با توجه به چینش فیلمهای راهیافته به بخش سودای سیمرغ در جدول اکران سینماهای مردمی جشنواره چهلویکم به نظر میرسد فرآیند ثبت آرای مردمی این دوره از جشنواره نیاز به شفافسازی دارد.
به گزارش سینماسینما، بامداد امروز و در آستانه آغاز پیشفروش بلیتهای جشنواره چهلویکم فیلم فجر، جدول اکران سینماهای مردمی این دوره منتشر شد.
مهمترین نکته درباره جدولهای منتشرشده نوع چیدمان فیلمهای راهیافته به بخش سودای سیمرغ برای نمایش در سینماهای مردمی است به نوعی که برخی از فیلمهای مهم جشنواره تا روزهای پایانی در هیچ سالنی اکران مردمی نخواهند داشت و به این ترتیب در فرآیند اخذ آرای مردمی غایب خواهند بود.
براساس روال ثبت آرای مردمی جشنواره در سالهای گذشته، چیدمان فیلمها بهگونهای صورت میگرفت که در نیمه نخست همه فیلمها حداقل یک اکران مردمی را تجربه کرده باشند و بر مبنای همین اکران چرخشی تا روز پایانی، نتایج آرای مردمی جشنواره هم در نیمه دوم بهصورت روزانه منتشر میشد.
حساسیت بر نوبت اکران فیلمها در سینماهای مردمی به اندازهای بود که برای فیلمهایی که موفق به دریافت سانس فوقالعاده به دلیل استقبال مخاطبان میشدند، در سانسهای ویژه رأیگیری مردمی صورت نمیگرفت تا همه فیلمها از شانس برابر و تعداد سانس یکسان برای ثبت آرای مردمی برخوردار باشند.
حالا و در جدول اکران منتشرشده برای سینماهای مردمی جشنواره فیلمهای شاخصی مانند «غریب»، «وابل» و «سینمامتروپل» تا روز ۱۹ بهمنماه یعنی سه روز مانده به برگزاری اختتامیه هیچ اکرانی در سینماهای مردمی ندارند. این برنامهریزی میتواند مطابق با فرآیند تولید این آثار و زمانبندی ارائه نسخه نهایی آنها به دبیرخانه باشد اما به نظر میرسد فرآیند ثبت آرای مردمی این آثار نیاز به شفافسازی و توضیح دارد.
سیمرغ مردمی یا سیمرغ بهترین فیلم جشنواره از نگاه تماشاگران یکی از مهمترین جوایز جشنواره فیلم فجر در ادوار مختلف به حساب میآید که سال گذشته به دلیل اختلال در سامانه ثبت آرای مردمی، با تصمیم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی از ترکیب جوایز جشنواره چهلم بهطور کامل حذف شد تا هیچ فیلمی این سیمرغ را از آن خود نکند.
خانه سینما تا پیش از دوره چهلم، مسئولیت جمعآوری و ثبت آرای مردمی جشنواره را بر عهده داشت و سال گذشته این مسئولیت به سامانه برخط فروش بلیتهای جشنواره واگذار شد که با شکست مواجه شد.
حالا و در آستانه برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بهنظر میرسد سرنوشت این سیمرغ مهم در هالهای از ابهام قرار دارد و بهرغم آنکه اهدای این سیمرغ در فراخوان مورد تأکید قرار گرفته است، هنوز فرآیند ثبت آرای مردمی مشخص نیست. آیا بار دیگر شاهد حذف این سیمرغ از ترکیب جوایز جشنواره فجر خواهیم بود؟
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کاهش ۴ میلیونی مخاطبان سینما در ۸ ماه/ «پیرپسر» پرفروشترین فیلم سال تا نیمه آبان
- رقابت کمدیها با یک انیمیشن در سینماها/ هزار و ۱۹۲ میلیارد سهم گیشه فروش فیلم از ابتدای سال ۱۴۰۴
- فروش گیشه سینماها در مرداد ماه به ۹۳۰ میلیارد رسید
- سه فیلم جدید در گیشه/ فروش ۲۵ میلیاردی سینماها در هفته گذشته
- گزارش گیشه سینماها؛ «پیرپسر» صدر جدول فروش هفتگی/ فیلمهای خارجی دوباره اکران میشوند؟
- جدیدترین آمار فروش فیلمها؛ ۶.۸ میلیارد، سهم گیشه در سه روز گذشته
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- گزارشی از گیشه سینماها؛ فیلمهای جدید ۱۹ میلیارد در ۳ روز فروختند
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





