میلنا دراویچ یکی از بزرگترین بازیگران سینمای یوگسلاوی سابق که در خارج از مرزهای این کشور نیز تحسین شده بود در سن ۷۸ سالگی در شهر بلگراد درگذشت.
به گزارش سینماسینما، میلنا دراویچ بازیگر بزرگ صربستانی که در طول ۶ دهه فعالیت هنری در بیش از ۱۵۰ فیلم و مجموعه تلویزیونی ایفای نقش کرده بود ساعات اولیه روز یکشنبه ۱۴ اکتبر پس از مدت ها مبارزه با بیماری در سن ۷۸ سالگی درگذشت. این خبر را انجمن دراماتیک صربستان اعلام کرد.
میلنا دراویچ که ۵ اکتبر۱۹۴۰ در بلگراد به دنیا آمده بود در اغلب فیلم هایش یا نقش زنان نیرومند از طبقه کارگر و یا مادران تنها را بازی می کرد. او بازیگری را زمانی که در دبیرستانی در سارایوو تحصیل می کرد با فیلم «در باز می ماند» (۱۹۵۹) ساخته فرانتیشک چاپ آغاز کرد. تولید این اثر را خانه فیلم بوسنی بر عهده داشت.
سه سال پس از این فیلم میلنا دراویچ جایزه میدان طلایی بهترین بازیگر زن را برای فیلم «پر ازدحام» ساخته برانکو بائور در جشنواره فیلم پولا کسب کرد با دریافت این جایزه که معادل اسکار در کشور یوگسلاوی سابق بود دراویچ توانست توجه سینمادوستان شبه جزیره بالکان را بیش از پیش به خود جلب کند.
او در دهه ۷۰ به همراه دراگان نیکولیچ سومین همسرش که از بازیگران مهم اهل صربستان بود به عنوان یکی از مجریان برنامه تلویزیونی محبوب «فرم با فرم» فعالیت داشت.
دراویچ بعدها در سطح بین المللی نیز به موفقیت هایی دست یافت که برجسته ترین آنها به سال ۱۹۸۰ و جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جشنواره کن برای بازی در فیلم «درمان ویژه» برمیگردد. گوران پاسکالیویچ این فیلم را که به عنوان نماینده یوگسلاوی سابق به اسکار نیز فرستاده شد کارگردانی کرده بود.
«نیمه تاریک خورشید» (۱۹۸۸)، «نگاههای دوستداشتنی» (۲۰۰۳) و «عشق و سایر جرایم» (۲۰۰۸) از دیگر کارهای شاخص دراویچ در مقام بازیگری هستند.
وی در سال ۱۹۹۴با دریافت جایزه باارزش پاوله وویسیچ برای کمکش به سینمای صربستان و یوگسلاوی تجلیل شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیتر فوندا بازیگر مطرح سینمای آمریکا درگذشت
- نیکول کیدمن تهیهکننده یک سریال شد/ زندگی یک زوج متخصص کشتار جمعی
- سیلویا مایلز، بازیگر «کابوی نیمه شب» درگذشت
- پگی استوارت، بازیگر فیلمهای وسترن آمریکایی درگذشت
- دفاع جانانه بازیگر نقش آریا استارک از پایانبندی «بازی تاج و تخت»
- جزییاتی تازه درباره پنجاه و یکمین فیلم وودی آلن
- انتقاد مریل استریپ از رواج رفتارهای ضدمردانه
- فیلم/ لحظه دریافت نخل طلای افتخاری آلن دلون با چشمانی اشکبار
- «بازی تاج و تخت» در آخرین قسمت هم گاف داد + عکس
- ملیسا مککارتی مجری یک برنامه استعدادیابی شد
- برگزیدگان جوایز تلویزیونی بفتا مشخص شدند
- برنامه ویژه جشنواره فیلم کن برای سیلوستر استالونه
- پخش غیرقانونی باز هم بلای جان «بازی تاج و تخت» شد
- داستان عجیب زندگی مارک والبرگ در نوجوانی/ از اعتیاد تا اقدام به قتل
- بازیگر متهم به فریبکاری از مجازات گریخت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





