اثر کنایهآمیز «بنکسی» گرافیتیکار نامآشنا در گرامیداشت «کلود مونه» نقاش صاحب سبک فرانسوی، در حراجی ساتبیز لندن به فروش گذاشته میشود.
به گزارش سینماسینما به نقل از روزنامه نشنال، تابلوی مونه را نشانم بده (Show me the Monet) که بنکسی در سال ۲۰۰۵ در گرامیداشت کلود مونه نقاش امپرسیونیست فرانسوی کشید، با قیمت تخمینی ۳ تا ۵ میلیون پوند در لندن به حراج گذاشته میشود.
در این تابلوی رنگ روغن، برکه نیلوفرِ محبوبِ مونه در کنار آیتمهای بیربطی چون چرخهای خرید فروشگاهی و مخروطهای ترافیکی شناور در آب، به تصویر کشیده شده است.
پیشنمایش دو روزه مونه را نشانم بده جمعه ۲۸ شهریور آغاز شد. این تابلو که اولین بار ۱۵ سال پیش به نمایش درآمد، در ماه جاری به نیویورک و هنگکنگ نیز فرستاده میشود و در تاریخ ۲۱ اکتبر (۳۰ مهر) در یک حراجی برخط در لندن چکش خواهد خورد.
به گفته الکس برنکزیک سرپرست بخش هنر معاصر ساتبیز در اروپا، بنکسی در نقش صدای اعتراض و دگراندیشی اجتماعی در این تابلو بریز و بپاشهای جامعه به بهای نادیده گرفتن و بیتوجهی به محیط زیست را برجسته میکند.
بنکسی نام مستعار یک گرافیتیکار، فعال سیاسی، کارگردان و نقاش انگلیسی است که آثارش با مضامین سیاسی و اجتماعی در خیابانها و بر روی دیوارها یا پلها نقش بستهاند. وی اغلب از هنر برای بیان درد و اندوه مهاجران و آوارگان استفاده میکند. آثار این هنرمند در سال ۱۹۹۳ به تدریج روی دیوارها و قطارها ظاهر شدند و تا سال ۲۰۰۱ هنر وی در جای جای انگلستان شروع به خودنمایی کرد. بنکسی امضای خودش را داشت به طوری که آثارش به راحتی از آثار سایر هنرمندان سبک گرافیتی قابل تشخیص و تمایز بودند.
یکی از نقاشیهای این هنرمند ناشناس و در عین حال مشهور که در آن نمایندگان مجلس انگلیس به شکل شامپانزه تصویر شده بودند، به قیمت ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار پوند به فروش رسید.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما





