بانی فیلم نوشت: سینمای ما چند روزی است که دچار وضع گیج کننده و جالبی شده؛ فیلم هایی همچنان روی پرده هستند که از لحاظ قانونی باید تا به حال از عرصه رقابت کناره گیری می کردند، ولی به دلیل حفظ کف فروش مورد علاقه سینماداران قرار دارند و برایشان بلیت فروشی هم می شود! این در حالی است که محبوب ترین فیلم ها در سینمای ما طی سالهای اخیر از جمله «نهنگ عنبر۲» در سال گذشته در تایم مشابهی که از اکرانشان گذشته بود، قادر به حفظ کف فروش نبودند و ناگزیر کنار رفتند. به نظر می رسد عدم جایگزینی تولیدات تماشاگرپسند به جای آثار روی پرده، یکی از دلایل تداوم فروش فیلم های اکران اول و دوم نوروز است و تا فیلم پرتماشاگری از گرد راه نرسد، صدرنشین های قبلی همچنان به حکومت خود ادامه خواهند داد.
منظور از این دست فیلم ها مشخصاً «لاتاری»، «مصادره» و «لونه زنبور» هستند که به ترتیب با دارا بودن ۱۳، ۹ و ۹ سینما تماشاگر دارند و رقم فروش هفتگی شان قابل قبول و استناد است. مخالفان اما معتقدند شورای صنفی نمایش نباید در قبال حضور طولانی مدت این سه فیلم روی پرده کوتاه بیاید و لازم است سینماهای در اختیار آنها به سرعت در خدمت فیلم های جدید قرار گیرد.
از سوی دیگر سینماداران و صاحبان این فیلم ها، فروش متوسط آثار تازه اکران گرفته را توجیهی برای روی پرده نگه داشتن قبلی ها می دانند و مشخص هم نیست تا کی روی منطق خود مقاومت خواهند کرد. با این وصف، به نظر می رسد با پیوستن فیلم جدید رضا عطاران «هزارپا» به چرخه اکران ورق برگردد. فیلمی که از ۱۳ تیر روی پرده خواهد رفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمدحسینمهدویان: دیگر فیلم سیاسی نمیسازم/ باید سینمای موردعلاقهام را نجات دهم
- قیصر علیه منافع ملی/ نگاهی به فیلم «لاتاری» به بهانه پخش در نمایش خانگی
- زیبا کرمعلی و نادر سلیمانی به «دینامیت» پیوستند
- غیرت شیشهای: خوانشی بینامتنی از فیلم «لاتاری»
- یک تکنیک برای حضور زنان بیحجاب در سینما
- احمد طالبی نژاد : لاتاری و آیینه بغل هم فیلمفارسی اند
- تبارشناسی قهرمانهای «به وقت شام» و «لاتاری»:قهرمانان یک سینمای بیقهرمان
- استقبال از «تگزاس» و ۱۲ میلیاردی شدن «مصادره»
- نگاهی به فیلم «مصادره»/ یک قربانی واقعی
- آثار کمدی در روز پنجشنبه اکران نمی شوند/ اکران از ساعت ۱۷ به بعد
- گزارشی از دغدغههای صاحبان فیلم در اکران نوروزی/تاثیر فضای مجازی بر دیده شدن فیلم ها
- نگاهی به «لاتاری» و نقد یک کنش سیاسی و اقتصادی/ بازی بزرگان و بلاتکلیفی قهرمان
- ۵ نکته درباره فیلم لاتاری / ایستاده در غبار غیرت
- بخش دوم نشست فیلم «لاتاری»/ مردم برای قهرمان سوت می کشند
- نگاهی به فیلم «مصادره»/ مصادره ایده های خوب
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





