سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، اعضای تحریریه سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
اعضای تحریریه سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
دومین سری از این مجموعه به محمد تاجیک، فریبا جمور و سامان بیات اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
محمد تاجیک
۱. نیاز، علیرضا داودنژاد
۲. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۳. آشغالهای دوست داشتنی، محسن امیریوسفی
۴. قیصر، مسعود کیمیایی
۵. هامون، داریوش مهرجویی
۶. بچههای آسمان، مجید مجیدی
۷. دیدهبان، ابراهیم حاتمیکیا
۸. دوزن، تهمینه میلانی
۹. خیلی دور خیلی نزدیک، سیدرضا میرکریمی
۱۰. مارمولک و یک تکه نان، کمال تبریزی
و عروس آتش، خسرو سینایی/ گیلانه، رخشان بنی اعتماد/ هرشب تنهایی، رسول صدرعاملی/ ماهی و گربه، شهرام مکری/ ناخدا خورشید، ناصر تقوایی
درباره نیاز
نیاز علیرضا داود نژاد عجب فیلم عجیب و غریبی است… هر بار که آن را می بینم بسیار متاثر می شوم… نیاز فیلمی است که از جعفر پناهی تا حاتمی کیا شیفته آن بوده اند مهرزاد دانش زمانی درباره نیاز گفته بود که گویا تنها فیلمی است که هیچ نقد منفی درباره آن نوشته نشده است.
فریبا جمور
۱. پرویز، مجید برزگر
۲. یک اتفاق ساده، سهراب شهید ثالث
۳. هامون، داریوش مهرجویی
۴- خشت و آینه، ابراهیم گلستان
۵- سگ کشی، بهرام بیضایی
۶- گوزنها، مسعود کیمیایی
۷- باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۸- کندو، فریدون گله
۹- کلوز آپ، عباس کیارستمی
۱۰- هیچ، عبدالرضا کاهانی
درباره پرویز
«پرویز» ساخته آقای مجید برزگر با اختلاف فیلم ایرانی محبوب من است. جدا از اینکه این فیلم را ۱۷ بار در سینما دیدهام، بارها در تقابل با دنیای بیرون، به این فیلم پناه بردهام.
پرویز انسان درستی که به خاطر جبر روزگار و جامعهی پر از خشونت و آدم های فراموشکار و بی معرفت به یک هیولا تبدیل میشود.
هیولایی دوستداشتنی که همه انسانها لحظههای شبیه به آن را کم نداشتهاند.
سامان بیات
گفتند ده فیلم محبوب از سینمای ایران، اگر گفته بودند ده فیلم تاثیرگذار انتخابها چیز دیگری بود. در مورد یکی که برایم بسیار مهم است چند سطری نوشتهام.
۱. زنبورک، فرخ غفاری
۲. کندو، فریدون گله
۳. پ مثل پلیکان، پرویز کیمیاوی
۴. باد صبا، آلبرت لاموریس
۵. خشت و آینه، ابراهیم گلستان
۶. صمد و سامی، لیلا و لیلی، پرویز صیاد
۷. شطرنج باد، محمدرضا اصلانی
۸. نیشدارو، منوچهر انور
۹. سه ماه تعطیلی، شاپور قریب
۱۰. سوته دلان، علی حاتمی
درباره زنبورک
زنبورک ساختهی فرخ غفاری: زمانی که غفاری ایدهی سینمای ملی را مطرح کرد به درستی درک نشد. عدهای لهجهی طهرونی ته بازارچه را نماد سینمای ملی میدانستند و عدهای پرتاب کردن سیب و هندوانه را در حوض وسط حیاط! زنبورک هم در روایت، هم در میزانسن، هم در دیالوگها و از همه نظر در راستای معرفی ایدهی سینمای ملی قدم برمیدارد. زنبورک تنها یک فیلم نیست، سندیست از یک دورهی تاریخی و دانشنامهای از ارجاعات فرهنگی و اجتماعی یک دوران.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم جشنواره تورین شد
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- «مصائب شیرین ۲»؛ این بهار را خزان نیست
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- فیلم اکراننشده رضا داودنژاد به سینما میآید
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران