مراسم بزرگداشت سیروس ابراهیم زاده، کیانوش عیاری و حسین علیزاده در نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران برگزار می شود و جایزه سیف الله داد نیز به پاس یک عمر خدمت به فرهنگ و هنر ایران به دکتر محمدحسن خوشنویس اهدا خواهد شد.به گزارش سینماسینما، این مراسم با حضور سینماگران، مسئولان و دست اندرکاران فرهنگی و هنری کشورمان بعد از ظهر روز یکشنبه نوزدهم شهریورماه برگزار می شود.
سیروس ابراهیم زاده: متولد سال ۱۳۱۶ در اردبیل، از بازیگران با سابقه و پیش کسوت تلویزیون، تئاتر و سینمای ایران است. وی پس از اخذ لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران به طور همزمان در رشته های تئاتر از مدرسه هنرهای دراماتیک و موسیقی از دانشگاه بیرمنگام انگلستان فارغ التحصیل شده است.
ابراهیم زاده فعالیتش را از سال ۱۳۴۶ در رادیو و تلویزیون آغاز کرد و در بسیاری از فیلم های سینمایی از جمله :ستارخان- کمال الملک – تحفه ها- برخورد- مجسمه – چهره – هتل کارتن – ساغر- مومیایی۳ – مسافر ری -دلبران- عشق فیلم – شمعی در باد – مکس – عروس فراری- تردست -شام عروسی -تله – اسب – مقلد شیطان- سوغات فرنگ – تاکسی نارنجی- عروسک و… ایفای نقش داشته است.
کیانوش عیاری: متولد ۲۳ اردیبهشت ۱۳۳۰ در اهواز، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران است. او ساخت فیلم های کوتاه ۸ میلیمتری را در سینمای آزاد اهواز آغاز کرد و فعالیت حرفه ای خود را با نگارش فیلمنامه و کاگردانی فیلم تنوره دیو آغاز کرد.
شبح کژدم، روز باشکوه، دو نیمه سیب، آبادانی ها، شاخ گاو، بودن یا نبودن، سفره ایرانی، بیدار شو آرزو، خانه پدری و کاناپه برخی از آثار عیاری در مقام نویسنده، کارگردانی و تهیه کنندگی است و علاوه بر آن فیلم های سینمایی بسیاری را نوشته و یا کارگردانی کرده است.
وی همچنین به عنوان تدوین کننده، طراح صحنه و لباس، مشاور کارگردان در سینما تجربیاتی داشته و مجموعه های روزگار قریب، هزاران چشم و ۸۷ متر را نیز ساخته است.
عیاری در جشنواره های داخلی و بین المللی نامزد و همچنین برنده جوایز بسیاری بوده است.
حسین علیزاده: متولد اول شهریور ۱۳۳۰ در تهران، ردیف دان، آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده و مدرس شهیر موسیقی کشور است.
حسین علیزاده پس از طی هنرستان موسیقی به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت و همزمان در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی نیز به تحصیل و اجرای کنسرت پرداخت. وی همچنین در دانشگاه برلین نیز تحصیل کرده است.
وی علاوه بر آثار موسیقیایی ماندگار کشور، موسیقی متن فیلم های دلشدگان، گبه، ابر و آفتاب، مدرسه ای که باد برد، ایران سرای من ، زشت و زیبا، دختران خورشید، عشق طاهر، لاک پشت ها هم پرواز می کنند، نیوه مانگ، آواز گنجشک ها، ملکه، در چشم باد و آسمان زرد کم عمق را ساخته است.
علیزاده بخشی از موسیقی متن فیلم ” پادشاهی بهشت” رایدلی اسکات را نیز در سال ۲۰۰۵ ساخته است و به خاطر آثارش بارها سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم فجر را در فیلم های (گبه)۱۳۷۴، (زشت و زیبا)۱۳۷۷، (آواز گنجشک ها)۱۳۸۷، ۱۳۹۰ (ملکه) از آن خود ساخته و نامزد دریافت سه جایزه “گرمی ” نیز بوده است.
محمد حسن خوشنویس: مدیر فرهنگی ۶۲ ساله، تحصیلات خود را در حوزه های مختلف فنی و مهندسی آغاز و پس از آن با اخذ فوق لیسانس مدیریت و سپس با فارغ التحصیلی در رشته مدیریت تخصصی مراکز اسناد و آثار سینمایی در آلمان استمرار بخشید.
وی طراح و بنیانگذار نوین فیلمخانه ملی ایران و مرکز اسناد و آثار تصویری کشور است. انتشار اولین فصلنامه فیلمخانه ملی ایران، ایجاد آرشیو عکس و اسلاید و ساماندهی آرشیو صدا در فیلمخانه و همچنین توسعه و ترویج فناوری و دانش مرمت فیلم از دیگر فعالیت های او است.
خوشنویس به عنوان مشاور فرهنگی و هنری شهرداری تهران، موسس معاونت فرهنگی و اجتماعی در شهرداری ها، ارائه دهنده طرح تاسیس فرهنگسراها، خانه های فرهنگ محله و نگارخانه ها در شهرداری تهران است.
وی همچنین شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، موزه عکسخانه شهر و راه اندازی ۶ مجله تخصصی در شهرداری را پایه گذاری کرده است.
خوشنویس طراحی جشنواره شمسه، مدیریت طرح مجتمع هنرهای آیینی و نمایش های سنتی ایران و ده ها طرح دیگر از جمله تاسیس دفتر پژوهش های فرهنگی و مدیریت آن را به عهده داشته است.
مدیریت و انتشار صدها عنوان کتاب در حوزه های ایرانشناسی، مدیریت، معماری، شهر شناسی، عکاسی و سینما از دیگر سوابق او است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- هارون یشایایی: مهرجویی خیلی اهل مدارا بود
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت
- دومین روز جشنواره چهل و سوم فیلم فجر / گزارش تصویری
- تأملی بر فضای شنیداریِ «منطقهی دلخواه»/ خارجِ قاب، کمی آنسوتر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ از اعتراض به کیفیت اکران فیلمها تا قیمتهای عجیب بلیت در بازار سیاه
- جشنواره فیلم ساندنس در ایستگاه پایانی/ جایزه جشنواره آمریکایی به دو فیلم ایرانی
- اعلام نامزدهای دریافت جایزه در چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
- اولین دوره جایزه آرونا واسودف و یک نامزدی دیگر برای «کیک محبوب من»
- اولین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- ماجرای پرواز پرچالش از انگلستان به استرالیا/ اثر جدید کارگردان برگزیده کن مقابل دوربین رفت