پس از نیمبها شدن بلیت سینماها سرانجام تعداد مخاطبان فیلمهای اکران نوروزی به یک میلیون نفر رسید.
به گزارش سینماسینما، در روزهای گذشته و بعد از پایان تعطیلات نوروزی گزارشهای متعددی از آمار فروش فیلمها در ابتدای سال جدید منتشر شد. این آمار دال بر بیرونقی گیشه و شروعی ناامیدکننده برای اکران سینما در سال ۱۴۰۱ بودند و برخی صاحبان فیلمها و کارشناسان تاکید کردند که برای برنامه اکران آن هم در سالی که فیلمهای زیادی در نوبت نمایش قرار دارند و نیز در سالی که تابستانش با محرم و صفر و پاییزش با جام جهانی فوتبال همزمان است، باید از الان فکر چاره کرد؛ بویژه آنکه پس از شیوع کرونا با وجود بازگشایی سینماها با ظرفیت کامل، هنوز مردم با سینما آشتی نکردهاند.
در پایان روز ۱۳ فروردین، فروش کلی هفت فیلم اکران نوروزی با حدود ۸۷۳ هزار نفر تماشاگر به ۳۳ میلیارد تومان رسید و از آنجا که بلافاصله بعد از پایان تعطیلات، ماه رمضان شروع شد پیشبینی میشد که کمرونقی گیشه ادامه داشته باشد. در این راستا شورای صنفی نمایش مصوب کرد که در ماه رمضان هر روز تا پیش از افطار بلیت تمام سینماها در سراسر کشور نیمبها باشد و حالا پس از چند روز از اجرایی شدن این طرح، تعداد مخاطبان این فیلمها به حدود یک میلیون و ۷۰ نفر و آمار فروش هم تا پایان روز پنجشنبه، ۱۸ فروردینماه به ۳۹ میلیارد تومان رسیده است.
بر اساس آمار درج شده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینماها (سمفا) فیلم کمدی «سگبند» به کارگردانی مهران احمدی همچنان پرمخاطبترین فیلم اکران نوروزی است که با ۴۴۰ هزار و ۲۰۰ نفر تماشاگر بیش از ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش کرده است.
فیلم دفاع مقدسی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر در رتبه دوم پرمخاطبهای جدول فروش قرار دارد که تعداد تماشاگرانش از ۲۲۶ هزار نفر بیشتر بوده و هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم فروش داشته است.
سومین فیلم پرفروش این نوبت اکران، کمدی «شادروان» ساخته حسین نمازی است که بیش از ۱۷۰ هزار بلیت فروخته و به فروش ۶ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان رسیده است.
فیلم پلیسی – امنیتی «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان هم با حدود ۱۲۳ هزار و و ۴۰۰ هزار تماشاگر، بیش از ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش کرده است.
در جایگاه پنجم جدول فروش اکران نوروزی فیلم «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان قرار دارد که با میزبانی از ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ نفر تماشاگر، حدود ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بلیت فروخته است.
فیلم کودک و نوجوان «گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری از ۱۸ اسفند که اکرانش آغاز شد ۱۱ هزار و ۶۰۰ بلیت فروخته تا ۴۰۷ میلیون تومان فروش داشته باشد.
در انتهای جدول فروش هم فیلم «قدغن» به کارگردانی مجید مافی قرار دارد که پس از یک ماه اکران فقط پنج هزار و ۹۲۳ نفر تماشاگر داشته و رقم فروش ۲۰۶ میلیون تومان برایش ثبت شده است.
به این ترتیب با توجه به نیمبها شدن بلیت سینماها اگرچه کمی به فروش فیلمها اضافه شده است اما این تصمیم برای همه فیلمها کارساز نبوده و فقط بعضی از آنها توانستهاند به فروش بیشتری برسند. بر همین اساس است که برخی صاحب نظران معتقدند جدا از موضوع قیمت بلیت – که به زعم عدهای دلیل اصلی شکست اکران نوروزی ۱۴۰۱ است- باید در چینش و انتخاب فیلمها هم تغییرات جدی صورت گیرد. به نظر میرسد گمانهزنیها درباره چرایی عدم استقبال مخاطبان از فیلمهای نوروزی، با آغاز اکران عید فطر میتواند به پاسخهای دقیقتری برسد؛ اکرانی که فعلا فقط «لامینور» پرحاشیه داریوش مهرجویی به طور رسمی متقاضی پخش در آن است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز
- رایزنی برای ادامه اکران چند فیلم در نوروز
- پیشبینی همایون اسعدیان از گیشه فیلمهای جشنواره فجر و اکران نوروزی
- پاسخ همایون اسعدیان به حاشیههای اکران، بلیت نیمبها و …/ بلیت سینما ۱۰۰ هزار تومان میشود؟
- سمفا اعلام کرد؛ چند نفر در تعطیلات نوروزی به سینما رفتند؟
- یک اتفاق عجیب؛ پخش تلویزیونی یک فیلم در حال اکران
- همه آنچه میخواهید از اکران نوروز۱۴۰۲ بدانید/گیشههای چشم به راه!
- «بچههای طوفان» جایگزین یکی از فیلمهای اکران نوروزی شد
- اسامی فیلمهای اکران نوروزی اعلام شد
- اکران نوروزی سینما از چه زمانی آغاز میشود؟
- نگاهی به آمار گیشه پیش از اکران «بخارست»؛ آیا رکورد «انفرادی» میشکند؟
- یک تهیهکننده و پخشکننده سینما: اکران جام جهانی به نفع سینماداران است نه سینما
- خبری از اکران جدید نیست/ سینماگران رغبت ندارند، سازمان سینمایی راه حل
- بلیت سینما برای دو هفته نیمبها میشود
- بلیت سینما با قیمت شناور ارزان شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه