محمدعلی ابطحی در اعتماد نوشت :
حوزه سیاست بر همه امور مقدم است. باشد. اصلا قبول.
اما حوزههای دیگر نباید با مترهای سیاسی اندازهگیری شود. در مسائل اجتماعی، اخلاقی، سیاسی در صداوسیما، برنامهها و کارشناسان به دلایل برتری علمیشان کمتر انتخاب میشوند.
آنچه در انتخاب افراد و دیده شدن تصاویرشان مهم است، میزان پایبندی و بعضا تظاهر به پایبندی به نظام سیاسی در چارچوب بسته آن ملاک انتخاب است. این شیوهای است که در حوزههای دیگر به آن خو گرفتهایم.
اما این اتفاق در حوزه دینی فاجعهبار است.
با همان ملاکهایی که صداوسیما به آن پایبند است، اندیشمندان فراوانی هستند که میتوانند مبانی دینی را به صورت علمی و محققانه شرح و بسط دهند.
سالهای متمادی است که از جعبه صداوسیما تعدادی انگشتشمار کارشناس دینی دعوت میشوند. صداوسیما میتواند افراد بیشتری را انتخاب کند که در تراز اندیشه نسل اهل تفکر دینی با مردم حرف بزنند.
این سادهانگاری و سطحیاندیشی در جامعهای که نسل جوان دلایل زیادی دارد که از دین گریزان شود و فضای ارتباطی که خیلیهای آن دراختیار معاندان هست و هر روز شبهههای جدیدی ایجاد میکنند و همه آنها به پاسخهای متقن احتیاج دارند، وظیفه و رسالت دینی سنگینتری برعهده صداوسیما میگذارد.
نتیجه بیعمقی در برنامههای دینی، دین گریزی بیشتر نسل فعلی است و مسوولیت شرعی و دینی آن در بسیاری از موارد برعهده صداوسیما و سایر مراکز رسمی تبلیغی دینی است. در ماه رمضان که اوج برنامههای مذهبی است، سالهاست این نقیصه بیشتر دیده میشود. در زمان مدیریت رادیو در بیش از سه دهه پیش به یک مناسبت مذهبی خدمت آیتالله خامنهای که رییسجمهور بودند، رسیدم. تقاضای سخنرانی در مورد زندگی یکی از امامان داشتم. فرمودند این همه سخنرانیهای هدفدار در طول قبل انقلاب ماها کردهایم. خودشان. مرحوم بهشتی. مرحوم رفسنجانی و دیگران. اینها را مبنا قرار دهید و براساس آنها نویسندگانتان زندگی واقعی پر از مبارزه و سلحشوری و شجاعت ائمه را تبیین کنید. در قبل از انقلاب ماه محرم و صفر و رمضان لیست سخنرانان مشهور که میشد حرفهای منبرهاشان کتاب شود زیاد بودند. در مشهد با سخنرانیهای خود آیتالله خامنهای و شهید هاشمینژاد و محمدتقی شریعتی و در تهران مرحوم فلسفی و خزعلی و فخرالدین حجازی و مطهری و حسینیه ارشاد و مرحوم دکتر شریعتی، فضای نوگرایی دینی غریبی موج میانداخت.
حتی در حوزه آوازهای مذهبی و مداحهای مختلف، افراد زیادی بودند که تابع مکتب مترقی دینی بودند.
یک بار در ماه رمضان در وسط جنگ ما در رادیو دعای سحر را از درون جبهه و با صدای یکی از بلبلان جنگ ضبط و پخش کردیم. آیتالله خامنهای شخصا تماس گرفتند که سحر ماه رمضان و مناجاتهای آن را که فلانی و فلانی اجرا میکردند و صدای آنها که ملکوت سحر را به یاد میآوردند، خالی نکنیم. الان چند سال است که مناجاتهای طولانی برای سحرخیزان که طبعا خیلی محتاج نصیحت نیستند و دوست دارند با خدا خلوت کنند، وجود ندارد. آنقدر واعظ و بیشتر از آنها مجریان حرف و نصیحت میکنند که جا و زمان برای دعا و مناجات که کار اصلی سحر است، وجود ندارد.
من به سوتیهای اخیر صداوسیما کار ندارم، ولی در یک برنامه پرسش و پاسخ گزینهای پرسیده بود در چه سنی باید کودک را وادار به نماز کرد. پاسخهای سه سالگی و پنج سالگی و هفت سالگی بود.
این در حالی است که حتی برای دختران کسی قبل از ۹ سالگی نماز را واجب نمیداند.
این در جامعهای که میبینیم، تشویق به نماز نیست، فراری دادن از دین است.
امیدی به اصلاح نمیرود، چون حوزه دینی به اعتقاد من یکی از مظلومترین حوزهها در صداوسیماست و متولی دغدغهمند ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روایت محمد علی ابطحی ازسالگرد مرگ مشکوک عباس کیارستمی
- بهترین فیلم ایرانی و خارجی از نگاه محمد علی ابطحی
- نامه اعتراضی ابطحی به وزیر ارشاد در اعتراض به حذف مستندی درباره فائزه هاشمی از جشنواره سینماحقیقت
- پیشنهاد ابطحی برای حل مشکل ربنا: روحانی با رییس صدا وسیما مذاکره کند
- منظور وزیر ارشاد از هنرمندان چه کسانی بود؟
- بحث داغ رد اتهام سیاهنمایی در سینما / ابطحی: کاش همیشه قبل از انتخابات بود
- محمدعلی ابطحی: کاش جایزه فرهادی سیاسی باشد
- گزارش تصویری روز دهم جشنواره/ حواشی کاخ جشنواره
- محمد علی ابطحی: حمایت از «شهرزاد» که صدای مردم شد، یک ضرورت فرهنگی است
- وزرای ارشاد و شمشیرهای بیسپر/ یادداشتی از محمد علی ابطحی
- واکنش ابطحی به فروشنده: بی انصافی نسبت به پدر ایرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





