بهروز افخمی بار دیگر «فرزند صبح» را به جشنواره فیلم فجر میبرد. این بار البته در بخش خارج از مسابقه و البته با نسخهای که نیم ساعتی کوتاهتر است.
به گزارش سینماسینما، جشنواره امسال در بخش خارج از مسابقه خود فیلمی دارد که یک دهه دربارهاش حرف زده شد و به اختلافی طولانی میان بنیاد حفظ آثار امام خمینی (ره) و بهروز افخمی بدل شده بود.
افخمی ایران نبود و در نهایت هم نسخهای از فیلم که در جشنواره فجر و در بخش مسابقه اکران شد، از لحاظ ساختاری نتوانست نظر منتقدان را جلب کند. راشهایی که قرار بود مرحوم سیفالله داد مونتاژ کند و بعد در نبود افخمی و فوت کارگردان سرشناس، فیلم بازمانده به جشنواره فجر رفت اما کار پرهزینه افخمی نتوانست قصه مهمی را که روایت می کرد و کلی برایش هزینه شده بود در خور آن همه انرژی روایت کند.
افخمی متهم بود به عدم استفاده درست از بودجه و ساخت فیلمی سفارشی که نتوانسته داستان مهمش را هم درست روایت کند. همین بهانهای بود تا با او درباره «فرزند صبح» حرف بزنیم.
وقتی از سفارشی سازی صحبت کردیم می خواستم به «فرزند صبح» برسیم. یک نگاه انتقادی به شما این است که هم در«روباه» و هم در «فرزند صبح»…
آخر کسانی که این حرفها را می زنند اصلا فکر نمی کنند اول سریال «کوچک جنگلی» را برای تلویزیون ساختم و خودم آنجا مدیر بودهام.
جسارتا بودجه را هدر دادید.
نه اتفاقا «فرزند صبح» فیلم خیلی خوبی شده و در جشنواره آن را میبینید.
دوباره امسال آن را به جشنواره می دهید؟
بله، امسال که ببینید حسابی تعجب می کنید.

الان فیلم را به جشنواره داده اید؟
نه الان برای اولین بار اسکن می شود. سیفالله داد آن را تدوین کرده بود و آن تدوینی که شما دیدید یک چیز دلبخواهی من درآوردی بود.
امسال شما «فرزند صبح» را به جشنواره ارائه کردید و به نمایش درمی آید؟
ما برای جشنواره حاضرش می کنیم اما درمسابقه شرکت نمی کنیم. سعی می کنیم که به موقع برسانیم که در افتتاحیه باشد ولی خارج از مسابقه برای اینکه اگر بخواهد در مسابقه شرکت کند، جایزه ببرد، بدنامی است و نبرد هم بدنامی است پس بهتر است که خارج از مسابقه باشد. آن دفعه هم که بدون اجازه من خودشان یک چیزی سرهم کردند و به جشنواره فرستادند اشتباه بزرگ دیگرشان شرکت در مسابقه بود. در حالی که فیلمی که راجع به امام ساخته می شود نباید در مسابقه شرکت کند و جای دیگران را تنگ کند و دیگران شاکی شوند. امسال که معلوم است نباید در مسابقه باشد. نسخه و مونتاژ سیف الله داد را اسکن کردیم یعنی کیفیتش را درست کردیم، موسیقی و دوبله اش را درست کردیم. آنچه شما دیدید، پرده مربع بود درحالی که باید از آن یک مستطیل انتخاب شود. از بالا تا پایین همه چیزهای غلط وارد کادر شده بود. از چپ همه چیز بریده شده بود چون پرده بزرگتر از مربعی بود که نشان می دادند. همه رنگها از بین رفته بود، موسیقی بد بود یعنی آن نوع موسیقی که من برای آن فیلم می خواستم، نبود. نسخه ای که شما دیدید، ۲۵ دقیقه اضافه داشت. ۲۵ دقیقه آب قاطی فیلمی کنند، چه اتفاقی می افتد؟
الان این نسخه ۷۵ دقیقه است؟
نه ۹۶ دقیقه است و آن فیلم ۱۲۵ دقیقه بود.
پس الان دیگر حس هدر دادن بودجه کلان با دیدن این فیلم وجود ندارد.
کلا می دانید که یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان خرج این فیلم شده است.
البته سال ۸۴.
البته با حساب الان این عدد ۱۰ میلیارد تومان است. منتها نصفی از این ۱۰ میلیارد تومان خرج ساخت خانه امام شده که با ۲۰ هزار متر زمینی که خریدیم و خانه ای که دکور نیست و با پی ساخته شده الان حدود ۲۰ میلیارد تومان همانجا ارزش دارد. یکی از چیزهایی که باعث شد دکور آن فیلم خیلی طبیعی به نظر برسد این است که در ابتدا دو تا درخت توت بزرگ به اندازه نصف این اتاق ریشه را درآوردیم، جابجا کردیم و در دکور کاشتیم که درختها هم گرفت. می دانستم اگر ریشه درخت ها قطع شوند، نمی گیرند و سال بعد خشک می شوند در نتیجه اصلا به نظر نمی آمد که دکور ما دکور است. در فیلم «یتیمخانه ایران» استفاده شده و خود ابوالقاسم طالبی به من گفت اگر دکوری که تو ساختی، نبود فیلم ما دو برابر خرج برمی داشت.

همان خانه پدری است.
عین آن را نزدیک تهران ساخته ایم که می تواند موزه باشد. یعنی الان فیلمی که ۱۰ میلیارد تومان خرج برمی دارد فقط دکورش ۲۰ میلیارد تومان می ارزد و جزو اموال موسسه حفظ آثار شده است.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک یادداشت کوتاه برای مردی بزرگ/ آقای متوسلانی نازنین ۹۰ سالگیتان خجسته
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- افخمی ماجرای اعدام طیب حاج رضایی را میسازد
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





