با توجه به چینش فیلمهای راهیافته به بخش سودای سیمرغ در جدول اکران سینماهای مردمی جشنواره چهلویکم به نظر میرسد فرآیند ثبت آرای مردمی این دوره از جشنواره نیاز به شفافسازی دارد.
به گزارش سینماسینما، بامداد امروز و در آستانه آغاز پیشفروش بلیتهای جشنواره چهلویکم فیلم فجر، جدول اکران سینماهای مردمی این دوره منتشر شد.
مهمترین نکته درباره جدولهای منتشرشده نوع چیدمان فیلمهای راهیافته به بخش سودای سیمرغ برای نمایش در سینماهای مردمی است به نوعی که برخی از فیلمهای مهم جشنواره تا روزهای پایانی در هیچ سالنی اکران مردمی نخواهند داشت و به این ترتیب در فرآیند اخذ آرای مردمی غایب خواهند بود.
براساس روال ثبت آرای مردمی جشنواره در سالهای گذشته، چیدمان فیلمها بهگونهای صورت میگرفت که در نیمه نخست همه فیلمها حداقل یک اکران مردمی را تجربه کرده باشند و بر مبنای همین اکران چرخشی تا روز پایانی، نتایج آرای مردمی جشنواره هم در نیمه دوم بهصورت روزانه منتشر میشد.
حساسیت بر نوبت اکران فیلمها در سینماهای مردمی به اندازهای بود که برای فیلمهایی که موفق به دریافت سانس فوقالعاده به دلیل استقبال مخاطبان میشدند، در سانسهای ویژه رأیگیری مردمی صورت نمیگرفت تا همه فیلمها از شانس برابر و تعداد سانس یکسان برای ثبت آرای مردمی برخوردار باشند.
حالا و در جدول اکران منتشرشده برای سینماهای مردمی جشنواره فیلمهای شاخصی مانند «غریب»، «وابل» و «سینمامتروپل» تا روز ۱۹ بهمنماه یعنی سه روز مانده به برگزاری اختتامیه هیچ اکرانی در سینماهای مردمی ندارند. این برنامهریزی میتواند مطابق با فرآیند تولید این آثار و زمانبندی ارائه نسخه نهایی آنها به دبیرخانه باشد اما به نظر میرسد فرآیند ثبت آرای مردمی این آثار نیاز به شفافسازی و توضیح دارد.
سیمرغ مردمی یا سیمرغ بهترین فیلم جشنواره از نگاه تماشاگران یکی از مهمترین جوایز جشنواره فیلم فجر در ادوار مختلف به حساب میآید که سال گذشته به دلیل اختلال در سامانه ثبت آرای مردمی، با تصمیم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی از ترکیب جوایز جشنواره چهلم بهطور کامل حذف شد تا هیچ فیلمی این سیمرغ را از آن خود نکند.
خانه سینما تا پیش از دوره چهلم، مسئولیت جمعآوری و ثبت آرای مردمی جشنواره را بر عهده داشت و سال گذشته این مسئولیت به سامانه برخط فروش بلیتهای جشنواره واگذار شد که با شکست مواجه شد.
حالا و در آستانه برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بهنظر میرسد سرنوشت این سیمرغ مهم در هالهای از ابهام قرار دارد و بهرغم آنکه اهدای این سیمرغ در فراخوان مورد تأکید قرار گرفته است، هنوز فرآیند ثبت آرای مردمی مشخص نیست. آیا بار دیگر شاهد حذف این سیمرغ از ترکیب جوایز جشنواره فجر خواهیم بود؟
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- گزارشی از فروش سینماها؛ بیش از ۶۶ میلیارد تومان سهم گیشه سینما در هفته گذشته
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- گزارشی از فروش فیلمها/ «زودپزِ» رامبد جوان؛ صدرنشین گیشه
- کاهش بیسروصدای فروش برخی فیلمها؛ «زودپز» صدرنشین گیشه سینما در هفته گذشته
- نگاهی به فروش فیلمهای روی پرده سینماها/ «تگزاس ۳» جای «تمساح خونی» را گرفت
- جابهجایی رکورد فروش روزانه؛ فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۳ از مرز ۷۰۰ میلیارد گذشت
- جدیدترین آمار فروش سینماها در غیاب فیلمهای کمدی
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
آخرین ها
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟