سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، اعضای تحریریه سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
اعضای تحریریه سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
اولین سری از این مجموعه به کیوان کثیریان، لیلا علیپور و سمیه علیپور اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
کیوان کثیریان
۱. کندو، فریدون گله
۲. هامون، داریوش مهرجویی
۳. درباره الی، اصغر فرهادی
۴. پرسه در مه، بهرام توکلی
۵. ناخدا خورشید، ناصر تقوایی
۶. سوته دلان، علی حاتمی
۷. بن بست، پرویز صیاد
۸. پرده آخر، واروژ کریم مسیحی
۹. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۱۰. ناصرالدینشاه اکتور سینما، محسن مخملباف
لیلا علیپور
۱. مسافران، بهرام بیضایی
۲. ملکه، محمدعلی باشه آهنگر
۳. طوقی، علی حاتمی
۴. اینجا بدون من، بهرام توکلی
۵. اجاره نشینها، داریوش مهرجویی
۶. بوی گندم، امیر مجاهد، فرزان دلجو
۷. قارچ سمی، رسول ملاقلیپور
۸. عروس آتش، خسرو سینایی
۹. بوی کافور، عطر یاس، بهمن فرمانآرا
۱۰. طوفان در شهر ما، ساموئل خاچیکیان
درباره مسافران
مسافران تعزیهای سینمایی است که پی گرفتن جهان بینی حاکم بر آن انسان را به نور میرساند؛ به دنیایی که مرگ و نیستی در آن معنا ندارد و سراسر نور است و آینه. تقدیر بیرحم ناکام میماند و آینه به مقصد میرسد. «مسافران» برای مسافران این دنیا که ناچار به رحلت از جهان هستی به آن سوی دیگر هستند، تصویری ارائه میکند از پوچ بودن خط کشی بین «اینجا» که اکنون هستی و «آنجا» که لاجرم خواهی بود. تن پیر خانم بزرگ روحی پیرتر و باتجربه را در خود جای داده؛ او میداند برای بشر، یک مفهوم حیاتی است؛ ایمان. که اگر دیروز از دلها گریخته بود امروز مهجورترین واژه شده که کسی در پی آن نیست. عصایی درون خود که اندیشه و فکر را به آن تکیه میزنی و بر قامت استوار شدهات، بر حقیقت وجود سرک میکشی و در انتها به آینه میرسی و رستاخیز را شاهد میشوی.
گاهی برخی از فیلمسازان آنچنان برآمده از اعماق وجود و برگرفته از برترین اندیشهها فیلم میسازند که مستقیم راه خود را به سوی جان فرسوده و روح آشفته باز میکنند و مسافران بیضایی از آن دسته است.
مسافران برای من وجه شخصی هم دارد. خانم بزرگ با آن شال بافتنی و چشمهایش که شباهت غریبی به عزیزی در زندگی من دارد، مرا مسحور میکند.
سمیه علیپور
۱. گزارش، عباس کیارستمی
۲. اجاره نشینها، داریوش مهرجویی
۳. گوزنها، مسعود کیمیایی
۴. قیصر، مسعود کیمیایی
۵. خشت و آینه، ابراهیم گلستان
۶. خانه دوست کجاست؟، عباس کیارستمی
۷. بانو، داریوش مهرجویی
۸. هامون، داریوش مهرجویی
۹. باشو غریب کوچک، بهرام بیضایی
۱۰. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
درباره گزارش
انسان ها در هر سوی قصه گزارش چنان درگیر ضعف و زوالی که آنان را فراگرفته شده اند که نمایش آن به عریانی در روزگاری که کمتر چنین روایتی در سینما دیده می شد بسیار جسورانه جلوه می کند. همراهی با زن در سکانسی که از ماشین همسر پیاده شده و در خیابان اسیر ماشین های دیگر و مزاحمان می شود و یا صحنه ای که پدر در ساندویچی به ساندویچ گاز می زند و فرزند در ماشین خوابیده… درگیری زن و شوهر… همه بی پیرایه و البته به سینمایی ترین شکل ممکن از زوال و ضعف و بن بست می گویند…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- باشو، غریبهای که «شازده کوچولو»ی سینمای ایران است
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- برای اولینبار در ایران؛ نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در شبکه نمایش خانگی منتشر شد
- «باشو غریبه کوچک» به جشنواره تورنتو میرود
- جشنواره ونیز ۸۲ در ایستگاه پایانی؛ شیر طلایی ونیز به جیم جارموش رسید/ دو جایزه برای سینماگران ایرانی
- در هشتاد و دومین دوره جشنواره؛ «باشو غریبه کوچک» از ونیز جایزه گرفت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- نسلی که بهرام بیضایی را نمی شناسد و کتابهایی که مرجوع می شود
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





