سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، اعضای تحریریه سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
اعضای تحریریه سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
دومین سری از این مجموعه به محمد تاجیک، فریبا جمور و سامان بیات اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
محمد تاجیک
۱. نیاز، علیرضا داودنژاد
۲. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۳. آشغالهای دوست داشتنی، محسن امیریوسفی
۴. قیصر، مسعود کیمیایی
۵. هامون، داریوش مهرجویی
۶. بچههای آسمان، مجید مجیدی
۷. دیدهبان، ابراهیم حاتمیکیا
۸. دوزن، تهمینه میلانی
۹. خیلی دور خیلی نزدیک، سیدرضا میرکریمی
۱۰. مارمولک و یک تکه نان، کمال تبریزی
و عروس آتش، خسرو سینایی/ گیلانه، رخشان بنی اعتماد/ هرشب تنهایی، رسول صدرعاملی/ ماهی و گربه، شهرام مکری/ ناخدا خورشید، ناصر تقوایی
درباره نیاز
نیاز علیرضا داود نژاد عجب فیلم عجیب و غریبی است… هر بار که آن را می بینم بسیار متاثر می شوم… نیاز فیلمی است که از جعفر پناهی تا حاتمی کیا شیفته آن بوده اند مهرزاد دانش زمانی درباره نیاز گفته بود که گویا تنها فیلمی است که هیچ نقد منفی درباره آن نوشته نشده است.
فریبا جمور
۱. پرویز، مجید برزگر
۲. یک اتفاق ساده، سهراب شهید ثالث
۳. هامون، داریوش مهرجویی
۴- خشت و آینه، ابراهیم گلستان
۵- سگ کشی، بهرام بیضایی
۶- گوزنها، مسعود کیمیایی
۷- باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۸- کندو، فریدون گله
۹- کلوز آپ، عباس کیارستمی
۱۰- هیچ، عبدالرضا کاهانی
درباره پرویز
«پرویز» ساخته آقای مجید برزگر با اختلاف فیلم ایرانی محبوب من است. جدا از اینکه این فیلم را ۱۷ بار در سینما دیدهام، بارها در تقابل با دنیای بیرون، به این فیلم پناه بردهام.
پرویز انسان درستی که به خاطر جبر روزگار و جامعهی پر از خشونت و آدم های فراموشکار و بی معرفت به یک هیولا تبدیل میشود.
هیولایی دوستداشتنی که همه انسانها لحظههای شبیه به آن را کم نداشتهاند.
سامان بیات
گفتند ده فیلم محبوب از سینمای ایران، اگر گفته بودند ده فیلم تاثیرگذار انتخابها چیز دیگری بود. در مورد یکی که برایم بسیار مهم است چند سطری نوشتهام.
۱. زنبورک، فرخ غفاری
۲. کندو، فریدون گله
۳. پ مثل پلیکان، پرویز کیمیاوی
۴. باد صبا، آلبرت لاموریس
۵. خشت و آینه، ابراهیم گلستان
۶. صمد و سامی، لیلا و لیلی، پرویز صیاد
۷. شطرنج باد، محمدرضا اصلانی
۸. نیشدارو، منوچهر انور
۹. سه ماه تعطیلی، شاپور قریب
۱۰. سوته دلان، علی حاتمی
درباره زنبورک
زنبورک ساختهی فرخ غفاری: زمانی که غفاری ایدهی سینمای ملی را مطرح کرد به درستی درک نشد. عدهای لهجهی طهرونی ته بازارچه را نماد سینمای ملی میدانستند و عدهای پرتاب کردن سیب و هندوانه را در حوض وسط حیاط! زنبورک هم در روایت، هم در میزانسن، هم در دیالوگها و از همه نظر در راستای معرفی ایدهی سینمای ملی قدم برمیدارد. زنبورک تنها یک فیلم نیست، سندیست از یک دورهی تاریخی و دانشنامهای از ارجاعات فرهنگی و اجتماعی یک دوران.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ فیلمی که تماشاگر را میخکوب میکند
- درباره «علت مرگ: نامعلوم»/ کاش نبود پنجرهای، یا چشمهایی که ما را بپاید
- پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینما؛ تجلیل از صدرعرفایی، پورشیرازی و طوسی/ «علت مرگ نامعلوم» بهترین فیلم شد
- «علت مرگ: نامعلوم» به اکران آنلاین رسید
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم جشنواره تورین شد
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





