برنامه این هفته سینمامعیار رادیو گفتگو با اجرا و سردبیری امیرعباس صباغ به بررسی وضعیت نشریات تخصصی چاپی سینمایی با حضور غلامرضا موسوی و هوشنگ گلمکانی اختصاص داشت .
به گزارش سینماسینما ، در ادامه گزیده ای از این برنامه را می خوانید:
غلامرضا موسوی:
🎯متاسفانه در سالهای اخیر کیوسک های مطبوعاتی بخشی از درآمد خود را از دست داده اند و امروز دیگر فروشی بابت مجله و روزنامه ندارند و آبمیوه و سیگار می فروشند!
🎯تیراژ ۵۰۰ هزار نسخه ای همشهری و کیهان( دوره مرحوم شاهچراغی) امروز به عدد وحشتناک پائینی رسیده که دلیل اصلی آن فضای مجازی است که این مساله کم و بیش در کل دنیا هم رخ داده است و در این شرایط نشریاتی می توانند ماندگار شوند که خود را با شرایط روز وقف دهند.
🎯 در زمان جنگ که هفته نامه سینما را منتشر می کردیم ، برای استفاده از عکس و مطالب هالیوود ریپورتر این مجله را از طریق آقای مقصودلو که در آمریکا ساکن بود خریداری کردیم. مجله ابتدا به پست مرکزی می آمد و عده ای با ماژیک عکس های آن را می پوشاندند، کار به جایی رسید که یک روز رفتم آنجا و گفتم تو رو حضرت عباس این ماژیکی که شما روی یک عکس می کشید عکس ها و مطالب دیگر مجله را هم از بین می برد و در نهایت از من تعهد اخلاقی گرفتند که دیگر از ماژیک استفاده نکنند
🎯 چند سال بعد که دستگاه فکس آمد برای استفاده از آن هم باید مجوز می گرفتیم ، من مسئول سیاسی کیهان بودم و در سفر مکه اخبار و مطالب را ابتدا باید به بعثه رهبری می دادم و از آنجا مطالب به دفتر روزنامه ارسال میشد.
🎯زمانی که تنهاترین سردار را کار می کردم یک دستگاه فکس خریدم و در دفتر هفته نامه سینما گذاشتم و بعد چند روز از مخابرات و پست هر روز برایم اخطاریه می آمد که بیایید مجوز بگیرید.
🎯وظیفه معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در این شرایط حمایت از روزنامه نگاران و خبرنگاران است و باید از آنها حمایت کنند تا مجبور نباشند ۲، ۳ کار داشته باشند و حداقل های زندگی برایشان مهیا باشد
🎯 به اعتقادم دوره نشریات مکتوب به پایان نرسیده است اما نسل جوان امروز تمایلی به نسخه کاغذی و رفتن به کیوسک مطبوعات ندارد اما در میان روزنامه نگاران و نسل گذشته همچنان این علاقه وجود دارد و مسیر پیش رو دیجیتالی شدن نشریات است همان کاری که چندی پیش ماهنامه فیلمنگار انجام داد و این جبر روزگار است.
هوشنگ گلمکانی:
🎯 وضعیت امروز نشریات مکتوب سینمایی تابع شرایط عمومی کشور و مثل خود شرایط سینمای است
🎯بیست سال پیش با غلبه فضای مجازی بر نشریات چاپی در همه جای دنیا رو به رو شدیم که به کاهش تیراژ نشریات منجر شد. دوستی دارم در هامبورگ آلمان که کتابفروشی دارد و تعریف میکرد از فروش ۵۰ نسخه نشریه اشپیگل در هر شماره امروز به فروش ۵ نسخه رسیده که در مواردی یکی دو مورد اش هم برگشت می خورد
🎯 امروز به اعتقادم معنا و ابزار ژورنالیسم عوض شده است و فعالیت ژورنالیستی دیگر چاپ یک نشریه چاپی نیست و مجموعه ای از فعالیت ها از نسخه چاپی و فضای مجازی گرفته تا اپلیکیشن های مختلف و سایت و … را شامل می شود.
🎯 اینکه می گویند در دوران افول مطبوعات هستیم اگر مطبوعات منظورمان نشریات چاپی باشند درست است اما اگر منظورمان ژورنالیسم باشد اتفاقا در دوران اوج و رونق ژورنالیسم هستیم و فقط شکل مساله عوض شده است.
🎯نشریات چاپی در حال حاضر یا باید از طریق فضای مجازی درآمد کسب کنند( که بدون آن چاپ نشریه هیچ توجیه اقتصادی ندارد و ضررده است) یا باید متعلق به نهادی باشند که بودجه آنها را بدهد.
🎯در خصوص ادامه انتشار مجله فیلم امروز و انتشار ویژه نامه های مناسبتی که طرفداران خودش را دارد همه چیز به شرایط بستگی دارد ، قیمت تمام شده مجله در هر شماره با شماره قبل فرق دارد. همین الان اگر بخواهیم بدون لحاظ کردن موارد جنبی قیمت تک شماره را محاسبه کنیم چیزی حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان می شود
🎯حق التحریری که در شماره های آخر مجله فیلم می دادیم حدود ۵۰ هزار تومان بود که امروز قیمت بلیط یک فیلم همین اندازه شده است! که در فیلم امروز حق التحریر را به صفحه ای ۱۰۰ هزار تومان و برای مطالب مربوط به نقد فیلم هم ۵۰ هزار تومان اضافه کردیم که همه می دانیم این اعداد صرفا دلخوش کنکی بیش نیست اما به عنوان نشریه بخش خصوصی توان بیشتر از این را نداریم.
🎯 روزگاری در مجله فیلم بخش نقد خوانندگان داشتیم که بسیاری از منتقدان معتبر کارشان را از همین جا آغاز کردند اما در اوایل دهه ۸۰ با گسترش فضای مجازی و وبلاگ نویسی ارسال نقد برای این بخش بسیار کم شد و در نهایت تعطیل شد چون افراد این امکان را داشتند در فضایی متعلق به خود هر چه می خواهند منتشر کنند اما با فروکش کردن این تب، الان چند سالی ست که دوباره میل به انتشار مطالب در نشریه ای معتبر و رسمی افزایش یافته، افراد به دنبال اعتبار هستند که در میان آنها نویسندگان مستعدی هم هستند که تلاش کردیم از آنها در مجله استفاده کنیم
🎯دو آفت اصلی نویسندگان جوان امروز این است که از تفاوت میان نقد و اظهار نظر غافل اند و کاری با هویت و ساختار ادبی نقد ندارند و در حالیکه که هنوز صاحب امضا نشده اند تاکید فراوانی روی ‘من فردی’ خود دارند که این مورد را به کررات در نوشته هایشان می بینم
سینمامعیار با اجرا و سردبیری امیرعباس صباغ پنجشنبه ها بصورت زنده ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۵:۴۰ از رادیو گفتگو پخش می شود
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آغاز اکران عمومی «کیک محبوب من» در انگلستان و سوئد/ رونمایی از پوستر سوئدی فیلم
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- رونمایی از نخستین تیزر بینالمللی فیلم «کیک محبوب من»
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- توضیحات تهیهکننده درباره تولید «کیک محبوب من»
- «کیک محبوب من» جایزه فیپرشی را گرفت
- گزارش ورایتی از عرضه جهانی و حق پخش «کیک محبوب من»
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آهو هوشنگ گلمکانی مهرماه به سینماها می آید
- پوستر «تارا» همزمان با اکران رونمایی شد
- دو نامه خطاب به خانه سینما در یک روز؛ شکاف دوباره میان تهیهکنندگان/ موسوی و هاشمی روبروی هم
- معرفی هیات داوران بخش سینمایی یک جشنواره/ مهتاب کرامتی و پژمان بازغی فیلمهای ورزشی را داوری میکنند
- در گذشته سینما رفتن چون دور از دسترس بود، عزیزتر بود/گفت و گوبا هوشنگ گلمکانی و عباس یاری
- «قصیده گاو سفید» در آلمان و اتریش اکران میشود/ رونمایی از پوستر آلمانی فیلم
- جلوگیری از سرقت فیلمهای ایرانی در گرو حذف فیلمهای خارجی از VODهاست؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری