تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۴/۰۶ - ۱۵:۴۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 137996

سینماسینما: انتشار ویدئوی صحبت‌های بهمن مقصودلو درباره عباس کیارستمی واکنش‌هایی از سوی چندتن از منتقدان مطرح و قدیمی برانگیخت که مواردی را طی پیام‌های نوشتاری و صوتی به ما گوشزد کردند. برخی از این واکنش‌ها را در ادامه بخوانید:

۱. یکی از منتقدان اشاره کرد داوران جشنواره لوکارنو درسال ۱۹۸۹ بهمن مقصودلو را نمی شناختند که پیش او بروند و از او نظرخواهی کنند.

۲. این منتقد همچنین یادآوری کرد گدار درسال ۱۹۹۴ درجشنواره کن نبوده که فیلم زیردرختان زیتون را ببیند در این مورد شاهد زنده وجود دارد که بعد از اینکه گدار در پاریس زیردرختان زیتون را دید از فیلم خوشش نیامد.

٣.  منتقد دیگری تذکر داد؛ اولین بار فیلم خانه دوست کجاست؟ درجشنواره سه قاره در فرانسه قبل از لوکارنو، درسال ۱۹۸۸ به نمایش درآمده بود و کاتاکوگ آن موجود آست.

۴. در بازخوردی دیگر، منتقدی اشاره کرد که بعدها گدار از گفتن آن جمله پشیمان شده است. او در مصاحبه ای که با ماهنامه استودیو انجام داده بود حرف خودش را اصلاح کرد.گدار جمله قبلی خود را در این مصاحبه درمارس ۱۹۹۵ ص ۱۵۶ تصحیح کرده و گفته: «کیارستمی را دوست دارم همانطور که گریفیث را دوست دارم.» چون عده زیادی به گدار معترض شده بودند که مگر این همه فیلم‌های مهم تاریخ سینما راندیده که چنین حرفی زده؛ از جمله میشل سیمان سردبیر ماهنامه پزیتیف.

۵. یکی از منتقدان یادآوری کرد، در سال ۷۳ یا ۷۴ در مجله دنیای سخن، مقصودلو طی گفتگویی اشاره کرده که کیارستمی فیلمسازی بلد نیست(نقل به مضمون) و این مصاحبه موجود است. و تاکید کرد که تغییر موضع گل درشت اقای مقصودلو چه موضوعیتی دارد؟

۶. منتقد دیگری معتقد بود محدود کردن سینمای کیارستمی از سوی آقای مقصودلو به اینکه سینمای مستند و داستانی را به هم نزدیک کرده، دم دستی ترین چیزی است که می‌توان درباره کیارستمی گفت و عنوان کرد که در واقع سخنان آقای مقصودلو به لحاظ تحلیل و نقد جایگاهی ندارد.

*سینماسینما حق پاسخگویی را برای آقای مقصودلو و سایرین نیز محفوظ می‌داند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها