برگزیدگان بخش رقابتی سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی «سایه» طی مراسمی عصر چهارشنبه ۴ خردادماه در موزه هنرهای معاصر تهران معرفی و تجلیل شدند.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی جشنواره ملی «سایه»، سیزدهمین دوره این جشنواره عصر چهارشنبه ۴ خردادماه با معرفی و تجلیل از برگزیدگان در بخش رقابتی، در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به کار خود پایان داد.
در این مراسم که اجرای آن را علی زرمهری برعهده داشت، آزاده صمدی، بهروز شعیبی، میثم مولایی، علیرضا برازنده و سامان سالور اعضای هیات داوری سیزدهمین جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه «سایه»، محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره، دکتر علی جوادی معاون فرهنگی دانشگاه سوره، کاظم نظری رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره، رامتین شهبازی مدیر گروه سینما دانشگاه سوره، فرشاد عسگریکیا، محمود نظرعلیان، مرتضی علی عباس میرزایی، یاسمن نصیری و فیلمسازان و هنرمندان حضور داشتند.
مجری در ابتدا یاد و خاطره جانباختگان حادثه متروپل آبادان را گرامی داشت و از حضار خواست تا یک دقیقه سکوت کنند.
کاظم نظری رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره در این مراسم با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در سخنانی گفت: کار دانشجویی خوبیاش در کمبودهایش است و در همین کمبودهاست که خلاقیت ایجاد میشود. این جشنواره با همت عزیزان دانشجو و مسئولان در شرایطی سخت برگزار شد. امیدوارم سایه جشنواره بلند باشد و شاهد شکوفایی بیشتر و در عرصه بینالمللی باشیم و بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. امیدواریم سال آینده در شرایط خوب و به دور از وضعیت کرونا و آب و هوا بتوانیم چهاردهمین دوره جشنواره را برگزار کنیم.
دکتر علی جوادی، معاون فرهنگی دانشگاه سوره نیز بیان کرد: به لحاظ راهبردی چندین نکته را مطرح میکنم؛ علیرغم همه تلاشهای دوستان و آیندهنگری جشنواره، این تلاشها به زعم بنده کفایت نمیکند البته میدانیم شما از باب تمرین در حال تلاش هستید. بخشی از آثار را دیدم و احساس میکنم دانشجویان از روی دست یک سری اساتید مشق میکنند و عنصر خلاقهای که باید را در آثار ندیدیم. لذا همینجا دست یاری دراز و از نظر همه نیز استفاده میکنیم و قصد داریم کارگاههای نقد به منظور بررسی فرم و بالابردن بحث فرم فیلمها برگزار کنیم.
وی تصریح کرد: برای این منظور کارگاههای ایده نیز برگزار خواهیم کرد تا کم کم از فضاهای تیره فیلمها دور شویم تا به فضاهای روشن جامعه برسیم. امیدواریم روزی به جشنواره سایه برسیم که وجه ممیزی نسبت به دیگر جشنوارهها داشته باشد و فضای رنگیتر و شادتری داشته باشد.
معاون فرهنگی دانشگاه سوره همچنین گفت: سعدی، حافظ و ویکتور هوگو در قله ادبیات جهان هستند اما اینها در بدترین زمان اجتماعی خود بودهاند لذا هنرمند این سوال فلسفی را باید پاسخ دهد که بالاخره این عنصر خلاقیت از درون هنرمند میآید یا بیرون؟ پاسخ را برعهده خودتان میگذارم اما این هنرمند است که بر اساس گرفتن زشتیها و بدیها با استفاده از نگاه زیباشناسانه خودش میتواند به خلق دست بزند و زیبایی بسازد.
رامتین شهبازی مدیر گروه سینما دانشگاه سوره نیز ضمن ابراز ناراحتی از درگذشت هموطنانمان در حادثه متروپل آبادان، گفت: به رسم ادب از دوستانم در شورای برگزاری جشنواره و دانشجویانی که شبانهروز در خدمت جشنواره سایه بودند، تشکر میکنم. این دانشجوها در واقع تمرینی برای آن که مدیران و فیلمسازان آینده هستند، به انجام رساندند. همچنین از سازمان سینمایی تشکر میکنم که مجوز برگزاری آن را صادر کرد و امسال توانستیم جشنواره «سایه» را در تقویم رسمی جشنوارههای کشور ثبت کنیم.
وی بیان کرد: اگر کاری در جشنواره «سایه» صورت میگیرد در واقع هم افزایی است که اتفاق میافتد. رقابتی برای برگزاری بین جشنوارهها نیست و امیدوارم این هم افزایی در عرصه تولید فیلم دنشجویی جلو برود.
در ادامه ویدئویی گزارشی از روزهای برگزاری جشنواره در سینما سپیده و موزه هنرهای معاصر تهران پخش شد.
محمدحسین یاوری دبیر سیزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه «سایه» گزارشی از برگزاری جشنواره ارائه کرد و گفت: همه بچههای تیم اجرایی جشنواره، دبیر هستند و چون آنها حضور داشتند، توانستیم جشنواره را برگزار کنیم. اگر نقصی در جشنواره بود، به گردن من است و امیدوارم دورههای بعدی این نقصان جبران شود. از سازمان سینمایی، دانشگاه سوره، پلتفرم ودیو به مدیریت پویان صدقی و از همه شرکتکنندگان تشکر میکنم.
وی بیان کرد: بودن بسترهایی چون «سایه»، به ما دانشجوها کمک میکند که نفسی در روح دانشجویان دمیده شود و ما به این بسترها نیازمندیم. امیدوارم کسانی که معتقدند جشنوارههای دانشجویی سرمایه هدر میدهند و نگرانی از هدررفت سرمایه دارند، بگذارند این سرمایهها برای دانشجویان هدر برود تا چنین جمعهای دانشجویی و جشنوارهها، بازدهی خوب و مثبتی برای هنر خواهد دشت. امیدوارم سال بعد اعتماد به دانشجویان شکل بگیرد و جشنواره بزرگتری شکل بگیرد.
سامان سالور به نمایندگی اعضای هیات داوران سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه «سایه» نیز در ادامه مراسم پشت تریبون حاضر شد و گفت: چیزی که در فیلمها مشهود بود و جای بحث دارد، ضعف فیلمنامه است، همانطور که در سینمای بلند نیز چنین ضعفی داریم اما خوشبختانه به شکل عجیبی بازیگران خانم خوب و نه آقایان، فیلمبرداری، صحنه پردازی و .. خوب را دیدیم. ما در هیات داوران، در جلسه اول به برآیند نرسیدیم و واقعا سعی کردیم حق به حقدار برسد و بهرزو شعیبی موکداً تاکید داشت که حق کسی پایمال نشود.
وی با اشاره به ضعف فیلمهای مستند در «سایه» بیان کرد: سینمای کوتاه جای جسارت کردن است و این جسارت در سوژه میتواند خیلی زیبا، جاری و ساری شود. جای تاسف بود که نتوانستیم برای برخی فیلمها بنا به دلیل آییننامهای، کاندیدا انتخاب کنیم، مثلا نمیتوانستیم بازیگری را در بخش فارغالتحصیلان انتخاب کنیم. امیدوارم دورههای بعدی با حمایت دوستان، اتفاقات بهتر بیفتد چراکه جشنوارهای که سیزده دوره مداومت داشته، به نظر من باید دست برگزارکنندگانش را فشرد.
در ادامه فیلمی از مراسم بزرگداشت بهرام دهقانی که در جریان برگزاری جشنواره «سایه» از وی تجلیل شد، روی پرده رفت.
محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره نیز در ادامه در سخنانی بیان کرد: نسلهای مختلف از دانشگاه سوره را در سالن میبینم و به همه خوشامد عرض میکنم. همتی که من در این بچهها دیدم، تا به حال ندیده بودم و ما خیلی پول نداشتیم که به آنها کمک کنیم اما این بچهها جشنوارهای سطح یک برگزار کردند و از آنها تشکر میکنم و حتما در آینده اسم آنها را در سینمای ایران خواهیم شنید.
وی تاکید کرد: چیزی که در جشنواره «سایه» پررنگ دیده میشد، امیدی بود که پس از دو سال چشم انتظاری کرونا، در دانشگاه شکل گرفت و امید دارم استعدادهایی که در سوره است بتوانیم زمینهسازی کنیم که اتفاقات خوبی برایشان بیفتد کما اینکه دانشگاه سوره برند خوبی در سینما به حساب میآید.
بر این اساس، در ادامه مراسم اختتامیه، اسامی برگزیدگان سیزدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه «سایه» به شرح زیر اعلام شدند و از آنها تجلیل به عمل آمد:
جایزه دکتر فهیمی:
فیلم کوتاه جبران میکنم به کارگردانی جمال احمدی
بهترین فیلم سوره:
فیلم کوتاه رهن کامل به کارگردانی مهدی دواچی
نشان (مدال) ایسفا:
امیرعلی اعلایی و مرتضی علی عباس میرزایی به نمایندگی از انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) روی صحنه آمدند تا این نشان را اهدا کنند.
مرتضی علی عباس میرزایی فیلمسازی که از دانش آموختگان قدیمی دانشگاه سوره بوده، به نمایندگی از اعضای «ایسفا» گفت: دانشگاه سوره برای مایی که در بدنه سینما در حال کار هستیم، جایگاه ویژهای دارد چون جنگیدن و موفق شدن را از آنجا یاد گرفتیم؛ چراکه دانشجو بودن یک سختی دارد و دانشجوی دانشگاه سوره بودن سختی دارد که شما را میسازد.
دیپلم افتخار ایسفا برای ایده خلاقانه فیلم کوتاه انتروپی، به آرین نوابی رسید.
مدال ایسفا نیز برای نشان دادن موقعیت سخت از جامعه و ظرافت خلاقانه در کارگردانی و ساختار، به نسرین محمدپور برای فیلم کوتاه چپ دست اهدا شد.
بهترین فیلم دانشجویی:
فیلم کوتاه آماس به کارگردانی کیوان سروری
بهترین طراحی صحنه:
رضا محمدپور برای فیلم کوتاه چپ دست
بهترین صدا:
حسین پوررحیمی، امیرحسین کلاته و ناصر امین برای بیداری
بهترین تدوین:
دیپلم افتخار این بخش به شاهین جلالی برای فیلم مرد ابری اهدا شد.
همچنین جایزه اصلی این بخش به عوارض جانبی به تدوین محمد روحبخش رسید.
بهترین موسیقی:
سجاد بهادری برای فیلم کوتاه دریبل
بهترین فیلمبرداری:
دیپلم افتخار این بخش به نوید زارع برای فیلمبرداری فیلم کوتاه مادرزاد اهدا شد.
جایزه اصلی فیلمبرداری به امید مهدوی برای فیلم کوتاه موجها رسید.
بهترین فیلمنامه:
عوارض جانبی به نویسندگی لیلا اخباری
بهترین بازیگر مرد:
در این بخش از یک عمر تلاش در بازیگری، از محمود نظرعلیان تجلیل به عمل آمد.
جایزه اصلی بهترین بازیگر نیز به میثم دامن زه برای خاکخونی و ماهکان اهدا شد.
بهترین بازیگر زن:
دیپلم افتخار این بخش به یاسمن نصیری برای بازی در فیلم کوتاه چپ دست اهدا شد.
جایزه اصلی و تندیس جشنواره به زهره استادی برای فیلم کوتاه عوارض جانبی رسید.
بهترین کارگردانی:
حسام حسینی و عباس حسینزاده برای کارگردانی فیلم ماهکان
بهترین فیلم فارغالتحصیلان:
دیپلم افتخار این بخش به شادی کرمرودی بزای فیلم کوتاه هرگز، گاهی، همیشه رسید.
جایزه اصلی و تندیس جشنواره این بخش به امیرحسین دیباج برای فیلم کوتاه سه هفته قبل اهدا شد.
بهترین فیلم سال اولی:
پناه به کارگردانی ابوالفضل حسینیپور
بهترین فیلم تجربی:
برو و ببین به کارگردانی سعید درانی
بهترین فیلم مستند:
روزهای خاکستری به کارگردانی احسان نورتقانی
بهترین فیلم داستانی:
عوارض جانبی به کارگردانی لیلا اخباری
جایزه ویژه هیات داوران:
نسرین محمدپور برای فیلم کوتاه چپ دست
در پایان آزاده صمدی گفت: از تمام زنانی که در این فیلمها درخشیدند، تشکر میکنم و دلم میخواهد حضور شما زنان را به ویژه به عنوان فیلمساز قدر بنهم، چون به خلاقیت و کارآفرینی نیاز داریم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران «روایت ناتمام سیما» از چهارشنبه/ رونمایی از پوستر
- چهارمین حضور جهانی فیلم مجید توکلی؛ «عزیز» در فستیوال جهانی ویتنام
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- جزئیات سریال «افعی تهران» اعلام شد
- «عزیز» به زنان ایران تقدیم شد
- همزمان با رونمایی فیلم مجید توکلی در فستیوال سائوپائولو؛ پوستر بینالمللی «عزیز» منتشر شد
- داوران هفتمین آیین نوشتار سینمای ایران معرفی شدند
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- اعتراض انجمن صنفی بازیگران سینما به حکم صادر شده برای آزاده صمدی
- بیانیه مشترک کانون کارگردانان و اتحادیه تهیهکنندگان سینما/ در کنار بازیگران زن سینمای ایران ایستادهایم
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- سیامک انصاری و فرهاد اصلانی روی «خط استوا»
- اولین تصویر آزاده صمدی در «روایت ناتمام سیما» رونمایی شد
- رامتین شهبازی: فیلمسازی در ایران هنوز هم سنتی است/ به اقتصاد پژوهش بیتوجه هستیم
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ