در واپسین روزهای سال ۱۳۹۹ نویسندگان سایت سینماسینما برترینها در حوزه سینما در صد سال اخیر را معرفی کردند.
به گزارش سینماسینما، در بخش پنجم، برترین های سینما در صد سال اخیر را به انتخاب مهگان فرهنگ میخوانید:
کارگردانان تاثیرگذار یک قرن اخیر سینمای ایران
۱. سهراب شهید ثالث
۲. امیر نادری
۳-عباس کیارستمی
۴-اصغر فرهادی
۵- رخشان بنی اعتماد
۶-داریوش مهرجویی
۷-ناصر تقوایی
۸-محمد علی طالبی
۹- ابوالفضل جلیلی
۱۰-ابراهیم گلستان
ده بازیگر برجسته قرن سینمای ایران
فاطمه معتمد آریا، هدیه تهرانی، آذر شیوا، پرویز فنی زاده ، بهروز وثوقی، محمدعلی فردین، عزت الله انتظامی، پرویز پرستویی، خسرو شکیبایی، شهاب حسینی
ده سریال ایرانی برتر قرن
دایی جان ناپلئون، هزار دستان، امام علی (ع)، آرایشگاه زیبا، شب دهم، سربداران، همسران، خانه سبز، آتش بدون دود
ده چهره تاثیرگذار سینمای ایران در قرن اخیر(مدیران، منتقدان، سینماگران به جز بازیگر، کارگردان و…)
اسفندیار منفرد زاده، سیف الله داد (مدیریت تاثیرگذار در حوزه سینما)، غلام حیدری، مسعود مهرابی، مرضیه برومند (توجه به کار با عروسک در زمینه سینمای کودک)، فرهاد توحیدی، سیف الله صمدیان (توجه ویژه به استعدادهای جوان)، محمدرضا اصلانی (ایجاد تحول در زمینه فیلم مستند)، محسن چینی فروشان، علیرضا زرین دست
نقاط عطف و طلایی سینمای ایران در یک قرن
-میرزا ابراهیم خان صحافباشی نخستین گام را برای عمومی شدن سینما در ایران برداشت و نخستین سالن عمومی سینما در ایران را در رمضان ۱۲۸۳ شمسی در اول خیابان چراغگاز (امیرکبیر فعلی) در تهران افتتاح کرد.
-ساخته شدن اولین فیلم تاریخ سینمای ایران در سال ۱۳۰۹. فیلم آبی و رابی ساخته آوانس اوگانیانس
-ساخته شدن اولین فیلم ناطق سینمای ایران. دختر لر به کارگردانی اردشیر ایرانی
-راه اندازی مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ۱۳۴۹ و ظهور بزرگان سینما از این مرکز
-در اردیبهشت ۱۳۲۵ دوبله اولین فیلم خارجی (فرانسوی) با حمایت دکتر اسماعیل کوشان انجام شد. که «دختر فراری» نام داشت و در سینما کریستال اکران شد. دکتراسماعیل کوشان را بانی دوبله اولین فیلم خارجی به فارسی میدانند.
-راه اندازی جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در اصفهان از سال۱۳۶۱
-دریافت خرس نقره ای برلین برای طبیعت جان اثر سهراب شهید ثالث
-برپایی جشنواره فیلم فجر( ۱۳۶۱)
-جایزه نخل طلای کن. عباس کیارستمی برای طعم گیلاس( ۱۳۷۶)
-اولین اسکار برای سینمای ایران توسط اصغر فرهادی ۱۳۸۹ (۲۰۱۲)
توقعات از سینمای ایران در قرن جدید
۱- بازنگری به سینمای کودک و نوجوان ایران از تولید تا اکران ( مدیریتی، حمایتی، علمی، عاطفی)
۲-بررسی اقتصاد هنر به ویژه سینما و کمک به آن و بررسی مسایل عجیب و غریب کلی ( از تولید تا اکران)
۳-ارتباط بیشتر بین فضای علمی و عملی سینما
۴-توجه به سینمای مستقل، فیلمهای تجربی (هنر و تجربه) و مستند و جوانان فیلمساز .
۵- حمایت از پروژه های پژوهشی، ترجمه آثار خارحی و گسترش انتشارات آثار سینمایی (محدود نشدن به افرادی خاص و اجازه ظهور به نیروهای جوان و جدید)
۶- کمک مالی برای نگارش و ساخت فیلمنامههای اقتباسی از آثار ادبیات ایران.
۷- نمایش فیلمهای روز سینمای جهان.
۸- توسعه سینما و مناسب سازی فیلم برای کودکان و نوجوانان به تناسب شرایط سنی در مدارس و سینماها (به دور از شعار زدگی)
۹- حمایت و برگزاری یک جشنواره تخصصی برای فیلمسازان زن و یا محوریت زن (یا احیای جشنواره فیلم پروین اعتصامی)
۱۰- جلوگیری از تخریب سینماهای قدیمی در اکثر شهر های ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- نکوداشت «عزت الله انتظامی» در موزه سینما
- ناگریز از زندگی زیر تنها سقف امن/ نگاهی به فیلم «اجارهنشینها»
- همزمان با ولادت امام رضا (ع) منتشر شد؛ خاطرات صدرعاملی از عزت الله انتظامی و خسرو شکیبایی
- گریه خسرو شکیبایی برای امام حسین (ع) در پشت صحنه «دلشکسته»
- یکی از یادگاریهای علی حاتمی در موزه سینما/ دفترچه دیالوگهای «حاجی واشنگتن» + عکس
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- خسرو شکیبایی با الگو از آیتالله خامنهای به شهید مدرس رسید
- حقایقی درباره فیلمهای شب و هرشب تنهایی : فیلمهایی درباره ۱۷میلیون زائر
- همزمان با سالروز درگذشت عزتالله انتظامی موزه سینما منتشر کرد؛ مرور خاطرات انتظامی در تاریخ شفاهی/ نقشم را در «بانو» دوست داشتم + ویدئو
- چرا شکیبایی و عبدی بیجایگزین هستند
- هنوز در پاشویه اقیانوس بازیگری غرقم/ بازخوانی گفت و گویی قدیمی با خسرو شکیبایی
- توضیح «منیژه محامدی» درباره یک ادعا
- گفتگو با حسن حسینی درباره کتاب راهنمای فیلم سینمای ایران (بخش اول)/ بیداری از خواب دگماتیسم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





