بیش از سه دهه حضور در سینمای ایران پوران درخشنده را به یکی از اصلی ترین فیلمسازان زن سینمای ایران کرده است که حتی اگر حاصل آثارش هم نتیجه مطلوبی نداشته باشد اما حضورش در هر رویدادی دارای اهمیت است.
به گزارش سینماسینما، پوران درخشنده پس از نزدیک به چهار سال دوری از سینما این بار با فیلمی به جشنواره فیلم فجر آمده است که در ادامه مسیر دغدغه مند او در بررسی آسیب های اجتماعی و چالش های زندگی امروزی به سراغش رفته است و «زیر سقف دودی» را می توان ادامه روند منطقی این فیلمساز بعد از ساخت «هیس دخترها فریاد نمی زنند» دانست.
درخشنده که در سال های اخیر سعی کرده است با وسواس بیشتری فیلم بسازد دنیای آدم هایش را جدی تر از قبل دنبال می کند و دغدغه های او از سمت مسائل معمول اجتماعی به سمت آسیب ها و خطرات اجتماعی برده است به نحوی که می توان گفت او در «زیر سقف دودی» به دنبال گمشده ای است که در «هیس دخترها فریاد نمی زنند» به دنبالش بود و آن امنیت اجتماعی است.
چه آثار درخشنده را دوست داشته باشیم و چه با ذائقه فیلمسازی او فرسنگ ها فاصله داشته باشیم نمی توان منکر این موضوع شد که او یکی از فیلمسازان مهم سینمای اجتماعی ایران است که در طول سی سال گذشته آثار قابل توجه و مهمی را در این حوزه خلق کرده است. درخشنده البته در سال های دورتر باز هم سراغ آسیب های اجتماعی رفته بود و در شمعی در باد نیز یکی از موضوعات مبتلا به جامعه را به تصویر کشیده بود که ما حصل آن سیمرغ بلورین بازیگری برای بهرام رادان شد.
فیلم «زیر سقف دودی»، درباره معضل طلاق عاطفی بین زوجهاست و درخشنده برای نگارش آن با تعدای از دانشجویان علوم انسانی مشاوره کرده است.
پوران درخشنده که همواره دغدغه خود را نسبت به مسائل اجتماعی نشان داده است، نبود مهرورزی و عشقورزی را یکی از بزرگترین آسیبهای اصلی جامعه امروز میداند و میگوید: یکی از مهمترین مشکلات ما مدیریت نکردن و نبود مهر است و این چنین است که فاصلهها، بیتفاوتیها و دلزدگیها بیشتر میشود. در این وضعیت است که با مسائلی مانند ازدواج سفید، بیتعهدی، نداشتن تحمل، فرار از مهر، گسترش اعتیاد و رواج مواد توهمزا روبهرو میشویم چرا که همه اینها پیامدهای نبود مهر و توجه است. به همین دلیل امروزه شاهدیم که بیشتر خانهها به خوابگاه تبدیل شده و دیگر محل امن خانوادهها نیستند.
او با تأکید بر ضرورت توجه به مسائل خانوادگی در مدیومهای هنری اظهار میکند: آمار بالای طلاق عاطفی نشان میدهد راهی نداریم جز نهادینه کردن مسائل خانوادگی و اینکه به مباحث فرهنگی رنگ تازهای ببخشیم. از نظر من سینما فقط سرگرمی نیست و محلی است که باید مسائل اجتماعی را در آن مطرح کنیم.
بازیگران و عوامل فیلم:
در زیر سقف دودی مریلا زارعی، فرهاد اصلانی، آزیتا حاجیان، هوشنگ توکلی، مریم بوبانی، حسام نواب صفوی، هادی مرزبان، رسول نجفیان، شهرام حقیقت دوست، فریبا متخصص، نفیسه روشن و فرشید زارعی فرد بازی می کنند.
سایر عوامل این فیلم عبارتند از: فیلمنامه: پوران درخشنده، مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، صدابرداری: عباس رستگارپور، طراح گریم: ایمان امیدواری، طراح صحنه: حجت اشتری، طراح لباس: گلناز گلشن
نکته مهم و غافلگیرانه فیلم:
زوج هنری فرهاد اصلانی و مریلا زارعی پس از تجربه های موفقی همچون «خرس» و «دختر» اینبار نیز در «زیر سقف دودی» در مقابل یکدیگر بازی می کنند و به احتمال زیاد فارغ از فضای فیلم و موضوع ملتهب آن مخاطب شاهد یک بازی متفاوت از این دو بازیگر سینمای ایران باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- بازیگران سریال «از یاد رفته» معرفی شدند
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- فهرست بازیگران «لاکپشت» کامل شد/ ارائه نسخه نهایی به دبیرخانه جشنواره
- تدوین «لاکپشت» به پایان رسید/ انتشار اولین تصویر از فرهاد اصلانی
- پوران درخشنده : امیدوارم مسئولان پروانه ساخت «هیس پسرها گریه نمیکنند» را هر چه زودتر بدهند
- انگار پوران درخشنده هم باید فیلم فسیل بسازد تا به او مجوز بدهند
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- نمایش بیش از ۱۰ فیلم ایرانی در بنگلادش/ دو ایرانی در جشنواره داکا داوری میکنند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





