محمد تاجیک : کریم امامی مترجم مشهور ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط عباس کیارستمی ، یادداشت جالبی در مجله دنیای سخن در همان زمان منتشر کرد که نه تنها همچنان خواندنی است بلکه گذشت زمان آن را خواندنی تر کرده است .
به گزارش سینماسینما ، متن کامل این یادداشت به نقل از کتاب یادنامه کیارستمی به کوشش محمد ولی زاده به شرح زیر است :
این جایزه ی نوبل سینما است
کریم امامی
دیدید که نخل طلایی کن سرانجام عباس کیارستمی ما را شیرین کام کرد. این یک اتفاق ساده نیست. فتح قله است تخطئه هم برنمی دارد .هم سنگ جایزه ی نوبل در ادبیات است. در همه ی جهان مایه ی سرافرازی ایران و ایرانیها شده. دختر من به همکلاسی هایش پز میدهد که کیارستمی را دوبار از نزدیک دیده است. عباس حق دارد به خودش ببالد و فردا وقتی ما را در خیابان دید، با ما سر تکان بدهد یا ندهد. خیلی ها هنوز هیچ جایزه ای نگرفته خودشان را می گیرند، او که حقیقتاً
برنده شده است.
از سال های جوانی که در مسائل ادبی کنجکاوی می کردم و آثار برندگان جایزه ی نوبل را به اعتبار جایزه ای که برده بودند با علاقه مندی بیشتری میخواندم از خودم
می پرسیدم کی میشود که یک نویسنده یا شاعر ایرانی هم جایزه ی نوبل را ببرد.
در آن سالها فقط تاگور بود که از قاره ی آسیا به سلک برندگان نوبل پیوسته بود .بیشتر از نیم قرن طول کشید تا یک آسیایی ،دیگر کواباتا از ژاپن، برای دریافت جایزه ی ادبی نوبل این جایزه به استکهلم فراخوانده شد.در سالهای اخیر هم همای اقبال تنها بر سریک مشرق زمینی نجیب محفوظ از ،مصر نشسته است. امروز جایزه ی ادبی
برای ما همچنان دور از دسترس به
نظر می رسد. مشکل اصلی این است که آثار نویسندگان و شاعران ما به زبان فارسی است و سد ترجمه ی آنها به زبانهای دیگر یا وجود نیم قرن تلاش هنوز شکسته نشده .است ولی سینما به زبان جهانی تصویرسخن میگوید و چه آسان از مرزها میگذرد.
نخل زرین جشنواره ی کن بزرگترین و پرافتخارترین جایزه ای است که برای سینمای مؤلف که (سینمایی است متمایز از سینمای تجاری و هالیوودی) وجود دارد و حالا یک ایرانی هم آن را برده است این یک نقطه ی عطف است. یعنی گذشتن از سد روانی خود کوچک ،بینی یعنی رسیدن به سطح بالاتری از اعتماد به نفس یعنی نایده گرفتن حقارتهای کوچکی که با اشکال تراشی هایشان سعی می کنند رسیدن پیشرفت را متوقف کنند و یعنی که برای رسیدن به قله داشتن استعداد ذاتی و فکر خوب مهمتر است از برخوردار بودن از امکانات مالی و فنی بی حد و حصر. بچه های محل هم حالا میتوانند آرزو کنند وقتی بزرگ شدند یک کیارستمی بشوند و دانشجویان سینما وقتی از منظر باب دوربین به صحنه ای که برای فیلم برداری حاضر کرده اند می نگرند نقش محوی از شاخه ی یک نخل را در گوشه ی دست راست بالای کادر خود میبینند. کیارستمی پیروزی خود را آسان به چنگ نیاورده است. قدر کار بزرگش را بدانیم، سد راهش نشویم و به او که رؤیای جوانان ما را رنگین تر کرده است. افتخار کنیم.
مجله ی «دنیای سخن» شماره ۷۴ اردیبهشت و خرداد ۱۳۷۶، ص ۲۹

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- پول می دهید که فحش بخورید ؟
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
آخرین ها
- معرفی بازیگران تازه فیلم اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران