سینماسینما، علی جعفریمهر؛
زندگی و مرگ همواره در تقابل بوده و هستند، آدمیان نیز بازیچه این دو پدیدهاند. مرگ سوال بزرگی است که بشر صدها سال است به دنبال جوابی برای آن است. افراد مومن و آنانی که اعتقاد به اصل طبیعت دارند، هرچند پاسخ قانع کنندهای دریافت نکردهاند، ولی آن را پذیرفته و باور دارند.
گروه کثیری از مردم فکر میکنند میتوانند از مرگ بگریزند برای همین حتی از بردن واژه مرگ نیز هراس دارند. ترس انسان بیشتر از ناشناختههاست، به همین دلیل است که از مرگ دهشت دارد. میداند که گریزی نیست، اما دنبال راه فرار است.
پدیده مرگ در عرصه هنر نیز بسیار نمود دارد. هنرمندان آماتور و حرفهای، از آغاز تا امروز به آن پرداختهاند. بسیار تابلوهای نقاشی وجود دارد که به گونهای ترس و مرگ را به تصویر کشیدهاند.
در عرصه هنرهای نمایشی، از تئاتر گرفته تا سینما و پلتفرمها نیز بخشی از آثار درباره مرگ و تاثیر آنها بر زندگی مردم است. نمایشها، فیلمها و سریالهای بسیاری در ژانر وحشت و معمایی ساخته شدهاند که محور اغلب آنها مرگ است.
انسان گرچه از مرگ و ترس گریزان است، ولی ذات او به گونهای است که گاهی از ترسیدن هم لذت میبرد. همین حس خاص انسان باعث شده کمپانیها و دفاتر تولید فیلم و برخی از فیلمسازان و سریال سازان به سمت آثار وحشتناک کشیده شوند.
علاقه و استقبال مخاطبان از فیلمها و سریالهای ترسناک، موجب شده هر ساله تعداد زیادی از این آثار تولید و به نمایش گذاشته شوند. بعد از فراگیر شدن پلتفرمها، آنها نیز بخشی از آثار خود را به این گونه از سریالها اختصاص دادهاند.
در ایران نیز صاحبان پلتفرمها به خاطر استقبال مخاطبان ساخت سریالهایی در ژانر وحشت و ماورایی را در دستور کار قرار دادهاند و ازجمله اولین سریال دلهره شبکه خانگی «احضار» ساخته رامین عباسیزاده از محصولات گلرنگرسانه بود که به خاطر رعایت استانداردهای تکنیکی ژانر هارور، در زمان خود توانست مورد اقبال قرار گیرد.
تاکنون مجموعههایی در این باره در پلتفرمهای ایرانی تولید شدهاند که تا حدودی موفق بودهاند، اما بیشک سریال «ازازیل» با کارگردانی حسن فتحی، بازیگران سرشناس و تیم تولید حرفهای، توانسته با الهمانهای ژانر دلهره، با اقبال مخاطبان روبرو شود.
مجموعه «ازازیل» به خاطر طراحی و ساخت حرفهای که در ایران کمتر دیده شده، نه تنها با پخش قسمت اول، بلکه از همان دقایق آغازین توانست با شکل دهی داستانهای خرد و هدفمند، مخاطبان را رفته رفته با خود همراه کند و در طول سیزده قسمت، به خاطر تقسیم بندی حرفهای حوادث، تقریبا افتی در روند داستان نداشت و هرگاه که قصه کمی دچار افت میشد با یک نقطه عطف تاثیرگذار و به موقع دوباره اوج میگرفت.
«ازازیل» ترکیبی از ژانر معمایی و وحشت است.
ژانرهایی که ساخت سریال در آن بسیار مشکل است زیرا مخاطبان این گونه آثار بسیار باهوش و پیگیر هستند بنابراین هر اشتباهی باعث از دست رفتن آنان میشود. دست اندرکاران سریال «ازازیل» نشان دادند که هم در ساخت سریال حرفهای هستند و هم با ژانر وحشت و پدیدههای ماورایی آشنایی نسبی دارند.
قسمت آخر فصل اول «ازازیل» با چند شگفتی و حادثه همراه شد تا مخاطبان را همچنان مشتاق نگه دارد تا بیننده فصلهای دیگر نیز باشند و در نتیجه آن در فضای مجازی با واکنشهای متعدد مخاطبان درباره خط و ربط داستانی و سرنوشت آتی شخصیتها، روبرو هستیم.
«ازازیل» در ژانر معمایی-دلهره-رازآمیز زورآزمایی کرد و نشان داد که برخلاف تصورات اینکه سریال سازان در ژانرهای دیریاب هم تجربه کنند اگر تیم حرفهای به کار گیرند خواهند توانست توجه مخاطبان را جلب کنند.
لازم به ذکر است سریال «ازازیل» ساخته حسن فتحی و به تهیهکنندگی حسن خدادادی با بازی پیمان معادی، پریناز ایزدیار، بابک حمیدیان، علی مصفا، گوهر خیر اندیش، بهرنگ علوی، بابک کریمی، محمد بحرانی، محمود پاک نیت، پاشا جمالی، مریم سعادت، کتانه افشار نژاد، الهام کردا و احترام برومند و… از طریق پلتفرم نماوا پخش شده است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- با دستور دادستانی؛ پخش سریال «غربت» متوقف شد
- ۹۵ درصد از «سووشون» تصویربرداری شده است/ خبرسازی درباره ورشکستگی
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- راهیابی سریال «نوبت لیلی» به جشنوارهای در بریتانیا
- تعلیق عضویت و قطع همکاری خانه سینما با محمدحسن شانهساززاده
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد