محمدعلی ابطحی در اعتماد نوشت :
حوزه سیاست بر همه امور مقدم است. باشد. اصلا قبول.
اما حوزههای دیگر نباید با مترهای سیاسی اندازهگیری شود. در مسائل اجتماعی، اخلاقی، سیاسی در صداوسیما، برنامهها و کارشناسان به دلایل برتری علمیشان کمتر انتخاب میشوند.
آنچه در انتخاب افراد و دیده شدن تصاویرشان مهم است، میزان پایبندی و بعضا تظاهر به پایبندی به نظام سیاسی در چارچوب بسته آن ملاک انتخاب است. این شیوهای است که در حوزههای دیگر به آن خو گرفتهایم.
اما این اتفاق در حوزه دینی فاجعهبار است.
با همان ملاکهایی که صداوسیما به آن پایبند است، اندیشمندان فراوانی هستند که میتوانند مبانی دینی را به صورت علمی و محققانه شرح و بسط دهند.
سالهای متمادی است که از جعبه صداوسیما تعدادی انگشتشمار کارشناس دینی دعوت میشوند. صداوسیما میتواند افراد بیشتری را انتخاب کند که در تراز اندیشه نسل اهل تفکر دینی با مردم حرف بزنند.
این سادهانگاری و سطحیاندیشی در جامعهای که نسل جوان دلایل زیادی دارد که از دین گریزان شود و فضای ارتباطی که خیلیهای آن دراختیار معاندان هست و هر روز شبهههای جدیدی ایجاد میکنند و همه آنها به پاسخهای متقن احتیاج دارند، وظیفه و رسالت دینی سنگینتری برعهده صداوسیما میگذارد.
نتیجه بیعمقی در برنامههای دینی، دین گریزی بیشتر نسل فعلی است و مسوولیت شرعی و دینی آن در بسیاری از موارد برعهده صداوسیما و سایر مراکز رسمی تبلیغی دینی است. در ماه رمضان که اوج برنامههای مذهبی است، سالهاست این نقیصه بیشتر دیده میشود. در زمان مدیریت رادیو در بیش از سه دهه پیش به یک مناسبت مذهبی خدمت آیتالله خامنهای که رییسجمهور بودند، رسیدم. تقاضای سخنرانی در مورد زندگی یکی از امامان داشتم. فرمودند این همه سخنرانیهای هدفدار در طول قبل انقلاب ماها کردهایم. خودشان. مرحوم بهشتی. مرحوم رفسنجانی و دیگران. اینها را مبنا قرار دهید و براساس آنها نویسندگانتان زندگی واقعی پر از مبارزه و سلحشوری و شجاعت ائمه را تبیین کنید. در قبل از انقلاب ماه محرم و صفر و رمضان لیست سخنرانان مشهور که میشد حرفهای منبرهاشان کتاب شود زیاد بودند. در مشهد با سخنرانیهای خود آیتالله خامنهای و شهید هاشمینژاد و محمدتقی شریعتی و در تهران مرحوم فلسفی و خزعلی و فخرالدین حجازی و مطهری و حسینیه ارشاد و مرحوم دکتر شریعتی، فضای نوگرایی دینی غریبی موج میانداخت.
حتی در حوزه آوازهای مذهبی و مداحهای مختلف، افراد زیادی بودند که تابع مکتب مترقی دینی بودند.
یک بار در ماه رمضان در وسط جنگ ما در رادیو دعای سحر را از درون جبهه و با صدای یکی از بلبلان جنگ ضبط و پخش کردیم. آیتالله خامنهای شخصا تماس گرفتند که سحر ماه رمضان و مناجاتهای آن را که فلانی و فلانی اجرا میکردند و صدای آنها که ملکوت سحر را به یاد میآوردند، خالی نکنیم. الان چند سال است که مناجاتهای طولانی برای سحرخیزان که طبعا خیلی محتاج نصیحت نیستند و دوست دارند با خدا خلوت کنند، وجود ندارد. آنقدر واعظ و بیشتر از آنها مجریان حرف و نصیحت میکنند که جا و زمان برای دعا و مناجات که کار اصلی سحر است، وجود ندارد.
من به سوتیهای اخیر صداوسیما کار ندارم، ولی در یک برنامه پرسش و پاسخ گزینهای پرسیده بود در چه سنی باید کودک را وادار به نماز کرد. پاسخهای سه سالگی و پنج سالگی و هفت سالگی بود.
این در حالی است که حتی برای دختران کسی قبل از ۹ سالگی نماز را واجب نمیداند.
این در جامعهای که میبینیم، تشویق به نماز نیست، فراری دادن از دین است.
امیدی به اصلاح نمیرود، چون حوزه دینی به اعتقاد من یکی از مظلومترین حوزهها در صداوسیماست و متولی دغدغهمند ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روایت محمد علی ابطحی ازسالگرد مرگ مشکوک عباس کیارستمی
- بهترین فیلم ایرانی و خارجی از نگاه محمد علی ابطحی
- نامه اعتراضی ابطحی به وزیر ارشاد در اعتراض به حذف مستندی درباره فائزه هاشمی از جشنواره سینماحقیقت
- پیشنهاد ابطحی برای حل مشکل ربنا: روحانی با رییس صدا وسیما مذاکره کند
- منظور وزیر ارشاد از هنرمندان چه کسانی بود؟
- بحث داغ رد اتهام سیاهنمایی در سینما / ابطحی: کاش همیشه قبل از انتخابات بود
- محمدعلی ابطحی: کاش جایزه فرهادی سیاسی باشد
- گزارش تصویری روز دهم جشنواره/ حواشی کاخ جشنواره
- محمد علی ابطحی: حمایت از «شهرزاد» که صدای مردم شد، یک ضرورت فرهنگی است
- وزرای ارشاد و شمشیرهای بیسپر/ یادداشتی از محمد علی ابطحی
- واکنش ابطحی به فروشنده: بی انصافی نسبت به پدر ایرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه