سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
ششمین سری از این مجموعه به آزاده کفاشی و گلاره محمدی اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
آزاده کفاشی
۱. گزارش، عباس کیارستمی
۲. ناخدا خورشید، ناصر تقوایی
۳. کلوزآپ، عباس کیارستمی
۴. خشت و آینه، ابراهیم گلستان
۵. گاو داریوش مهرجویی
۶. طعم گیلاس، عباس کیارستمی
۷. در دنیای تو ساعت چند است؟، صفی یزدانیان
۸. مسافران، بهرام بیضایی
۹. سوتهدلان، علی حاتمی
۱۰. اجارهنشینها، داریوش مهرجویی
درباره گزارش
«گزارش» به مخاطب خود این فرصت را می دهد که بدون پیشداوری و قضاوت و افتادن در بازی احساسات، با آنچه که روی میدهد مواجه شود. در یک روز تعطیل، که ظاهرا صلح موقتی برقرار است، زن و شوهر قرار است برای گشت و گذار به آبعلی بروند که سری هم به کاموا فروشی می زنند. اعظم معطل می کند و فیروزکوهی که جای پارک خود را به دیگری داده؛ مجبور به حرکت می شود. با ماشینی که روشن نمی شود که باز هم یادآور مشکلات اقتصادی زندگی کارمندی اوست. دوربین هم دردسرهای فیروزکوهی را به تصویر می کشد. هم درماندگی و عصبانیت اعظم را وقتی در خیابان سرگردان و کلافه ست و ماشینی هم جلوی پایش ترمز می زند. وقتی سرانجام اعظم سوار ماشین می شود، دعوایشان به اوج می رسد. دعوایی که با کلافگی هر دویشان از آنچه که پیش آمده و تمام مشکلات اقتصادی که دارند ناگزیر است. در این نما، دوربین یک در میان بین اعظم و فیروزکوهی حرکت میکند تا یک طرف دعوا را نگرفته باشد و فقط یک بار تصویر گریه بچه را ثبت می کند. کیارستمی از کنار هم چیدن تمام جزئیات در کنار هم، همین ناگزیری را به تصویر می کشد. هر چند تنش در این سکانس و آن سکانس قهر اعظم از خانه بسیار بالا و حتی نفس گیر است، ولی قصد کارگردان این نبوده که تماشاگر را احساساتی کند تا برای کسی دل بسوزاند یا حتی قادر باشد در این میان طرف زن یا مرد را بگیرد و حق را به او بدهد. دعوایی که بهانهاش یک اتفاق ساده روزمره است، تصویر غریب و ناآشنایی برای بیننده نیست.
گلاره محمدی
۱. زیر پوست شهر، رخشان بنی اعتماد
۲. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۳. درباره الی، اصغر فرهادی
۴. اجاره نشینها، داریوش مهرجویی
۵. خانه دوست کجاست؟، عباس کیارستمی
۶. دونده، امیر نادری
۷. مادر، علی حاتمی
۸. کلوزآپ، عباس کیارستمی
۹. پرده آخر، واروژ کریم مسیحی
۱۰. گوزنها، مسعود کیمیایی
درباره زیر پوست شهر
سینمای ایران در دوران پرشور دهه هفتاد و پس از انتخاب سید محمد خاتمی بعنوان رئیس جمهور، روزهای کم نظیری را تجربه کرد. «زیر پوست شهر» جانی تازه به سینمای اجتماعی بخشید و هنوز پس از دو دهه از ساخته شدنش زنده است، نفس میکشد و تحت تاثیر قرار می دهد.
حکایت آن همه شوری که از روزنه های کوچک امید به وجود آمد در نماینده ای از نسل جوان با بازی ابراهیم شیبانی مشهود است. محمدرضا فروتن نمادِ رفتن و نرسیدن است و طوبی نام مستعار تمام مادران ایران است که دلی پردرد دارند و دم برنمی آورند.
رخشان بنی اعتماد با تکیه بر مستندسازی که همواره از دغدغه هایش بوده و هست، شمایل چند نسل و تصویر ماندگاری از یک دوران را در «زیر پوست شهر» ثبت کرده که می توان از آن به عنوان یکی از مهم ترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران یاد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا