود و همچنان آزارم می داد. روز شنبه ۳۰ بهمن وقتی که در سرسرای با شکوه این بنای بازسازی شده گام بر می داشتم، پربودم دوباره از امید. سرشار از آرزوهای خوب برای سینمای ایران. بازگشایی سینمای قدس برایم نمادین بود. نماد شکوه سینمای دهه نود. نماد ناامیدی آنها که کوشیدند با همه زور و همه زرهایشان تا نباشد چیزی به نام سینمای ایران. و تا فروریزد بنای باشکوه فرهنگ هنر ایران . تا یکی یکی سالنهای سینمای ما بشود آن چیزی که گفته بود آن مدیر خشمگین سینمای آن روزگار پر حادثه.
و یک روز بعد در بالاترین طبقه مگامال در شهرک پر ازدحام و محروم از سینمای اکباتان، از کارگاهی دیدن کردم که به زحمت می شد از لابلای جمعیت پرشمار کارگر و مهندس معمارش رد شد. پر تعدادترین کارگاهی که در ایران دیده بودم. یک جهان شور برای برای رسیدن به اکران نوروزی. ده سالن سینمای فوق مدرنی که همراه با بیست سالن دیگر در تهران و شیراز و اصفهان می کوشند خود را به اکران نوروز امسال برسانند. و چنین است ماجرای دهها کارگاه شور انگیز سینمای در گوشه گوشه ایران پر هنر.
و در همین هفته پس از یک دهه شور جشنواره فیلم فجر با دوست پرتلاشم سید مصطفی ابطحی می رویم تا رونمایی کنیم از چندین سینمای سیاری که بخش از برنامه بزرگ «سینما سلام» در هزار شهر بی سینمای ایران است.
و این است راز و رمز خشم آنها که همه زرها و زروهاشان برای نابودی سینما را می بینند برباد فنا و نیستی. و امرز اما برای آنها روز تزویر است. تزویر برای توقف حرکت پرشتاب کاروان سینمای امید. دیروز سازمان سینمایی پس از بیش از شش ماه تلاش برای اصلاح روندها و ساختارهای سازمانی اش گواهینامه بین المللی مدیریت کیفیت ومشتری مداری را گرفت.
این روزها اما تلاش سازمان یافته ای شروع شده برای رهایی از حرکت پرشتاب کاروان امید سینمای ایران. در خواست عاجزانه برای توقف چرخ سینما که می چرخد با قدرت و اقتدار. می چرخد و پودر می کند در لابلای چرخ و دنده هایش همه دسیسه ها را . دهها سالن سینما در دست ساخت است. کارگاههای تولید سینمای ایران پر است از شور و شعف. شاگردان مدرسه ملی سینمای ایران سرشارند ازامید برای فردایی روشن. چراغ هنر و تجربه یکی یکی در شهرهای مختلف روشن می شود. سیدرضا میرکریمی به همراه دهها نفر از نام آوران سینمای ایران در تدارک بزرگترین جشن جهانی سینما ایران است. صف اکران نوروزی طولانی است. دهها درخواست تازه فیلم اولی و دومی در راه است. بزرگان سینما فرمان نور می دهند و حرکت. و این است گواهینامه صداقت و امید برای همه کسانی که در این سالها کوشیدند به مهر برای شکوه سینمای ایران. برای اعتلای میهن عزیز اسلامی. برای ایران با شکوه. و این حرکت ادامه دارد. و این چرخ همچنان می چرخد با اقتدار. دهه نود دهه شکوه سینمای ایران است. دهه سینمای امید است. و این راه ادامه دارد…
باش تا صبح دولتت بدمد
کاین هنوز از نتایج سحر است
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزیدگانش را شناخت/ خزاعی: تاسیس اندیشکده سینما ضرورت است
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شد
- خزاعی و اعلام سیاستهای تازه؛ کشفحجاب کردگانی که حاضرند باحجاب بازی کنند، عملا میگویند؛ اشتباه کردهایم
- واکنش رئیس سازمان سینمایی به انصرافها از جشنواره فیلم فجر
- رئیس سازمان سینمایی: هنر تحریمپذیر نیست
- بلیت سینما برای دو هفته نیمبها میشود
- رییس سازمان سینمایی به خانمها تبریک نگفت/ پیام تبریک خزاعی در پی موفقیت سینماگران در ونیز و مسکو
- پایان موعد یک هفتهای وعده خزاعی/ تکلیف فهرست افراد ممنوع از کار شده در سینما چه شد؟
- جام جم : سلبریتی ها و حامیان رسانهایشان دور تازهای از حمله به سازمان سینمایی را آغاز کردند
- خزاعی از اعلام فهرست افراد ممنوع از کار خبر داد/ مشکل «برادران لیلا» را ما ایجاد نکردیم که الان حل کنیم
- خزاعی: نباید بین فیلمساز پایتختنشین و شهرستانی تفاوت قائل شویم/ کهکیلویه و بویر احمد به نسبت ظرفیتهایش در حوزه سینما مورد توجه نبوده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





