افسانه جهرمیان در بی قانون نوشت :
فصل اول: مخزنی
در استارت کار، کارگردان سناریوی ملوسی دست بازیگران میدهد که بعد از خواندنش عنان از کف داده، به ضرب آبقند روی پا مانده و قرارداد را فورا امضا میکنند. در این فصل بانو شهرزاد نامِ باکمالاتی را داریم که یک پیرمرد زورگوی فاز نامعلومی به اسم «بزرگ آقا» با تصمیمهای کبرایش زندگی این بدبخت را نخکش میکند. اما کارگردان با ریزبینی خاصی شهرزاد را بین دو کیس مناسب و ازدواجی به نامهای قباد و فرهاد، که بزنم به تخته یکی از یکی قشنگتر و جذابتر است، قرار داده که قشنگ مشخص است در بعضی سکانسها حتی خودش هم نمیداند کی رو انتخاب کنه، کدوم رو جواب کنه. ولی در نهایت شهرزاد تا منتهیالیه فصل اول زن قباد میشود. پس در فصل یک کارگردان، بیننده و حتی بازیگران را با تکنیک مخزنی پای پروژه میکشاند.
فصل دوم: غافلگیری
در فصل دوم وقتی کارگردان فیلمنامه را به بازیگران میدهد، ایندفعه از شدت دگرگونیِ داستان خوندماغ میشوند و بعد از خوردن یک لیوان خاکشیر، قرارداد را برای بار دوم امضا میکنند. در این فصل، سیستم اینگونه شده که هرکس در فصل یک افتاد مُرد، حالا بستگان درجه یکش جای خالیاش را پر کردهاند. تا جایی که خود کارگردان هم تا داغ است، پسرش را میآورد. ولی دیری نمیپاید که تهیهکننده میکشدش کنار و میگوید: «حسن پول نداریم اینارو رد کن برن» که متاسفانه حسن فتحی مجبور میشود سر اسلحه را بگیرد به سمت فیلمنامه و یکییکی همه را نفله کند و به جایش در فصل دوم، شهرزاد دیگر زن فرهاد است. کارگردان در این فصل غافلگیری را از حد گذرانده تا بیننده و حتی بازیگران را سر جایشان بنشاند.
فصل سوم- خفتشدگی
بار سوم، بازیگران، بدون اینکه علایم حیاتیشان کوچکترین تغییری کند، با بیاعصابی تمام قرارداد را امضا میکنند. با خودشان میگویند: تحمل کن، دیگه آخرشه.
در این فصل کارگردان به خودش میآید و میگوید «قرار بود یک عاشقانه دراماتیک بسازم پس چی شد؟ این تارانتینوی درونم که زد همه رو کُشت، حالا چی کار کنم؟» و سپس بشکنی به نشانه یافتن راهحل میزند که: «یکیشون خییییلی خووبه؛ پس بذار طلاق شهرزاد رو از فرهاد بگیرم حیف شهاب حسینیه». اما اینبار دیگر شهرزاد قبول نمیکند و به کارگردان میگوید:«ای آقا، اینجوری که نمیشه؟ سرسام گرفتم بس که از عمارت دیوان سالار رفتم به خونه هاشمخان و برعکس…».
که در این مرحله کارگردان پا روی دلش میگذارد و بالاخره قباد را در قسمت آخر میکُشد. ولی کور خوانده؛ چون فرهاد هم دیگر حاضر نیست برگردد پیش شهرزاد. اما خوبیش این است که حسن فتحی کوتاه نمیآید و تصمیم میگیرد بهزودی با یک عاشقانه اکشن دیگر از خجالتشان دربیاید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به مناسبت سپندارمذگان روز عشاق ایرانى، خطاب به سه شخصیت سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگى
- سرپرست دفتر نمایش خانگی: لیست سیاه در انتظار تهیهکنندگان متخلف در نمایش خانگی است
- قاضی دادگاه بانک سرمایه: پولشویی در سریال «شهرزاد» در آینده مشخص خواهد شد
- میزان دستمزد ستارههای «شهرزاد» چقدر بود؟
- از شریعتی تا شهرزاد/یادداشتی از سید رضا صائمی
- حسن فتحی از ساخت «بامداد خمار» انصراف داد
- توضیحات حسن فتحی درباره «شهرزاد»/ فصل چهارم ساخته خواهد شد؟
- فیلم/ شهاب حسینی و ترانه علیدوستی در آخرین کلیپ عاشقانه «شهرزاد»
- قسمت آخر «شهرزاد» هفته آینده پخش می شود
- انتقاد رامین ناصرنصیر از شوخیهای خجالتآور روی صحنه تئاتر
- صدور پروانه ساخت و نمایش برای ۱۲ اثر در شبکه نمایش خانگی
- عکسی از گریم اصلی ترانه علیدوستی در سریال «شهرزاد»
- جزییات ماجرای اختلاف محسن چاوشی و سینا سرلک در «دورهمی»
- فیلم/ اولین تیزر فصل سوم «شهرزاد» منتشر شد
- فیلم/ اولین موزیک ویدئو محسن چاوشی برای فصل سوم «شهرزاد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش






ارسال دیدگاه شما