«باشو غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی در بخش کلاسیک پنجاهمین جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو به نمایش درمیآید.
به گزارش سینماسینما، «باشو غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی پس از کسب جایزه بهترین فیلم مرمت شده در بخش کلاسیک جشنواره ونیز، در بخش کلاسیک پنجاهمین جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو حضور دارد.
این فیلم از تولیدات سال ۱۳۶۴ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو که از جشنوارههای الف دنیا محسوب میشود، امسال در جشن پنجاه سالگی خود بهترین فیلمهای کلاسیک جهان که به تازگی ترمیم و بازسازی شدهاند را برای مخاطبان خود نمایش میدهد.
در این بخش که از سوی رابین سیتیزن، مدیر برنامهریزی جشنواره و آندریا پیکارد برنامهریزی شده است، مجموعهای منتخب از فیلمهای کلاسیک تأثیرگذار از سراسر جهان انتخاب شدهاند.
این آثار برجسته که در مجموعهای از فیلمهای مرمتشده جدید با کیفیت ۴K ارائه میشوند، بار دیگر به پرده بزرگ سینما بازمیگردند.
آثاری چون «آنیکی بوبو» (نخستین فیلم سینمایی الیویرا، ۱۹۴۲) از پرتغال، «روزها و شبها در جنگل» به کارگردانی ساتیاجیت رای از هند محصول سال ۱۹۷۰، «آروارهها» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ از آمریکا محصول سال ۱۹۷۵، «نادجا» به کارگردانی مایکل آلمریدا از آمریکا محصول سال ۱۹۹۴، «شعله» به کارگردانی رامش سیپی از هند محصول سال ۱۹۷۵ و «طاق» به کارگردانی تانگ شوشون از هنگکنگ محصول سال ۱۹۶۸، از جمله فیلمهای کلاسیک امسال جشنواره تورنتو هستند.
این مجموعه ترکیبی هیجانانگیز و التقاطی ارائه میدهد؛ از فیلمهای کمتر دیده شده از کارگردانان سرشناس جهان گرفته تا فیلمهای اکتشافی و پرفروش مورد احترام، مانند «آنیکی بوبو» که به ندرت نمایش داده شدهاند.
پنجاهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو، از ۱۳ تا ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ (۴ تا ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۵) در کانادا در حال برگزاری است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- نیلوفر کوخانی بهترین بازیگر زن جشنواره تورنتو شد
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- «وحشی»؛ اولین حضور سریالهای ایرانی در تورنتو
- باشو، غریبهای که «شازده کوچولو»ی سینمای ایران است
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- برای اولینبار در ایران؛ نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در شبکه نمایش خانگی منتشر شد
- نگاهی به «EPiC: الویس پریسلی در کنسرت»؛ من را با میکروفونم خفه کنید
- جشنواره ونیز ۸۲ در ایستگاه پایانی؛ شیر طلایی ونیز به جیم جارموش رسید/ دو جایزه برای سینماگران ایرانی
- در هشتاد و دومین دوره جشنواره؛ «باشو غریبه کوچک» از ونیز جایزه گرفت
- نسلی که بهرام بیضایی را نمی شناسد و کتابهایی که مرجوع می شود
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما





