مدیرعامل خانه سینما، گفت: جهان تشنه روابط انسانی موجود در فیلمهای ایرانی است، بنابراین سینمای دفاعمقدس میتواند لطافت روابط انسانی در دوران جنگ تحمیلی را به تصویر بکشد تا از این راه زبان گویای کشور باشد.
به گزارش ستاد اطلاعرسانی شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، منوچهر شاهسواری؛ مدیرعامل خانه سینما ضمن بازدید از دبیرخانه شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با مهدی عظیمیمیرآبادی دبیر این دوره از جشنواره به گفتوگو نشست.
در این نشست که با هدف ایجاد تعامل و همافزایی متقابل میان خانه سینما و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد، بر لزوم همگرایی و همدلی میان دو نهاد تاکید شد.
در بخشی از این دیدار، شاهسواری که خود تولید آثاری با موضوع دفاع مقدس را در کارنامه دارد، گفت: سینمای انقلاب اسلامی و دفاعمقدس برای رشد و بالندگی بیش از پیش نیازمند درکی متوازن و حضور و همراهی سینماگران از همه طیفها است.
وی با اشاره به نقش مهم سینما در قدرت کشورها، گفت: تمام کشورهای قدرتمند دنیا از ۵+۱ گرفته تا حتی کشورهایی که در سالهای اخیر رشد اقتصادی داشتهاند، همگی در حوزه سینما به دستاوردهای بزرگی رسیدهاند.
تهیه کننده فیلم سینمایی «ماه وخورشید» افزود: سینما سبب امکان اثرگذاری کشور در محیط پیرامون میشود خاصه در شرایطی که ایران در منطقهای پرچالش قرار گرفته است.
شاهسواری با اشاره به ضرورت توجه به ساختار در تولیدات سینمایی، ادامه داد: محتوا و موضوع آثار سینمایی هرچند ارزشمند، تنها زمانی اثرگذار است که در ساختار مناسب قرار بگیرد. در واقع، محتوا بدون ساختار نمیتواند اثرگذاری داشته باشد.
تهیه کننده فیلم سینمایی «مزار شریف» با اشاره به اهداف انقلاب اسلامی، یادآور شد: استقلال، آزادی، جمهوری و اسلامی بودن همگی در دفاعمقدس تجلی پیدا کردند بطوری که میتوان جنگتحمیلی را محلی برای تحقق این اهدف دانست.
شاهسواری تصریح کرد: ایران تنها کشوری است که در زمان جنگ، حیات عادی سینما در آن جریان داشت که این مهم از جامعه نشأت میگرفت. در دهه شصت علیرغم جنگ، در سینما آثار متعددی تولید شد و حتی در ژانر کمدی نیز فیلمهای خوبی اکران شد. علاوه بر آن، سینماگرانی مانند رسول ملاقلیپور نیز آثار اجتماعی با محوریت جنگ ساختند که با اقبال عمومی مواجه شد.
شاهسواری با بیان اینکه جهان تشنه روابط انسانی موجود در فیلمهای ایرانی است، تأکید کرد: آثاری در حوزه سینما میتواند در عرصههای بینالمللی به موفقیت برسد که به روابط انسانی تأکید دارند بنابراین سینمای دفاعمقدس میتواند لطافت روابط انسانی در دوران جنگ تحمیلی را به تصویر بکشد تا از این راه زبان گویای کشور باشد.
مدیرعامل خانه سینما خاطرنشان کرد: دوران دفاعمقدس ظرفیت بسیار زیادی در عرصههای ادبی، فرهنگی و سینمایی دارد که این پتانسیل باید برای افزایش درک نسل جوان از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مورد استفاده قرار گیرد.
عظیمی: تاکید بر اصول انقلاب و دفاع مقدس، محور اصلی جشنواره مقاومت است
مهدی عظیمیمیرآبادی، دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت نیز در این دیدار با اشاره به اینکه این جشنواره همه شئون مقاومت را در برمیگیرد، گفت: سینمای مقاومت میتواند وجه اشتراک همه سینماگران باشد.
وی با اشاره به نقش مهم مخاطب در گسترش و قدرت سینما، افزود: سینما از سه منظر رسانه، فیلمساز و مخاطب قابل بررسی است که اگر هر یک از این سه وجه نادیده گرفته شود، عملاً کارآیی لازم را ندارد.
دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با بیان اینکه قدرت سینما به مخاطب آن وابسته است، ادامه داد: جذابیت بصری، کیفیت هنری و محتوا، هر سه باید در ساخت آثار سینمایی مورد توجه باشند و تأکید بر یکی نباید موجب غفلت از دیگری باشد.
عظیمی گفت: سینما امروزه نهتنها یک صنعت، یک رسانه و یا یک هنر بلکه همزمان صنعت، هنر و رسانه است؛ بنابراین برای رسیدن به اثرگذاری باید شمولیت لازم را داشته باشد و در همه ابعاد موفق عمل کند.
در این نشست، همکاریهای مشترک میان خانه سینما و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با رویکرد همراهی صنوف مختلف سینما مورد تاکید طرفین قرار گرفت.
ابراهیم اصغری؛ مدیر امور تولید، کامران ملکی؛ مدیر امور تشریفات و فوق برنامه و احد میکائیلزاده، معاون ارتباطات و اطلاعرسانی شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، از دیگر حاضران در این جلسه بودند.
شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت در دو زمان ۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه مقارن با هفته دفاع مقدس در بخشهای «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنوارهها» و انتخاب استانیِ بخش «فیلمسازان بسیجی» و یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخشهای «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمیمیرآبادی به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدسِ بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- در موزه سینمای ایران مطرح شد: سینمای دانش بنیان نیاز جدی امروز کشور است
- واکنش اتحادیه تهیهکنندگان سینما به اظهارات تهیهکننده خالتور
- از سوی معاون اول رئیس جمهور؛ اعضای شورای سینما منصوب شدند
- خانه سینما از همیشه ضعیفتر شده است
- دومین استعفا در خانه سینما/ محمدعلی نجفی از هیئت مدیره خانه سینما استعفا داد
- رئیس هیات مدیره خانه سینما: شاید استعفا بدهم/ صنفهای تاثیرگذار در هیات مدیره خانه سینما نیستند
- منوچهر شاهسواری استعفا داد
- رد صلاحیتها و انصرافهای اجباری در انتخابات خانه سینما
- مدیرعامل خانه سینما: آنان که شک دارند فعالیت ویاودیها به نفع منافع ملی است، جاسوساند
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- در شب محمدعلی نجفی مطرح شد؛ روشنفکری که برای نجات سینما تلاش کرد
- در جلسه مشترک صنوف کارگردانان و تهیهکنندگان و مدیرعامل خانه سینما تصمیم گرفته شد؛ تشکیل کمیته مشترک برای تبادل نظر و همبستگی بیشتر اصناف
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد