تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۱/۱۵ - ۱۷:۱۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 153537

جشنواره جهانی فجرمعاون دبیر و رییس دبیرخانه مرکزی سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به برگزاری مجازی بازار فیلم این دوره از جشنواره، گفت:‌ همه برنامه‌ریزی‌ها برای تامین امنیت فیلم‌ها صورت گرفته است.

به گزارش سینماسینما، امیر اسفندیاری درباره جزئیات برگزاری بازار فیلم جشنواره سی‌وهشتم جهانی فجر در شرایط همه‌گیری کرونا گفت: در فضایی که بعد از کرونا اتفاق افتاد تصمیم گرفتیم نمایش فیلم‌ها در جشنواره جهانی فیلم فجر امسال به شکل فیزیکی و برگزاری بازار به شکل مجازی در دستور کار قرار گیرد.

به این ترتیب آنچه در قالب بدنه‌ی خود جشنواره در کشورمان برگزار می‌شود به شکل فیزیکی خواهد بود و بازار فیلم که شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی در آن حضور دارند به شکل مجازی برپا می‌شود.

او افزود: همانطور که پیش از این در مقررات اعلام شده است، تاریخ پنجم تا دوازدهم خردادماه برای برپایی این رویداد تعیین شده است و با توجه به تجربیاتی که در طول دوران کرونا در جشنواره‌های دیگر اتفاق افتاده و قوت گیری کتابخانه‌های برخط ویدیویی، تصمیم قطعی جهت بهره‌گیری از این فضاها برای برپایی بازار فیلم اتخاذ شد.

اسفندیاری با اشاره به اینکه مهمترین دغدغه در این میان حفظ امنیت فیلم‌ها بود، گفت: بسیاری از جشنواره‌های بین‌المللی فیلم از کتابخانه ویدیویی پلتفرم سیناندو (Cinando) بهره بردند.

این پلتفرم، جهت  ارائه محتوای بصری غیرقابل دانلود، در سال‌های اخیر، از خدمات شرکت شیفت ۷۲ (Shift ۷۲)  استفاده کرده است. تیم برگزاری جشنواره هم در این دوره خاص، در نهایت به این نتیجه رسید که با سیناندو و شیفت ۷۲ همکاری کند.

این شیوه که پیش از این در جشنواره‌ها و بازارهایی چون کن، تورنتو، ورشو و تالین مورد استفاده قرار گرفته است، با گسترش برنامه و تغییراتی جهت اعطاء امکان تصمیم‌گیری به صاحبان آثار در بازار فیلم ایران (IFM) مد نظر قرار گرفت.

وی اضافه کر د: با توجه به مذاکراتی که با مسئولان پلتفرم‌ها انجام شده، برای کسانی که آثارشان در بازار مجازی فجر به نمایش در می‌آید مزایایی در نظر گرفته شده است که از جمله آن می‌توان به عضویت رایگان در پلتفرم‌ سیناندو اشاره کرد.

او ادامه داد: در این دوره از بازار جشنواره جهانی دو گروه شرکت‌کنندگان بازار و مهمانان جشنواره برای دیدن فیلم‌های بازار درخواست خود را به صورت مستقیم به صاحب اثر ارائه می‌دهند و در صورت تایید، امکان تماشای فیلم برای این دو گروه فراهم می‌شود.

افزونه‌های لازم برای تحقق این موضوع که امکان نمایش فیلم‌ها در بازار را در کمال امنیت و بدون هیچ‌گونه نگرانی فراهم می‌کند، در چارچوب برنامه‌ریزی‌ها و مذاکراتی تخصصی پیگیری شده و به نتیجه رسیده است. برای مذاکرات یک به یک میان صاحبان آثار ایرانی و شرکت‌کنندگان بین‌المللی هم توافقات لازم با شرکتی متخصص در ارائه اتاق‌های ملاقات مجازی صورت پذیرفته است.

این مدیر سینمایی درباره ویژگی فیلم‌های ایرانی که امکان حضور در بازار فیلم جشنواره امسال را دارا هستند، گفت: بازار امسال با حضور فیلم‌های ایرانی، صاحبان آثار و شرکت‌های خارجی برگزار می‌شود و نکته قابل توجه درباره شرکت‌های ایرانی این است که برای حضور در بازار حتما باید فیلمی در جمع آثار منتخب داشته باشند. به روال هر سال فیلم های ایرانی جشنواره هم از میان فیلم‌های منتخب برای نمایش‌های بازار برگزیده خواهند شد.

بازار فیلم جشنواره به‌ منظور معرفی تولیدات یک‌ سال سینمای ایران به مهمانان، خریداران، مدیران جشنواره‌های جهانی و نمایندگان شرکت‌های پخش بین‌المللی حاضر در این رویداد، امکان ارائه مجازی فیلم‌ها را می‌دهد.

متقاضیان نمایش فیلم‌ها در بخش نمایش‌های بازار سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر می‌توانند با مراجعه به پایگاه www.fajriff.com  اثر خود را جهت ارائه نسخه فیزیکی به دبیرخانه فیلم‌های ایرانی ثبت نام کنند.

فیلم‌های ایرانی برای آنکه امکان حضور در بازار فیلم را داشته باشند باید در فاصله زمانی آغاز دی ماه ۱۳۹۸ تا پایان فروردین ۱۴۰۰ آماده نمایش شده باشند و به هیچ وجه اکران سینمایی، نمایش تلویزیونی، اینترنتی و شبکه نمایش خانگی نداشته باشند.

البته با توجه به محدودیت تعداد فیلم‌های قابل بارگذاری در پلتفرم امن بین‌المللی، فیلم‌های مورد نظر به سبک و سیاق معمول توسط دبیر با همکاری مشاورین و مسئولین برگزارکننده جشنواره انتخاب خواهند شد.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از تاریخ ۵ تا ۱۲خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور در تهران برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها