برنامه این هفته سینمامعیار رادیو گفتگو با اجرا و سردبیری امیرعباس صباغ به بررسی وضعیت نشریات تخصصی چاپی سینمایی با حضور غلامرضا موسوی و هوشنگ گلمکانی اختصاص داشت .
به گزارش سینماسینما ، در ادامه گزیده ای از این برنامه را می خوانید:
غلامرضا موسوی:
🎯متاسفانه در سالهای اخیر کیوسک های مطبوعاتی بخشی از درآمد خود را از دست داده اند و امروز دیگر فروشی بابت مجله و روزنامه ندارند و آبمیوه و سیگار می فروشند!
🎯تیراژ ۵۰۰ هزار نسخه ای همشهری و کیهان( دوره مرحوم شاهچراغی) امروز به عدد وحشتناک پائینی رسیده که دلیل اصلی آن فضای مجازی است که این مساله کم و بیش در کل دنیا هم رخ داده است و در این شرایط نشریاتی می توانند ماندگار شوند که خود را با شرایط روز وقف دهند.
🎯 در زمان جنگ که هفته نامه سینما را منتشر می کردیم ، برای استفاده از عکس و مطالب هالیوود ریپورتر این مجله را از طریق آقای مقصودلو که در آمریکا ساکن بود خریداری کردیم. مجله ابتدا به پست مرکزی می آمد و عده ای با ماژیک عکس های آن را می پوشاندند، کار به جایی رسید که یک روز رفتم آنجا و گفتم تو رو حضرت عباس این ماژیکی که شما روی یک عکس می کشید عکس ها و مطالب دیگر مجله را هم از بین می برد و در نهایت از من تعهد اخلاقی گرفتند که دیگر از ماژیک استفاده نکنند
🎯 چند سال بعد که دستگاه فکس آمد برای استفاده از آن هم باید مجوز می گرفتیم ، من مسئول سیاسی کیهان بودم و در سفر مکه اخبار و مطالب را ابتدا باید به بعثه رهبری می دادم و از آنجا مطالب به دفتر روزنامه ارسال میشد.
🎯زمانی که تنهاترین سردار را کار می کردم یک دستگاه فکس خریدم و در دفتر هفته نامه سینما گذاشتم و بعد چند روز از مخابرات و پست هر روز برایم اخطاریه می آمد که بیایید مجوز بگیرید.
🎯وظیفه معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در این شرایط حمایت از روزنامه نگاران و خبرنگاران است و باید از آنها حمایت کنند تا مجبور نباشند ۲، ۳ کار داشته باشند و حداقل های زندگی برایشان مهیا باشد
🎯 به اعتقادم دوره نشریات مکتوب به پایان نرسیده است اما نسل جوان امروز تمایلی به نسخه کاغذی و رفتن به کیوسک مطبوعات ندارد اما در میان روزنامه نگاران و نسل گذشته همچنان این علاقه وجود دارد و مسیر پیش رو دیجیتالی شدن نشریات است همان کاری که چندی پیش ماهنامه فیلمنگار انجام داد و این جبر روزگار است.
هوشنگ گلمکانی:
🎯 وضعیت امروز نشریات مکتوب سینمایی تابع شرایط عمومی کشور و مثل خود شرایط سینمای است
🎯بیست سال پیش با غلبه فضای مجازی بر نشریات چاپی در همه جای دنیا رو به رو شدیم که به کاهش تیراژ نشریات منجر شد. دوستی دارم در هامبورگ آلمان که کتابفروشی دارد و تعریف میکرد از فروش ۵۰ نسخه نشریه اشپیگل در هر شماره امروز به فروش ۵ نسخه رسیده که در مواردی یکی دو مورد اش هم برگشت می خورد
🎯 امروز به اعتقادم معنا و ابزار ژورنالیسم عوض شده است و فعالیت ژورنالیستی دیگر چاپ یک نشریه چاپی نیست و مجموعه ای از فعالیت ها از نسخه چاپی و فضای مجازی گرفته تا اپلیکیشن های مختلف و سایت و … را شامل می شود.
🎯 اینکه می گویند در دوران افول مطبوعات هستیم اگر مطبوعات منظورمان نشریات چاپی باشند درست است اما اگر منظورمان ژورنالیسم باشد اتفاقا در دوران اوج و رونق ژورنالیسم هستیم و فقط شکل مساله عوض شده است.
🎯نشریات چاپی در حال حاضر یا باید از طریق فضای مجازی درآمد کسب کنند( که بدون آن چاپ نشریه هیچ توجیه اقتصادی ندارد و ضررده است) یا باید متعلق به نهادی باشند که بودجه آنها را بدهد.
🎯در خصوص ادامه انتشار مجله فیلم امروز و انتشار ویژه نامه های مناسبتی که طرفداران خودش را دارد همه چیز به شرایط بستگی دارد ، قیمت تمام شده مجله در هر شماره با شماره قبل فرق دارد. همین الان اگر بخواهیم بدون لحاظ کردن موارد جنبی قیمت تک شماره را محاسبه کنیم چیزی حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان می شود
🎯حق التحریری که در شماره های آخر مجله فیلم می دادیم حدود ۵۰ هزار تومان بود که امروز قیمت بلیط یک فیلم همین اندازه شده است! که در فیلم امروز حق التحریر را به صفحه ای ۱۰۰ هزار تومان و برای مطالب مربوط به نقد فیلم هم ۵۰ هزار تومان اضافه کردیم که همه می دانیم این اعداد صرفا دلخوش کنکی بیش نیست اما به عنوان نشریه بخش خصوصی توان بیشتر از این را نداریم.
🎯 روزگاری در مجله فیلم بخش نقد خوانندگان داشتیم که بسیاری از منتقدان معتبر کارشان را از همین جا آغاز کردند اما در اوایل دهه ۸۰ با گسترش فضای مجازی و وبلاگ نویسی ارسال نقد برای این بخش بسیار کم شد و در نهایت تعطیل شد چون افراد این امکان را داشتند در فضایی متعلق به خود هر چه می خواهند منتشر کنند اما با فروکش کردن این تب، الان چند سالی ست که دوباره میل به انتشار مطالب در نشریه ای معتبر و رسمی افزایش یافته، افراد به دنبال اعتبار هستند که در میان آنها نویسندگان مستعدی هم هستند که تلاش کردیم از آنها در مجله استفاده کنیم
🎯دو آفت اصلی نویسندگان جوان امروز این است که از تفاوت میان نقد و اظهار نظر غافل اند و کاری با هویت و ساختار ادبی نقد ندارند و در حالیکه که هنوز صاحب امضا نشده اند تاکید فراوانی روی ‘من فردی’ خود دارند که این مورد را به کررات در نوشته هایشان می بینم
سینمامعیار با اجرا و سردبیری امیرعباس صباغ پنجشنبه ها بصورت زنده ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۵:۴۰ از رادیو گفتگو پخش می شود
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۸ فیلم سینمایی بدون مجوز ساخته شده/ ساخت فیلم «بدون مجوز» قابل کنترل نیست
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- آغاز اکران عمومی «کیک محبوب من» در انگلستان و سوئد/ رونمایی از پوستر سوئدی فیلم
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- رونمایی از نخستین تیزر بینالمللی فیلم «کیک محبوب من»
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- توضیحات تهیهکننده درباره تولید «کیک محبوب من»
- «کیک محبوب من» جایزه فیپرشی را گرفت
- گزارش ورایتی از عرضه جهانی و حق پخش «کیک محبوب من»
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آهو هوشنگ گلمکانی مهرماه به سینماها می آید
- پوستر «تارا» همزمان با اکران رونمایی شد
- دو نامه خطاب به خانه سینما در یک روز؛ شکاف دوباره میان تهیهکنندگان/ موسوی و هاشمی روبروی هم
- معرفی هیات داوران بخش سینمایی یک جشنواره/ مهتاب کرامتی و پژمان بازغی فیلمهای ورزشی را داوری میکنند
- در گذشته سینما رفتن چون دور از دسترس بود، عزیزتر بود/گفت و گوبا هوشنگ گلمکانی و عباس یاری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





