تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۶/۲۲ - ۱۱:۲۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 161197

«تنها نشانی از من» عنوان نمایشگاه عکس های مهگان فرهنگ است که در اسپانیا برپا شده است.

به گزارش سینماسینما، این نمایشگاه، شامل عکس هایی است با محوریت زنان که برای اولین بار به صورت انفرادی به نمایش در آمده، پیش از این برخی از این عکس ها به صورت تک‌عکس در نمایشگاه های گروهی به نمایش درآمده بودند. زنان و دغدغه هایشان و تفاوت هایی که در زندگی زنان در ایران و خاورمیانه وجود دارد از رویکردهای اصلی این آثار است.

در بروشور این نمایشگاه آمده است: «اگر چه انسان ها این قدرت را دارند برای سرنوشت خود تلاش کنند، بجنگند و تصمیم بگیرند اما گاهی، جغرافیا، فرهنگ، سیاست و بسیاری از موارد دیگر می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. عکس ها با چیدمانی خاص و براساس مفاهیمشان بر روی دیوار قرار گرفته اند. قصه روزمرگی های دیوانه کننده، گم شدن در لایه های زندگی، اجبارهایی که هنوز برای زنان وجود دارد، زنان و مدرنیسم، رها بودن، مد، عشق، امید و حتی سنت در این تصاویر وجود دارد.

زنان و کودکان در جغرافیا، دارای تغییرات بیشتری هستند.
‏‎زنان مثل گل سنگ هستند و یا چشمه های مداوم با وجودشادی ها، رنگ ها، روزمرگی ها، فراموش شدن ها، نادیده گرفته شدن ها، اجبارها، سکوت ها و فریادها با نشانه هایی از خودشان باز هم پر از امید هستند.
‏‎تنها نشانی از آن هاست که آنها را همیشه زنده نگه داشته است.
‏‎آنچه بر دیوارهای نمایشگاه دیده می شود، اشاره به برخی از این حالت ها دارد. اینها زنانی از سرزمینی دیگر هستند، اما شاید آشنا.
عکس ها در اندازه های متفاوت و بر اساس موضوعاتی که دارد قرار گرفته است.»
این نمایشگاه با حمایت گالری ال پونتو روخو و همکاری با گالری سروناز شیراز برگزار شده است.
مهگان فرهنگ از سال ٧٧ به صورت جدی عکاسی را آغاز کرد و تا به حال در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی عکاسی (داخل و خارج از کشور) شرکت داشته است.
او می‌گوید: سال‌هاست مجموعه ای را به نام زنان آبی عکاسی می‌کنم که بر اثر یک جمله از یک دوست اسپانیایی آغاز شد و بعدها تحت تاثیر یک شعر از یک شاعر اسپانیایی، عنوان مجموعه را زنان آبی گذاشتم. این نمایشگاه متعلق به مجموعه ی زنان آبی است. سوفیا هرناندز مدیر گالری، سه فریم از عکس های من را برای نمایشگاه بین‌المللی زنان در ٨ مارس ٢٠٢٠ انتخاب کرد، ضمن این‌که در همان رویداد من یک ارائه از زنان اهل فرهنگ ایران
سیمین دانشور، رخشان بنی اعتماد و مریم زندی داشتم. چندی قبل در پی گفتگوهایی با مدیر گالری داشتم، ایشان پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه را به من دادند و حامی این نمایشگاه شدند.

قرار است درآمد حاصل از فروش آثار این نمایشگاه نیز به کودکان پناهجوی افغانستان تعلق بگیرد. این نمایشگاه تا ٢۴ سپتامبر برقرار است.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها