یک کارشناس بینالمللی سینمای ایران در متنی تحقیقاتی نوشت که «از ۲۰۲ جایزه دریافتی سینمای ایران در بخش بازیگری در ۴۴ سال اخیر، ۷۰ جایزه توسط بازیگران زن و ۶۰ جایزه توسط بازیگران مرد دریافت شده است.»
محمد اطبایی به بهانهی دویست و دومین جایزه بینالمللی بازیگری سینمای ایران در ۴۴ سال اخیر متنی تحقیقاتی را منتشر کرد که در ابتدای آن، این تحقیق را به بازیگران هنرمند سینمای ایران به ویژه فاطمه معتمدآریا تقدیم کرده است.
متن این تحقیق بدین شرح است: «اولین جایزه بازیگری بینالمللی سینمای ایران را عزتالله انتظامی در سال ۱۳۵۰ و برای فیلم “گاو” ساخته داریوش مهرجویی از جشنواره فیلم شیکاگو دریافت کرد و پس از ۴۴ سال، دویست و دومین جایزه بازیگری بینالمللی سینمای ایران را فاطمه معتمدآریا چندی پیش برای فیلم “نبات” از جشنواره فیلم داکا به خود اختصاص داد.
بهروز وثوقی دومین جایزه دورهی بازیگری بینالمللی سینمای ایران را در سال ۱۳۵۱ و برای فیلم “داش آکل” ساخته مسعود کیمیایی در جشنواره فیلم تاشکند در شوروی سابق گرفت و خود وی در سال ۱۳۵۴ جایزه بهترین بازیگری مرد جشنواره فیلم هند را برای“تنگسیر” ساخته امیر نادری دریافت کرد.
مری آپیک برای فیلم “بن بست” در جشنواره مسکو و گیتی پاشایی برای فیلم “سفر سنگ” در جشنواره قاهره دیگر دریافتکنندههای جایزههای بازیگری سینمای ایران در سالهای پیش از انقلاب بودند.
اولین جایزه بازیگری در بعد از انقلاب را جمشید مشایخی برای فیلم “پدربزرگ” ساخته مجید قاری زاده” از جشنواره فیلم پیونگیانگ کره شمالی در سال ۱۳۶۶ دریافت کرد و همین جشنواره در سال ۱۳۷۱، علیرضا خمسه را برای فیلم “آپارتمان شماره ۱۳” ساخته یدالله صمدی شایسته جایزه بازیگری خود دانست.
اما در سال ۱۳۷۲ یکی از معتبرترین جایزههای بین المللی بازیگری سینمای ایران را نیکی کریمی با دریافت صدف نقرهای بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم سن سباستین اسپانیا در فیلم “سارا” ساخته داریوش مهرجویی رقم زد و همان سال نیکی کریمی در جشنواره فیلم سه قاره نانت نیز جایزه مشابهی را برای فیلم “سارا” دریافت کرد.
فاطمه معتمد آریا با دریافت ۱۱ جایزه مستقل بازیگری، پرافتخار ترین بازیگر ایرانی در عرصههای جهانی است و پس از وی ساره بیات با دریافت ۹ جایزه، شامل ۵ جایزه مستقل و ۴ جایزه مشترک با دیگر بازیگران یک فیلم، در جایگاه بعدی قرار دارد.
لیلا حاتمی با ۸ جایزه از رویدادهای بین المللی شامل ۴ جایزه مستقل و ۴ جایزه مشترک در جایگاه سوم است. پرویز پرستویی و نیکی کریمی (شامل یک جایزه مشترک) هر یک با ۶ جایزه در جایگاه چهارم افتخار آفرینان عرصه بازیگری در صحنههای جهانی قرار دارند.
گلشیفته فراهانی با ۵ جایزه، فرامرز قریبیان، حمید فرخ نژاد، ترانه علیدوستی و طنار طباطبایی با ۴ جایزه، بهروز وثوقی، حسین محجوب، رضا ناجی، مریلا زارعی و علی شادمان (بازیگر کودک فیلم زمانی برای دوست داشتن) نیز ۳ جایزه بین المللی به خود اختصاص دادهاند.
از مجموعه ۲۰۲ جایزه بازیگری فیلمها و فیلمسازان ایرانی، ۲۸ جایزه در جشنوارههای ایرانی در خارج از ایرانی نصیب سینمای ایران شده است و ۸ جایزه نیز توسط بازیگران غیر ایرانی در آثار سینماگران ایرانی کسب شده است که باید به جایزه بهترین بازیگری جشنواره فیلم کن به ژولیت بینوش برای فیلم “کپی برابر اصل” ساخته عباس کیارستمی در سال ۱۳۸۹ و همین جایزه برای برنیسبژو برای فیلم “گذشته” ساخته اصغر فرهادی در سال ۱۳۹۲ اشاره داشت.
از ۲۰۲ جایزه دریافتی سینمای ایران در ۴۴ سال اخیر، ۷۰ جایزه توسط بازیگران زن و ۶۰ جایزه توسط بازیگران مرد دریافت شده است. بازیگران زن ۵ جایزه را به طور مشترک با یکدیگر (آنسامبل) دریافت داشته و بازیگران مرد نیز ۱ جایزه مشترک و گروهی دریافت کردهاند.
مجموعه بازیگران زن و مرد یک فیلم ۴ جایزه مشترک گرفته و مجموعه بازیگران کودک یک فیلم نیز ۲ جایزه جهانی دریافت داشتهاند.
از میان ۲۰۲ جایزه بین المللی بازیگری سینمای ایران، ۳۱ جایزه توسط ۲۱ نا بازیگر و بازیگر کودک دریافت شده و ۱۷۱ جایزه توسط بازیگران حرفهای سینمای ایران کسب شده است.
کشور آمریکا با ۲۹ جایزه، هند با ۲۲ جایزه، روسیه با ۲۰ جایزه، فرانسه با ۱۸ جایزه، کانادا با ۱۵ جایزه، ایتالیا با ۸ جایزه، اسپانیا با ۷ جایزه و کره شمالی با ۶ جایزه، بیشترین توجه را به بازیگران فیلمها و فیلمسازان ایرانی داشتهاند.
از میان معتبرترین جایزههای بازیگری سینمای ایران باید به ۳ خرس نقرهای جشنواره فیلم برلین اشاره داشت که اولی نصیب رضا ناجی در سال ۱۳۸۶ برای فیلم “آواز گنجشکها” ساخته مجید مجیدی و دو جایزه خرس نقرهای بهترین بازیگران مرد و زن فیلم “جدایی نادر از سیمین” ساخته اصغر فرهادی در سال ۱۳۸۹ شد.
حمید فرخنژاد نیز در سال ۱۳۷۹ جایزه معتبر بهترین بازیگری جشنواره فیلم کارلوویواری جمهوری چک را برای فیلم “عروس آتش” ساخته خسرو سینایی دریافت کرد و لیلا حاتمی هم در سال ۱۳۸۱ جایزه بهترین بازیگر زن را برای فیلم “ایستگاه متروک” ساخته علیرضا رییسیان در جشنواره فیلم مونترال گرفت.
فرامرز قریبیان با فیلم “رقص در غبار” ساخته اصغر فرهادی در جشنواره مسکو ۱۳۸۲، حمید فرخنژاد با فیلم طبل بزرگ زیر پای چپ” ساخته کاظم معصومی در جشنواره مسکو ۱۳۸۴، فاطمه معتمد آریا با فیلم “اینجا بدون من” ساخته بهرام توکلی در جشنواره مونترال ۱۳۹۰ پس آن جایزه معتبر هانری لانگلوآ در بهمن ماه همان سال، لیلا حاتمی با فیلم “پله آخر” ساخته علی مصفا در جشنواره کارلووواری ۱۳۹۱، نگار جواهریان با فیلم “ملبورن” ساخته نیما جاویدی در جشنواره ماردلپلاتا سال ۱۳۹۳ و سه جایزه بازگران ایرانی در مراسم جایزه سینمای آسیا و پاسیفیک در بریسبان استرالیا توسط رضا ناجی، مریلا زارعی و فاطمه معتمد آریا از دیگر جوایز معتبر جهانی سینمای ایران محسوب می شوند.
۳۲ جایزه بازیگری سینمای ایران با فیلم کوتاه و سریالهای تلویزیونی و بزرگداشتها و یا توسط یک سینماگر خارجی بوده است و جایزههای یک عمر دستاورد هنری بازیگران سینمای ایران شامل جایزه بنیاد آیلکس برای فاطمه معتمد آریا در سال ۱۳۸۰، جایزه جشنواره وزول در اسفند ماه ۱۳۸۳ برای عزت انتظامی (که هزارمین جایزه بین المللی سینمای ایران نیز بود)، جایزه بنیاد آیلکس برای نیکی کریمی در سال ۱۳۸۴، جایزه جشنواره توکیو فیلمکس برای بهروز وثوقی در سال ۱۳۹۱، جایزه الله مراد رشتیانی در جشنواره عدم خشونت اربیل عراق در سال ۱۳۹۱جایزه گوهر خیراندیش در جشنواره فیلم های ایرانی تورنتو در سال ۱۳۹۲ بودهاند.
تاکنون ۹۲ کارگردان فیلمهای بلند سینمایی از رویدادهای بین المللی خارج از ایران جایزه بازیگری دریافت داشتهاند که اصغر فرهادی با ۱۲ جایزه در راس این فهرست قرار دارد.
منبع: ایسنا
پس از وی مجید مجیدی با ۱۰ جایزه بازیگری برای آثار خود قرار دارد، رضا میرکریمی با ۶ جایزه بازیگری و رسول صدر عاملی و عباس رافعی با ۵ جایزه در جایگاه بعدی حضور دارند.
داریوش مهرجویی، ابراهیم فروزش و محمد علی طالبی هر یک ۴ جایزه جهانی برای بازیگران خود به دست آوردهاند و پوران درخشنده، رخشان بنی اعتماد، تهمینه میلانی، عزیزالله حمید نژاد، مانی حقیقی و نرگس آبیار هر کدام ۳ جایزه بازیگری برای فیلمهای خود دریافت کردهاند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «سوت پایان»؛ فیلمی با بار زنانگی و عاطفی قوی
- «دو زن» در آینه مکتب نقد عمیقگرا/ تصویری ماندگار از زنان
- درباره فیلم «پیر پسر»؛ پدر خانه را ویران کرد
- یادداشت مینا اکبری/ حق انتخاب و قضاوتهای سطحی
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- یادداشت نیکی کریمی درباره شیوا ارسطویی
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
- معرفی بازیگران فیلم جدید حمید نعمتالله
- جایزه بهترین فیلم سینمای جهان در جشنواره گالوِی به «پیر پسر» رسید
- رقابت «پیر پسر» در جشنواره ایرلندی
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





