به مناسبت هشتمین سالگرد تاسیس سازمان هنری رسانهای «اوج» محمدحسین لطیفی، مسعود دهنمکی و محمدرضا ورزی به بیان دیدگاههای خود درباره کارنامه این سازمان پرداختند.
به گزارش سینماسینما، امروز ۲۷ خردادماه هشتمین سالروز تاسیس سازمان هنری رسانهای «اوج» است؛ سازمانی که در این سالها تحت ریاست احسان محمدحسنی قرار داشته و علاوهبر فعالیتهای کلان فرهنگی حضوری جدی و پررنگ در عرصه تولید آثار سینمایی و تلویزیونی داشته و توانسته آثار قابل دفاعی همچون «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا، «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی، «ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان، فصل پنجم سریال «پایتخت» ساخته سیروس مقدم و… را به سرانجام برساند. اوج به همین پشتوانه و در کمتر از یک دهه جایگاه خود را بهعنوان یکی از کمپانیهای مهم فیلمسازی کشور تثبیت کرده است.
یکی از تلاشهای «اوج» در این چند ساله این بوده که بر خلاف روال مرسوم نهادهای سرمایهگذار دولتی که تنها با طیفی خاص که متناسب با سیاستهایشان همکاری داشتهاند، با افرادی از جریانهای مختلف کار کرده و در این مسیر تجربههای موفقی را هم پشتسر گذاشته است.
اما با این وجود طبیعتاً انتقادهایی هم نسبت به عملکرد این سازمان وجود داشته است؛ مهمترین این انتقادات هم اینبوده که سازمان اوج در مواردی مانند عابربانک برای فیلمسازان طیفهای مختلف ظاهر شده و از آنجایی که به لحاظ مالی شرایط مناسبی دارد، تعادل موجود در میدان رقابت با تولیدکنندگان بخش خصوصی را برهم زده است. محمدحسنی اما در نشستی که در تابستان سال ۹۶ با خبرنگاران داشت به طور تلویحی این انتقادات را رد و عنوان کرد: «یکی از افتخارات اوج این است که بستری برای شناسایی استعدادهای خوش ذوق و مومن و محل رشد این جوانان است و در این ۶ سال مثل یک آزمایشگاه عمل کرده و میتوان آن را مانند پژوهشگاه رویان دانست.»
به مناسبت هشتمین سالروز تاسیس این سازمان با محمدحسین لطیفی و مسعود دهنمکی که پیش از این با ساخت سریال «سر دلبران» و فیلم «زندانی ها» با اوج همکاری داشتهاند و همچنین محمدرضا ورزی که کارگردانی مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» را در کارنامه خود دارد، به گفتگو نشستیم تا آنها از نگاه خود نقاط ضعف و قوت این سازمان از ابتدای فعالیت تا به امروز را فهرست کنند.
ملاک «خودی بودن» است!؟
محمدحسین لطیفی که سابقه همکاری با سازمان «اوج» در پروژه تلویزیونی «سر دلبران» را داشته است، درباره عملکرد این سازمان گفت: سازمان رسانهای «اوج» یک سازمان قوی و موثر با بنیه مالی قابل توجه در فضای سینما و تلویزیون این سالها بوده است اما به نظر میرسد استراتژی واحد و مدونی در انتخاب پروژهها وجود نداشته، یا اگر استراتژی بوده درست اجرا نشده است.
کارگردان «روز سوم» ادامه داد: بعضی از پروژههایی که این سازمان تولید کرده، شروع خوبی نداشته و قاعدتاً به نتیجه خوبی نرسیده است. من بهعنوان یک برادر خونی، فیلمسازی که با این دوستان آشنا هستم و انرژی و علاقهشان را میشناسم باید بگویم، شاید در بعضی انتخابها خودی بودن ملاک بوده و نتیجه به دلیل همین روابط محفلی در خور این سازمان و چشم اندازهایی که دارد، نشده است.
لطیفی در بخش دیگری از سخنانش گفت: استفاده از نظر سینماگران و کارشناسان دلسوز از هر قشری که هستند میتواند تهیه و تدوین یک استراتژی را ممکن سازد. پس از آن شیوه نظارتی باید وجود داشته باشد تا محصولات، از یک نظام فکری و کیفیتی پیروی کنند.
کارگردان مجموعه «صاحبدلان» ادامه داد: متاسفانه در فضای سینما معمولاً درباره منفعت مالی همکاری با سازمان اوج صحبت میشود. این معرفی و تبلیغ خوبی برای این مجموعه که کار فرهنگی میکند، نیست. شاید بهترین تعریف و تبلیغ برای یک نهاد فرهنگی و سینمایی این باشد که من با آن همکاری میکنم چون میتوانم مسائلی را مطرح کنم که در همه موسسهها و نهادها نمیشود.
لطیفی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فضای همکاری در این سازمان گفت: سالهاست که ما در سینما و تلویزیون، احترامی که لازم است، ندیدهایم اما دوستان در اوج رفتاری محترمانه با سینماگران و هنرمندان دارند و این ویژگی خوب را در تمام این سالها حفظ کردهاند.
امتیاز میداندادن به جوانترها
محمدرضا ورزی کارگردان باسابقه سریالهای تلویزیونی هم گفت: عملکرد سازمان اوج در تولید فیلم، سریال و مستند قابل توجه و در فضای رسانه موثر و مفید است. هر چند همه آثاری که تولید شده به یک اندازه موفق نبودهاند، اما حاصل سیاستگذاریها و انتخابهای اوج امیدوارکننده و موفق بوده است.
این کارگردان ادامه داد: شما اگر بررسی کنید متوجه میشوید که هیچ نهاد و ارگانی مانند اوج تنوع محصول نداشته، ضمناً هیچ نهادی به اندازه اوج به جوانها میدان کار نداده، برای آنها فرصت نساخته و حمایت و هدایتشان نکرده است. من بسیاری از مستندهای اوج را دیده و مخاطب این آثار هستم. بسیاری از سازندگان این آثار، جوانهایی مستعد، خلاق و مبتکر هستند.
این نویسنده و کارگردان در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما نباید فکر کنیم سازمانی با ابعاد اوج فقط بیگ پروداکشن تولید کند بله اندیشه و نگاه حرفهای در کار رسانه مهم است. میشود این دغدغه را در درام خانوادگی، فیلم کودک یا حتی سینمای اجتماعی هم آورد. سریالی مانند «پایتخت» یکی از بهترین دستاوردهای این سازمان در حوزه تلویزیون است. در کنار آن، نمیشود از جذابیت و عظمت «به وقت شام» غافل شد. تنوع محصول و ورود به حوزههای مختلف تجربههای بسیاری برای این دوستان به همراه آورده است که میتواند مسیر حرکت آنها را در آینده هموار کند.
ورزی درباره جایگاه سازمان رسانهای اوج بین سینماگران گفت: دوستانی که با این سازمان همکاری کردهاند، راضی بوده و حاصل کارشان هم نمره قبولی میگیرد. چهرههای شاخص و معتبری با این مجموعه کار کردهاند و این قابل توجه است. در بخشی هم که اوج به عنوان یک نهاد فرهنگی باید کشف استعداد و حمایت میکرده، واقعاً خوب عمل کرده و جوانهای بسیاری از دل همکاری با این سازمان کشف و دیده شدهاند. امیدوارم این حرکت، همچنان دغدغه مدیران این سازمان باشد.
این کارگردان اظهار کرد: انتقادها و حتی هجمههایی به این سازمان وجود دارد که بعضی منصفانه و برخی ناعادلانه است. هر نهادی، نقاط ضعف و قوت دارد و اوج در آینده باید نقاط قوتش را تقویت و پررنگتر کند. امروز این سازمان، جایگاه معتبری بین سینماگران دارد و یک کمپانی بزرگ و تعیینکننده است که محصولاتش دیده و ارزیابی میشود. این جایگاه نباید مخدوش شود.
«اوج» در فضای صمیمی انتقادات را بشنود
مسعود دهنمکی کارگردان فیلم سینمایی «زندانیها» که نوروز امسال روی پرده سینماها بود نیز درباره عملکرد این سازمان ضمن ارائه پیشنهاداتی گفت: به نظرم سازمان اوج در هشتمین سالگرد تاسیس خود باید یک بازنگری و آسیب شناسی اساسی در روند خود انجام دهد.
وی افزود: اوج از منتقدان دعوت کند تا در فضای صمیمی انتقادات را بشنود و بتواند برای ادامه روند کاری خود تصمیماتی درست و تدابیری شاخص را اتخاذ کند.
کارگردان فیلم سینمایی «اخراجیها» روند فعلی سازمان اوج را رو به رشد دانست و اظهار کرد: روند کلی اوج در طول این سالها همواره در حال تکامل بوده است. ورود بچههای سازمان اوج به عرصه نمایش، تبلیغات و اکران میتواند گامی در جهت تکمیل چرخه صنعت، سینما و هنر باشد؛ اقدامی که در سالهای اخیر شاهد آن بودیم و سازمان اوج را از یک تولیدکننده صرف به یک کمپانی فیلمسازی که در همه وجوه دستی بر آتش دارد تبدیل کرده است.
ده نمکی افزود: کارنامه سازمان اوج کارنامه قابل دفاعی است. رویکرد جوان گرایی که در ابتدا هم فلسفه وجودی شکل گیری اوج بوده، بسیار ارزشمند است و میتواند الگویی باشد برای سایر ارگانها و سازمانهایی که مشابه اوج فعالیت میکنند.
کارگردان «رسوایی» بیان کرد: توجه به فیلم اولیها در کنار با تجربههای عرصه سینما سبد فرهنگی است که همیشه مورد غفلت قرار گرفته و با روی کار آمدن دوستان در سازمان اوج این مسئله به خوبی حل شده است.
ده نمکی در پایان با اشاره به لزوم ورود سازمان اوج به ساخت آثار طنز با مضامین انقلابی اظهار کرد: به نظر بنده دستِ گفتمان انقلاب در حوزه اجتماعی و طنز خالی است. سبک زندگی ایرانی اسلامی باید در فیلمها مورد توجه قرار بگیرد و پیشنهادم به سازمان اوج این است که روی موضوعات اجتماعی و زبان طنز بیشتر تمرکز کند چرا که بر اساس مخاطب شناسی مردم ایران، حوزه طنز طرفدار بسیاری دارد و میتوان گفتمان انقلابی را در بستر طنز باز تعریف کرد.
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- محدودیت سنی برای سریال دهنمکی
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- در پی ابتلای کارگردان و برخی عوامل به کرونا؛ تولید سریال مسعود دهنمکی به صورت موقت تعطیل شد
- نگاهی به فیلم «مرد نقرهای» به کارگردانی محمدحسین لطیفی /بازگشت قهرمان به سینمای کودک و نوجوان
- سری جدید سریال «دودکش» کلید خورد
- یکی به نعل، یکی به میخ/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- مدیر ارتباطات موسسه اوج اخبار مربوط به فیلم جدید حاتمیکیا را تکذیب کرد
- فراخوان ثبتنام در نخستین دوره مدرسه کارگاهی فیلمنامه منتشر شد
- برای فیلم خروج ۹ میلیارد هزینه شده است /۷۰ درصد از فروش آنلاین به صاحب فیلم میرسد
- بیانیه انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدیوی آنلاین/ شرایط اکران آنلاین خروج به حیثیت تمام شرکتها لطمه وارد کرد
- غافلگیری به سبک ابراهیم حاتمیکیا/ عرضه آنلاین “خروج”
- تابناک: هفت عامل زمین خوردن «هفت»؛ این گروه محدود!
- واکنش محسن امیریوسفی به اظهارات محمدحسین لطیفی درخصوص خانه پدری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش