دومین جلسه شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» یکشنبه ششم آبان ماه برگزار شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، دومین جلسه شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با حضور مهدی مسعودشاهی مدیر فرهنگی، علیرضا حسینی (نماینده صنف تهیهکنندگان سینمای مستند)، محمود رحمانی (نماینده صنف کارگردانان سینمای مستند)، سلیم غفوری قائم مقام معاون سینما و عضو هیات امنای مرکز گسترش، قادر آشنا معاون مطالعات و فناوریهای نوین سازمان سینمایی برگزار شد. احمد ضابطی جهرمی استاد دانشگاه، مترجم و نویسنده عضو دیگر شورا در این جلسه حضور نداشت.
در آغاز جلسه محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره هجدهم، گزارشی درباره روند اجرایی جشنواره ارائه داد و در بخشی از سخنانش گفت: پس از پایان جشنواره هفدهم، با بررسیها و کارشناسیهایی که انجام دادیم، تلاش کردیم در برنامه ریزی سرعت و نظم بیشتری نسبت به گذشته داشته باشیم. بعضی از کارها و روند انجام آنها، وابسته به تصمیم و اراده ما و بخش دیگر آن، محصول شرایط است. درباره محل برگزاری جشنواره چالشهایی داشتیم، از مستندسازان، اهالی رسانه و همراهان جشنواره به شکلهای مختلف نظرسنجی کردیم و برای اغلب آنان، «چارسو» بهترین مکان برای برگزاری رویداد «سینماحقیقت» بوده است.
سپس حمیدی مقدم درباره آثار رسیده، هیاتهای مشاور و بزرگداشتهای جشنواره صحبت کرد. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره با همکاری با صنوف در این دوره افزود: دغدغه همیشگی من، همراهی با صنوف است. امسال هم مانند سالهای گذشته از آغاز با صنوف در ارتباط بوده و جلساتی داشتهایم، آقای علیرضا حسینی به نمایندگی از صنف تهیه کنندگان و آقای محمود رحمانی به نمایندگی از انجمن صنفی کارگردانان کنار ما هستند. برگزاری بخشی از کارگاههای این دوره هم با صنوف است که درباره آنها اطلاع رسانی خواهیم کرد. با توجه به فضای همدلی و وفاق ملی که شکل گرفته، ما در جشنواره بر این اصل همیشگی استوار و همپیمان هستیم که «سینماحقیقت» متعلق به خانواده بزرگ سینمای مستند است، به همه جوانان مستندساز در سراسر ایران تعلق دارد و به همه دوستداران هنر و سینما و ما انعکاس صدا و تلاش این هنرمندان هستیم.
دبیر هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در بخش دیگری از سخنانش گفت: بخش مقاومت و غزه، برای ما شکل تزئینی ندارد، جهان امروز درگیر بحرانی انسانی است، ما در جشنواره هفدهم هم به مسئله غزه به طور ویژه پرداختیم، امسال هم با توجه به برنامهریزیهای یک سال اخیر، شاهد توجه ما به این مسئله خواهید بود. فیلم افتتاحیه این دوره، مهمانان و کارگاههای ویژه و مفیدی با موضوع نسلکشی در غزه خواهیم داشت.
در بخش دیگری از این جلسه محمدرضا بهشتی منفرد مدیر محافل و جشنوارههای مرکز گسترش و مدیر اجرایی جشنواره، گزارشی از اقدامات انجام شده، آثار رسیده به بخش ملی و بینالملل، تعداد فیلمسازان و … ارائه داد و سپس اعضای شورا پیشنهادهای خود درباره بخشهای مختلف این دوره را مطرح کردند.
مهدی مسعودشاهی با اشاره به اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» به این موضوع تاکید کرد که «سینماحقیقت» باید محل و محمل بیان نظرها و سخنان فیلمسازان، فضایی برای انعکاس مسائل سینمای مستند ایران، دغدغههای ملی و بین المللی و موضوعاتی باشد که مستندسازان با آن درگیر هستند. وی با تاکید به تاثیرگذاری و جهت دهی «سینماحقیقت» گفت: این جشنواره میتواند در بعد بین المللی هم تاثیرگذار و ابزار ارتباط هنرمند ایرانی با فیلمسازان سراسر دنیا باشد.
قادر آشنا با تاکید بر اهمیت بخش غزه و مقاومت در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: تصاویر مربوط به جنگ، درگیری و مسائلی از این دست را همه ما در شبکههای خبری میبینیم، از بخش غزه در «سینماحقیقت» این انتظار میرود که پویایی، مقاومت و زندگی که در فلسطین و غزه در جریان است به تصویر بکشد. نکته بعد اهمیت توجه به وفاق و همدلی است، «سینماحقیقت» همواره به این موضوع توجه نشان داده و خانواده سینمای مستند، با این جشنواره و با مرکز گسترش همراه بودهاند، این رویکرد و اصل را در برگزاری جشنواره هجدهم باید پررنگ تر کرد.
سلیم غفوری با اشاره به گستردگی جشنواره و موضوعها و بخشها، گفت: شاید با موضوعی کردن بخش عکس، بشود برنامه ریزی اولیهای برای برگزاری این بخش در دوره های بعد به شکل گسترده و جدی داشت. برگزاری بخش عکس، به شکل کامل و آرمانی، به دلیل هزینهها و مقدماتی که دارد شاید در این دوره، به شکل مطلوب محقق نشود. اما اگر موضوعی متناسب با مسائل کشور مثل محیط زیست، خانواده یا … انتخاب شده و توجهی به موضوع عکس کنیم، بتوانیم در ادوار بعد این بخش را به شکلی کامل و حرفهای برگزار کنیم.
غفوری در بخش دیگری از سخنانش به تحولات روز و منطقه اشاره کرده و ادامه داد: در کارگاهها به ویژه در بخش شهید آوینی میشود روی موضوعات مستندسازی در جنگ، فیلمسازی در بحران و مسائلی از این دست که بحث روز مستندسازان است، تمرکز کرد.
سیدعلیرضا حسینی با اشاره به نوآوریهای جشنواره «سینماحقیقت» در ادوار مختلف گفت: برگزاری بخش عکس، با توجه به نیازی که مستندسازان و سینمای مستند به مقوله عکس دارند، بسیار مهم است. متوجه ضرورتها و پیش نیازهای اجرای بخش عکس به طور ویژه و در حد استاندارد، در این دوره هستم، اما حتی اگر نشود در این دوره به شکل مطلوب بخش عکس را برگزار کرد، در ادوار بعد حتما باید به مقوله عکس در سینمای مستند توجه شود.
محمود رحمانی مستندساز، با اشاره به اهمیت توجه به نسل جوان مستندسازان گفت: سنت پسندیدهای در «سینماحقیقت» وجود دارد و آن، تکریم بزرگان و درگذشتگان است. این بسیار ستودنی و لازم است. اما فکر میکنم تعدادی از فیلمسازان هستند که سالمند نیستند، اما کارنامه و اعتباری دارند که میشود در بخش مرور آثار به آنها توجه کرد. وظیفه جشنوارهها و رویدادها این است که انگیزه بدهند و فرصتی برای دیده شدن هنرمندان به وجود بیاورند، امیدوارم در «سینماحقیقت» مثل همیشه به این موضوع توجه شود.
در پایان جلسه تصمیم گرفته شد، در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» دو بزرگداشت و یک نکوداشت برای سه مستندساز برگزار شود.
هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم آذرماه ۱۴۰۳ برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- ساخت مستند زندگی نویسنده و مترجم سرشناس
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- «کشیم عاشق» به فرانسه میرود
- جشنواره آلمانی به «پر» جایزه داد
- «مذهب امروز» به «ققنوس» جایزه ویژه داد
- ۲۳۱۴ مستند خارجی به «سینماحقیقت» رسید/ حضور ۱۲۳ کشور
- «پیانو» بهترین انیمیشن استاپموشن جشنواره اسپانیایی شد
- دیپلم افتخار جشنواره اسپانیایی برای «پتتیک»
- «گلهای کاغذی» بهترین انیمیشن کازان شد/ جایزه بهترین بازیگر زن به سپیده ارمان رسید
- تمدید مهلت ارسال اثر به هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- «من کدا هستم» در راه یونان
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ