پس از نیمبها شدن بلیت سینماها سرانجام تعداد مخاطبان فیلمهای اکران نوروزی به یک میلیون نفر رسید.
به گزارش سینماسینما، در روزهای گذشته و بعد از پایان تعطیلات نوروزی گزارشهای متعددی از آمار فروش فیلمها در ابتدای سال جدید منتشر شد. این آمار دال بر بیرونقی گیشه و شروعی ناامیدکننده برای اکران سینما در سال ۱۴۰۱ بودند و برخی صاحبان فیلمها و کارشناسان تاکید کردند که برای برنامه اکران آن هم در سالی که فیلمهای زیادی در نوبت نمایش قرار دارند و نیز در سالی که تابستانش با محرم و صفر و پاییزش با جام جهانی فوتبال همزمان است، باید از الان فکر چاره کرد؛ بویژه آنکه پس از شیوع کرونا با وجود بازگشایی سینماها با ظرفیت کامل، هنوز مردم با سینما آشتی نکردهاند.
در پایان روز ۱۳ فروردین، فروش کلی هفت فیلم اکران نوروزی با حدود ۸۷۳ هزار نفر تماشاگر به ۳۳ میلیارد تومان رسید و از آنجا که بلافاصله بعد از پایان تعطیلات، ماه رمضان شروع شد پیشبینی میشد که کمرونقی گیشه ادامه داشته باشد. در این راستا شورای صنفی نمایش مصوب کرد که در ماه رمضان هر روز تا پیش از افطار بلیت تمام سینماها در سراسر کشور نیمبها باشد و حالا پس از چند روز از اجرایی شدن این طرح، تعداد مخاطبان این فیلمها به حدود یک میلیون و ۷۰ نفر و آمار فروش هم تا پایان روز پنجشنبه، ۱۸ فروردینماه به ۳۹ میلیارد تومان رسیده است.
بر اساس آمار درج شده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینماها (سمفا) فیلم کمدی «سگبند» به کارگردانی مهران احمدی همچنان پرمخاطبترین فیلم اکران نوروزی است که با ۴۴۰ هزار و ۲۰۰ نفر تماشاگر بیش از ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش کرده است.
فیلم دفاع مقدسی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر در رتبه دوم پرمخاطبهای جدول فروش قرار دارد که تعداد تماشاگرانش از ۲۲۶ هزار نفر بیشتر بوده و هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم فروش داشته است.
سومین فیلم پرفروش این نوبت اکران، کمدی «شادروان» ساخته حسین نمازی است که بیش از ۱۷۰ هزار بلیت فروخته و به فروش ۶ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان رسیده است.
فیلم پلیسی – امنیتی «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان هم با حدود ۱۲۳ هزار و و ۴۰۰ هزار تماشاگر، بیش از ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش کرده است.
در جایگاه پنجم جدول فروش اکران نوروزی فیلم «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان قرار دارد که با میزبانی از ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ نفر تماشاگر، حدود ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بلیت فروخته است.
فیلم کودک و نوجوان «گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری از ۱۸ اسفند که اکرانش آغاز شد ۱۱ هزار و ۶۰۰ بلیت فروخته تا ۴۰۷ میلیون تومان فروش داشته باشد.
در انتهای جدول فروش هم فیلم «قدغن» به کارگردانی مجید مافی قرار دارد که پس از یک ماه اکران فقط پنج هزار و ۹۲۳ نفر تماشاگر داشته و رقم فروش ۲۰۶ میلیون تومان برایش ثبت شده است.
به این ترتیب با توجه به نیمبها شدن بلیت سینماها اگرچه کمی به فروش فیلمها اضافه شده است اما این تصمیم برای همه فیلمها کارساز نبوده و فقط بعضی از آنها توانستهاند به فروش بیشتری برسند. بر همین اساس است که برخی صاحب نظران معتقدند جدا از موضوع قیمت بلیت – که به زعم عدهای دلیل اصلی شکست اکران نوروزی ۱۴۰۱ است- باید در چینش و انتخاب فیلمها هم تغییرات جدی صورت گیرد. به نظر میرسد گمانهزنیها درباره چرایی عدم استقبال مخاطبان از فیلمهای نوروزی، با آغاز اکران عید فطر میتواند به پاسخهای دقیقتری برسد؛ اکرانی که فعلا فقط «لامینور» پرحاشیه داریوش مهرجویی به طور رسمی متقاضی پخش در آن است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بلیت سینماها نیم بها شد
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز
- رایزنی برای ادامه اکران چند فیلم در نوروز
- پیشبینی همایون اسعدیان از گیشه فیلمهای جشنواره فجر و اکران نوروزی
- پاسخ همایون اسعدیان به حاشیههای اکران، بلیت نیمبها و …/ بلیت سینما ۱۰۰ هزار تومان میشود؟
- سمفا اعلام کرد؛ چند نفر در تعطیلات نوروزی به سینما رفتند؟
- یک اتفاق عجیب؛ پخش تلویزیونی یک فیلم در حال اکران
- همه آنچه میخواهید از اکران نوروز۱۴۰۲ بدانید/گیشههای چشم به راه!
- «بچههای طوفان» جایگزین یکی از فیلمهای اکران نوروزی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





