کارگردان و نمایشنامهنویس فرانسوی در جشنواره جهانی فیلم فجر کارگاه «اقتباس از ادبیات برای سینما» را برگزار کرد.
به گزارش سینماسینما، بریس کووان سالها دستیار کارگردانان مشهور فرانسوی مانند پاتریس لوکنت و موریس پیالا بود. او دو فیلم در مقام کارگردان ساخته که آخرین فیلمش بر اساس راه آسان به خارج بر اساس رمانی آمریکایی از استفن مکولی است. این فیلم با واکنش خوب منتقدان و مردم روبهرو شد و در ۱۵ کشور به نمایش عمومی درآمد.
نظرتان نسبت به جشنواره فیلم فجر چیست؟
مسئلهای که به شدت من را مبهوت کرد مردم ایران است که بسیار نازنین هستند. آدمهای عادی تا من را میبینند درباره کارم سؤال میپرسند.
در جشنواره فیلم ایرانی هم دیدید؟
بله نگار ساخته رامبد جوان را دیدم.
نظرتان نسبت به سینمای ایران چیست؟
شیفته فیلمهای ایرانی هستم. فیلمهای ایرانی بیشماری تماشا کردهام. یکی از محبوبترین فیلمهایم «خانه دوست کجاست؟» ساخته عباس کیارستمی است. اولین فیلمی بود که از او دیدم. یک بار دیگر هم تماشا کردم چون شاعرانگی فیلم بسیار مبهوتم کرده بود. پس از آن فیلمهای او را دنبال کردم. «گاو» داریوش مهرجویی را هم دیدهام و این فیلم را هم خیلی دوست دارم. محبوبترین فیلمم از اصغر فرهادی «درباره الی» است. «شهر زیبا» و «چهارشنبهسوری» را هم دوست دارم.
شما سالهای زیادی دستیار موریس پیالا، پاتریس لوکنت و نیکول گارسیا بودید. آیا زمانی که به فیلمسازی روی آوردید از آنها تأثیر گرفتید؟
با فیلمسازان بیشماری همکاری کردم تا قواعد فیلمسازی را یاد بگیرم. نباید از آنها کپی کنم. چون آنها روشهای متفاوتی در کارگردانی دارند. تقریباً ۳۰ در فیلم دستیار کارگردان بودم. من یاد گرفتم قواعد خودم را برای کارگردانی فیلمهایم پیدا کنم.
روش کارگردانی پاتریس لوکنت چگونه بود؟ به بداههپردازی عقیده داشت؟
نه، او مستبد بود. حتی وقتی کمدی هم میساخت بداههپردازی در کار نبود. او برخلاف چند کارگردان مانند موریس پیالا است. پیالا از آن دست فیلمسازانی است که به صحنه شور زندگی میدهد. او به شدت اهل تعامل است. برای مثال ما بازیگران را راهنمایی میکنیم، اما پیالا به بازیگران اجازه میداد کار خودشان را انجام بدهند. در فیلمهای موریس پیالا بداههپردازی وجود ندارد. اما او به بازیگران اجازه میداد ایدههای خود را بیان کنند. من از پیالا زیاد آموختم.
آخرین فیلمتان بر اساس کتابی به قلم استفن مکولی است.
بله بر اساس یک کتاب آمریکایی است، اما ما به زبان فرانسه فیلم را ساختیم. داستان خانوادگی سه برادر است که هدف مشترکی دارند. ما در فرانسه به این فیلمها میگوییم فیلمهای وقایعنامه. منتقدان فیلم را دوست داشتند و به نظرشان چیزی میان فیلم کمدی و مالیخولیایی بود.
چرا یک اثر آمریکایی را برای اقتباس انتخاب کردید؟
ایده کتاب از همکاری با آنیس ژویی سرچشمه گرفت. او بازیگر اصلی فیلم بود. امسال هم جزو هیئت داوران جشنواره فیلم کن است. ما ۱۵ سال است که یکدیگر را میشناسیم. او بازیگر و کارگردان است. درباره ادبیات خیلی گپ میزدیم. یک روز گفت ما باید باهم در یک فیلم همکاری کنیم. گفتم میتواند یک اقتباس ادبی باشد. کتاب استفن مکولی را هر دو دوست داشتیم. به آنیس گفتم این شخصیت خوبی برای تو هست. پس میتوانی در فیلم بازی کنی. و ما توانستیم به فرانسه کتاب را اقتباس کنیم. جالب بود چون وقتی فیلم در آمریکا به نمایش درآمد. مردم میگفتند اصلاً شبیه یک داستان آمریکایی نیست. خیلی شبیه داستانهای فرانسوی است.
نظرتان نسبت به اقتباسهای ادبی چیست؟ به عنوان مثال بسیاری از اقتباسها موفق و بسیاری ناموفق بودهاند.
نقل قولی از فرانسوا تروفو برای شما میآورم او میگفت: «باید یک کتاب بد را انتخاب کنی و فیلم خوب بسازی.» گاهی اوقات اقتباس از یک کتاب خوب به افتضاح تبدیل میشود. بنابراین به نظرم زمانی که شما از کتاب اقتباس میکنید؛ نباید به کتاب وفادار باشید. باید به فیلم فکر کنید. باید روح کتاب را حفظ کنید. باید داستان و شخصیتها را روایت کنید. باید به کتاب وفادار بمانید، اما نباید به داستان وفادار باشید.
فیلم بعدیتان چیست؟
یک پروژه جدید دارم. فیلمنامه را نوشتهام. اقتباس نیست. اما بازهم درباره خانواده است. درباره دو نسل. درباره تغییرات نسلهاست.
کلام آخر؟
فکر میکنم پلهای زیادی میان سینمای ایران و فرانسه وجود دارد. امیدوارم رابطه ما گسترش پیدا کند. چون سینمای ایران در فرانسه بسیار موفق است. «جدایی نادر از سیمین» در فرانسه موفقیت تجاری داشت. پلهای زیادی میان ما هست. برای مثال مادر هشتاد ساله من فیلمهای فرهادی را دوست دارد. او منتظر فیلم بعدی اوست و روز نخست نمایش به سینما خواهد رفت.
سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ (۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





