تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۲/۳۱ - ۲۰:۵۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 16235

به گزارش سینماسینما، برگزیدگان بخش های مختلف پنجمین جشنواره فیلم سبز در مراسن اختتامیه این رویداد که در مجموعه آسمان برگزار شده است، معرفی شدند.

بخش گرافیک 

برگزیدگان بخش تجسمی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز در مراسم اختتامیه این رویداد فرهنگی هنری اعلام شدند.

برگزیدگان بخش گرافیک جشنواره فیلم سبز
نفر اول: فاطمه طامهری برای اثر آب برای همه از یزد
نفر دوم: محمد افشار نام اثر دیدار تو، دل ما (آلودگی هوا) از اصفهان
نفر سوم: الناز لطیف نام اثر آب زندگی است از یزد
تقدیری های این بخش عبارتند از:
مریم خالقی یزدی / آیا میتواند به طبیعت بازگردد؟
محمد علی خلجی / بحران طبیعت، کشتار طبیعت با زباله (تهران)
ایمان یزدان پژوه /تشنگی (سمنان)

برگزیدگان بخش عکس جشنواره فیلم سبز
نفر اول: علیرضا مسلم زاده عنوان اثر صبا از مازندران
نفر دوم: روزبه فکوری از استان خوزستان
نفر سوم: اصغر بشارتی نام اثر تلاش از استان هرمزگان
هنرمندان تقدیری در این بخش عبارتند از:
محمد علی میرزایی / کشتار در باغ
امیر شکرگزار ناوی / عطش
حمیدرضا بازرگانی / بزرگ مرد کوچک
آذین حقیقی / دریاچه ارومیه
حسن غفاری / بدون عنوان

برگزیدگان بخش مفهومی جشنواره سبز
نفر اول: وحید امین عنوان اثر بهار وسپا از تهران
نفر دوم: آران ابراهیمی عنوان اثر بضاعت دست رفته از تهران
نفر سوم: گلناز لواسانی عنوان اثر سهم من از آسمان از تهران
هنرمندان مورد تقدیر این بخش نیز عبارتند از:
اعظم طباطبایی / خاطرات یک درخت (اصفهان)
افسانه مدیر امانی (تهران)

برگزیدگان بخش کاریکاتور جشنواره سبز
نفر اول: احسان گنجی نام اثر سرراهی از کهکیلویه و بویراحمد
نفر دوم: طیبه خلیلی مهر نام اثر کمبود آب از کرمانشاه
نفر سوم: محمد علی خلجی نام اثر بحران آب از تهران
تقدیری های این بخش عبارتند از:
محمود آزادنیا / ویرانی (خراسان رضوی)
محبوبه پاکدل / بدون عنوان (خراسان رضوی)
مجتبی حیدر پناه / محیط زیست (فارس)

برگزیدگان بخش نقاشی جشنواره فیلم سبز

نفر اول: هدیه جوانی جم از تهران
نفر دوم: موهبت خدایی نام اثر آیا من انسانم؟ از تهران
نفر سوم: آزاده برف رو نام اثر انتظار از تهران
تقدیری های این بخش عبارتند از:
یاسمینا مقصودی / دستان مهربان
فرناز یاوریانفر / سرود بهار
زینب مهربانی / آفرینش
زهرا فربد / بدون عنوان
مهسا مشایخی / رویای کودکی
رخشا خوش طینت / رقص در باد صبا
مریم اعتمادی / جدال طراوت و خشکی تهران

هنرمندان برتر بخش مجسمه جشنواره فیلم سبز

نفر اول: الهام فلاحی از تهران
نفر دوم: نازک پورسلطانی نام اثر بازگشت به طبیعت از تهران
نفر سوم: رامین جمشیدی از تهران

محیط زیست انسانی را فراموش نکنیم

فرهاد توحیدی دبیر پنجمین جشنواره فیلم «سبز» در آیین اختتامیه این جشنواره ضمن تشکر از معصومه ابتکار رئیس حفاظت از محیط زیست و تمامی مدیران جشنواره که وی را در برگزاری این رخداد فرهنگی کمک کردند، اظهار کرد: برای برگزاری این جشنواره خون دل ها خرده شد امیدوارم که موثر واقع شود.

وی افزود: در طول یک هفته گذشته همانطور که فیلم ها نمایش داده می شد از تخریب جنگل ها، کشتار حیوانات، گونه های رو به انقراض و .. صحبت شد اما در برنامه ها و فیلم ها ندیدم که از محیط زیست انسانی سخن گفته شود. به هر حال محیط زیست انسانی هم به اندازه طبیعت اهمیت دارد چرا که موضوعش درباره زندگی ایران است.

دبیر پنجمین جشنواره بین الملل فیلم سبز با طرح این پرسش که این همه خشونت که این روز در دنیا و بعضا در ایران دیده می شود از کجا می آید؟ ادامه داد: محیط زیست انسانی به اندازه آب و هوای پاک برای ما اهمیت دارد و در همین ابتدای سخن باید از وزیر امور خارجه کشورمان آقای ظریف تشکر کنیم که دریچه ای را برای گفتگو در دنیا باز کردند.

توحیدی افزود: چرا وقتی نوبت برجام به مباحث داخلی می رسد آن را چنین بد کنار می گذاریم در حالی که ما برادران دینی هستیم.

وی با اشاره به اینکه سینما، موسیقی، تئاتر و انواع هنرها روح آدمی را لطیف می کند، گفت: چرا با این هنرها این روزها اینطور برخورد می شود. در جامعه پویا شادی نباید غایب باشد و شهر بدون لبخند به درد نمی خورد.

دبیر پنجمین جشنواره بین الملل فیلم سبز با انتقاد از ممنوع الصدا شدن محمدرضا شجریان وی را صدای ماندگار آواز ایرانی خواند و افزود: روح ملت ایران با صدای شجریان و صدای کمانچه کلهر تنیده شده است. این چه بی خردی است که ما را از شنیدن این صداها منع می کنند.

توحیدی خاطرنشان کرد: ما هر روز به هم سلام می کنیم بی آنکه به معنی آن توجه داشته باشیم. سلام روح مهربانی و عشق است بیایید به هم و محیط انسانی هم احترام بگذاریم که البته این احترام باید از بالا آغاز شود.

در ادامه مراسم بقیه برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.

فیلم های کوتاه داستانی برتر بخش بین الملل جشنواره فیلم سبز

برگزیدگان آثار رسیده به بخش بین الملل جشنواره فیلم سبز تهران در مراسم اختتامیه این رویداد سینمایی که جمعه ۳۱ اردیبهشت در مراسمی در فرهنگسرای آسمان برگزار شد در بخش فیلم های کوتاه داستانی بدین شرح معرفی شدند:

غزال زرین و ۳۰۰۰ دلار برای بهترین فیلم کوتاه داستانی به فیلم «کوزمک» از کشور ایران، به تهیه‌کنندگی مشترک جعفر شکوری، علیرضا سلمان‌پور و یونس طراحی رسید.

غزال زرین و ۲۰۰۰ دلار برای بهترین کارگردانی فیلم کوتاه داستانی نیز به فیلم «کوزمک» از کشور ایران، به کارگردانی مشترک علیرضا سلمان‌پور و یونس طراحی اهدا شد.

نیکولای نیمان از کشور آلمان، آنتونین حداد از کشور فرانسه، ترزا کامو گوئِرِرو از کشور مکزیک، احمد ضابطی جهرمی و علیرضا شجاع‌نوری از کشور ایران آثار بخش بین الملل پنجمین جشنواره فیلم سبز را داوری کردند.

برگزیدگان بخش مستند و کوتاه مسابقه ملی جشنواره فیلم سبز

در ین بخش هیات داوران با تقدیر از کارگردانی فیلم نوروز در نئور به کارگردانی عبدالله عزیزی، غزال زرین و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی و مبلغ ۵۰ میلیون ریال را به محمد علی رخشانی برای کارگردانی فیلم مستند کوتاه موکان اهدا کرد.

هیات داوران با تقدیر از فیلم زمستان ،عشق وسایر قوانین به تهیه کنندگی یاسر خیر ، غزال زرین ،دیپلم افتخار و مبلغ ۶۰ میلیون ریال را به فیلم «اوسیا» به تهیه کنندگی علیرضا دهقان اهدا کرد.

*بهترین کارگردانی فیلم کوتاه داستانی

هیات داوران غزال زرین ،دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال را به بهرام و بهمن حاج ابول لو(ارک) برای فیلم کوتاه داستانی «نجس» اهدا کرد.

*بهترین فیلم کوتاه داستانی

هیات داوران غزال زرین ،دیپلم افتخار و مبلغ ۶۰ میلیون ریال را اهدا می کند به سینا برادران آهنگری” برای فیلم کوتاه داستانی «نجس»

*فیلمنامه

هیات داوران ضمن تقدیر از ایده دو فیلم کوتاه تواتر و زباله در بخش داستانی هیچ فیلمنامه بلند و کوتاه را شایسته دریافت جایزه بهترین فیلمنامه تشخیص ندانسته است.

فیلم‌های پویانمایی برتر بخش بین الملل جشنواره فیلم سبز

غزال زرین و ۳۰۰۰ دلار برای بهترین فیلم پویانمایی به فیلم «ناگهان باد برمی‌خیزد» از کشور ایران، به تهیه‌کنندگی ادریس سامانی اهدا شد.

همچنین در این بخش صدا و سیمای مرکز مهابادبه عنوان تهیه کننده دوم این اثر غزال زرین دریافت کرد.

غزال زرین و ۲۰۰۰ دلار برای بهترین کارگردانی فیلم پویانمایی نیز به فیلم Espero? (Hope?) از کشور انگلستان به کارگردانی سیمونه جیامپائولو رسید.

دیپلم افتخار و ۳۰۰۰ دلار به‌عنوان انتخاب ویژه هیئت داوران از نظر بهترین دستاورد (فیلم پویانمایی) به فیلم «کشاورز و روبات» از کشور ایران، به کارگردانی عبدالله علی مراد اهدا شد.

نیکولای نیمان از کشور آلمان، آنتونین حداد از کشور فرانسه، ترزا کامو گوئِرِرو از کشور مکزیک، احمد ضابطی جهرمی و علیرضا شجاع‌نوری از کشور ایران آثار بخش بین الملل پنجمین جشنواره فیلم سبز را داوری کردند.

جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم سبز به OMEVA – Water رسید

هیات داوران بخش بین الملل جشنواره فیلم سبز جایزه ویژه خود را به اثری مشترک از کشور آلمان و نامیبیا اهدا کرد.

جایزه ویژه هیات داوران در بخش بین‌الملل جشنواره شامل دیپلم افتخار و ۲۰۰۰ دلار به فیلم OMEVA – Water تولید مشترک کشورهای آلمان و نامیبیا، به کارگردانی مشترک سارا ساندرینگ و اوشوشِنی هیوِلوآ رسید.

نیکولای نیمان از کشور آلمان، آنتونین حداد از کشور فرانسه، ترزا کامو گوئِرِرو از کشور مکزیک، احمد ضابطی جهرمی و علیرضا شجاع‌نوری از کشور ایران آثار بخش بین الملل پنجمین جشنواره فیلم سبز را داوری کردند.

برگزیدگان بخش پویانمایی در مسابقه ملی جشنواره فیلم سبز

غزال زرین و دیپلم افتخار به همراه مبلغ ۴۰ میلیون ریال برای بهترین کارگردانی به فیلم «ناگهان باد بر می خیزد» به ادریس سامانی اهدا شد.

غزال زرین و دیپلم افتخار به همراه مبلغ ۵۰ میلیون ریال برای بهترین فیلم پویانمایی به مهدی آقا جانی برای فیلم «اینسان» رسید.

استان های برتر جشنوره بین المللی فیلم سبز

با حضور میترا حجار بازیگر سینما و تلویزیون استان های برتر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز معرفی شدند.

مزدک میررمضانی معاون اجرایی جشنواره بین المللی فیلم سبز، گفت: در بسیاری از استان ها اتفاقاتی افتاد که برایمان باور کردنی نبود. خواستیم به استان های برتر جوایزی بدهیم و آنها را به خاطر فعالیت هایشان تشویق کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه این جایزه معنوی است اما امیدواریم در سال های بعد بیشتر بتوانیم از آنها حمایت کنیم. تمام استان ها به ما کمک کردند تا جشنواره را به خوبی برگزار کنیم.

استان های آذربایجان غربی، بوشهر، فارس، هرمزگان، گیلان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان به عنوان هفت استان برتر شناخته شدند.

برترین آثار مستند بلند مسابقه ملی جشنواره فیلم سبز

در این بخش هیات داوران با تقدیر از فیلم زمستان ،عشق وسایر قوانین به تهیه کنندگی یاسر خیر ، غزال زرین ،دیپلم افتخار و مبلغ ۶۰ میلیون ریال را به فیلم «اوسیا» به تهیه کنندگی علیرضا دهقان اهدا کرد.

*بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند

هیات داوران ضمن تقدیر از کارگردانی فیلم ایران جنوب غربی، غزال زرین،دیپلم افتخار و مبلغ ۷۰ میلیون ریال را به کمیل سوهانی برای کارگردانی فیلم «مادر کشی» اهدا کرد.

*بهترین فیلم مستند بلند
هیات داوران غزال زرین ،دیپلم افتخار و مبلغ ۸۰ میلیون ریال را به فیلم «در پناه بلوط» به تهیه کنندگی مهدی نورمحمدی اهدا کرد.

بهترین پژوهش مستند بلند و کوتاه جشنواره فیلم سبز

هیات داوران دیپلم افتخار و مبلغ ۴۰ میلیون ریال جایزه بهترین پژوهش را به فیلم «غبار سرخ» به پژمان مظاهری پور اهدا کرد.

در بخش برترین دستاورد فنی مستند بلند و کوتاه، هیات داوران دیپلم افتخار و مبلغ ۴۰ میلیون ریال را برای تصویربرداری «زندگی در خور موسی» به حجت و عبدالخالق طاهری اهدا کرد.

 

برگزیدگان بخش مستند کوتاه مسابقه ملی جشنواره فیلم سبز

در این بخش هیات داوران با تقدیر از کارگردانی فیلم «نوروز در نئور» به کارگردانی عبدالله عزیزی، غزال زرین و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی و مبلغ ۵۰ میلیون ریال را به محمد علی رخشانی برای کارگردانی فیلم مستند کوتاه «موکان» اهدا کرد.

 

برگزیدگان بخش داستانی جشنواره فیلم سبز

برگزیدگان بخش داستانی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز در بخش های مختلف در مراسم اختتامیه این رویداد سینمایی معرفی و غزال زرین جشنواره به برگزیدگان اهدا شد.

*بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی فیلم بلند داستانی

هیات داوران پنجمین جشنواره فیلم سبز ایران از میان فیلم های بلند سینمایی هیچ فیلمی را به عنوان بهترین فیلم بلند داستانی شایسته تقدیر نمی داند.

غزال زرین، دیپلم افتخار و مبلغ ۷۰ میلیون ریال برای بهترین کارگردانی فیلم داستانی بلند به مجید اسماعیلی پارسا برای فیلم «گمیچی» اهدا کرد.

اسماعیل کهرم، عزیزالله حاجی مشهدی، شهاب الدین عادل، مرضیه برومند، محسن امیر یوسفی، وحید نصیریان و آیدا پناهنده آثار بخش ملی جشنواره را داوری کردند.

معرفی برگزیدگان بخش بین الملل جشنواره فیلم سبز

هیات داوران بخش بین‌الملل متشکل از نیکولای نیمان از کشور آلمان، آنتونین حداد از کشور فرانسه، ترزا کامو گوئِرِرو از کشور مکزیک، احمد ضابطی جهرمی از کشور ایران و علیرضا شجاع‌نوری از کشور ایران برگزیدگان این بخش را معرفی کردند.

به‌دلیل آنکه در بخش مسابقه بین‌الملل، فیلم بلند داستانی به تعداد کافی به دفتر جشنواره ارسال نشده بود، بنابراین فیلمی در این بخش انتخاب نشد و در بخش فیلم بلند داستانی مسابقه بین‌الملل، فیلمی به نمایش در نیامد.

فیلم‌های کوتاه داستانی
بهترین فیلم کوتاه داستانی به فیلم “کوزمک” از کشور ایران، به تهیه‌کنندگی مشترک جعفر شکوری، علیرضا سلمان‌پور و یونس طراحی
بهترین کارگردانی فیلم کوتاه داستانی به فیلم “کوزمک” از کشور ایران، به کارگردانی مشترک علیرضا سلمان‌پور و یونس طراحی

فیلم‌های بلند مستند
بهترین فیلم بلند مستند به فیلم مادر کُشی از کشور ایران، به تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا
بهترین کارگردانی فیلم بلند مستند به فیلم زندگی در خور موسی از کشور ایران، به کارگردانی حجت طراحی

فیلم‌های کوتاه مستند
برای بهترین فیلم کوتاه مستند به فیلم “Orchard Keepers” از کشور مصر، به تهیه‌کنندگی مشترک بِریونیدون و خانم ژولیِن اِشمید
بهترین کارگردانی فیلم کوتاه مستند به فیلم اوسیا از کشور ایران، به کارگردانی علیرضا دهقان
جایزه هیات داوران برای بهترین پژوهش به فیلم “COWSPIRACY: The Sustainability Secret” از کشور آمریکا، با پژوهش مشترک کیپآندرسنوآقای کیگانکوهن

فیلم‌های پویانمایی
بهترین فیلم پویانمایی به فیلم ناگهان باد برمی‌خیزد از کشور ایران، به تهیه‌کنندگی ادریس سامانی
و همچنین یک غزال زرین اهدا می‌شود به تهیه‌کننده دیگر فیلم، صدا و سیمای مرکز مهاباد
بهترین کارگردانی فیلم پویانمایی به فیلم “Espero? (Hope?)” از کشور انگلستان، به کارگردانی سیمونه جیامپائولو
دیپلم افتخار و ۳۰۰۰ دلار به‌عنوان انتخاب ویژه هیات داوران از نظر بهترین دستاورد (فیلم پویانمایی) به فیلم “کشاورز و روبات”از کشور ایران، به کارگردانی عبدالله علی مراد

جایزه ویژه هیات داوران
جایزه ویژه هیات داوران به فیلم “OMEVA – Water”تولید مشترک کشورهای آلمان و نامیبیا، به کارگردانی مشترک سارا ساندرینگ و اوشوشِنی هیوِلوآ

معصومه ابتکار: امیدوارم بتوانیم دیپلماسی عمومی را با زبان محیط زیست افزایش دهیم

معصومه ابتکار رییس محیط زیست نیز درباره جشنواره فیلم سبز گفت: باعث خوشبختی و شادمانی است که بالاخره بعد از ۱۰ سال توقف این جشنواره بسیار با ارزش را در هفته ای که سراسر جشن و شادمانی و ولادت حضرت ابوالفضل و امام حسین (ع) بود، برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه به ولادت یک مصلح دیگر، امام زمان نزدیک می شویم ادامه داد: باید طبیعت را که موهبتی الهی است پاس بداریم باید تلاش کنیم از همه امکانات از جمله هنرمان برای رسیدن به هدفی که تعالی انسان و آینده کره زمین باشد به خوبی استفاده کنیم.

معاون رئیس جمهور همچنین گفت: خیلی خوشبختم که بعد از یک سال و اندی تلاش که واقعا با امید و اعتقاد همراه بود توانستیم جشنواره بین المللی فیلم سبز را با همه دشواری ها و فراز و نشیب ها، احیا کنیم. کار دشواری بود اما حمایت و انگیزه تک تک شما عزیزان در این مساله موثر بود تا این کار شکل بگیرد و خدا را شکر امروز به نتیجه رسید.

ابتکار ادامه داد : سپاس ویژه داریم از فرهاد توحیدی به خاطر راهبری این جریان، از توحیدپور به خاطر تلاشی که برای عملیاتی کردن این برنامه داشتند از همه هیات داوران و هیات انتخاب از تمام کسانی که با ارسال اثار خودشان امکان فعالیت این جشنواره را فراهم کردند زیرا این جشنواره هنرهای تجسمی بسیار کار ارزنده ای بود موفق شدم از نزدیک آثار مختلف را ببینم.

وی ادامه داد: سپاسگزاری ویژه از تمام کسانی که در اجرایی شدن این جشنواره به عنوان حامیان ما در بخش غیر دولتی و دولتی بودند که به علت گستردگی نمی توانم نام ببرم اما بدون آنها اینکار امکان پذیر نبود. تشکر ویژه از تمام کسانی که با حضور خودشان به این جشنواره رونق بخشیدند امروز به جرات می توانم بگویم که ۱۰ هزار نفر در سراسر کشور به این جشنواره آمدند.

ابتکار خاطرنشان کرد: از هنرمندانی که ما را به عنوان سفیران محیط زیست همراهی کردند و همچنین از شرکت کنندگان بین المللی این جشنواره تشکر می کنم. در ادامه می خواهم تشکری هم از مهمانان عزیزی که در مراسم اختتامیه با ما همراهی کردند داشته باشم تشکر اول از محمد جواد ظریف که امکان این گفت و گو را فراهم کردند. شاید اگر تلاش او نبود این گفت وگوی بین المللی در حوزه محیط زیست با زبان سینما ممکن نبود.

وی با بیان اینکه این بخشی از دیپلماسی عمومی ظریف است گفت: امیدوارم بتوانیم دیپلماسی عمومی را با زبان محیط زیست افزایش دهیم و اثر دیپلماسی را بیشتر از این ببینم. مهمان دیگر این برنامه استاد محمود فرشچیان هستند که تمام آثارشان به گونه ای به محیط زیست و طبیعت در ارتباط است. وی هفته گذشته تابلویی با موضوع محیط زیست را رونمایی کردند که امشب به طور خاص از او تشکر می کنم.

وی همچنین گفت: از معاونت محترم وزارت نیرو، محمد علی زم، علی معلم دامغانی به خاطر حضورشان تشکر می کنم و همه تلاشمان را می کنیم که این جشنواره استمرار داشته باشد. پیشنهاد خوبی داریم که این جشنواره در کشورهای اکو برگزار شود همین طور تا به حال استان های گیلان و سیستان و بلوچستان پیشنهاد داده اند تا دبیرخانه این جشنواره در این استان ها مستقر شوند و ما پیگیر تداوم این جشنواره در سازمان حفاظت محیط زیست خواهیم بود.

در ادامه مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان همدان به پاس تلاش های معصومه ابتکار تندیسی به وی تقدیم کرد.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها