کارگروه نمایش ِ انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند با همکاری کانون فیلم خانه سینما، شنبه ۵ بهمن، ساعت ۱۸ در سالن سیف الله داد خانه سینما، آخرین مستند ساخته بهمن کیارستمی را نمایش می دهد.
به گزارش سینماسینما، درباره این مستند پروانه با بهمن کیارستمی گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید:
کیارستمی با اشاره به این مطلب که؛ پروانه اعتمادی را از کودکی میشناخته و نسبت به شخصیت و کارهای او شیفتگی زیادی داشته است، گفت:به دلیل ارتباط کمی که او با اطرافیان و دنیای بیرون دارد و شخصیت بسیار منزویاش، ارتباط برقرار کردن با پروانه اعتمادی بسیار سخت بود و ساخت این مستند که از حدود چهار سال پیش تصمیم ساختش را گرفته بودم تا به امروز زمان برد و اگر از همراهی و حضور علی بختیاری، پژوهشگر این مستند و آشنایی شناختش از پروانه اعتمادی بهرهمند نبودم، این مستند ساخته نمی شد.
کیارستمی که سال گذشته با مستند “اِکسُدوس” موفق به کسب جایزه بزرگ بخش بینالملل دوازدهمین دورهی جشنواره سینماحقیقت شد، درباره فرم ساخت این مستند توضیح داد: ما با یک طرح اولیهی مشخص و قطعی سراغ او نرفتیم و شیوه ساخت مستند ” پروانه” در اجرای کار و گفتگو با خانم اعتمادی بود که مشخص شد، در عین حال اقبال این را داشتیم که پروانه راشهای زیادی در اختیار ما قرار دادند که یا خودش فیلمبرداری کرده بودند و یا دوروبریها و پسرش مهرداد از او گرفته بود.
کیارستمی که پیش از این هم تجربه ساخت مستندهای پرتره از جمله ممیز، جواد، بهجت صدر و منیر و … را در کارنامه کاری خود داشته است، تجربه ساخت این مستند را بسیار متفاوت از دیگر کارهای خود دانست و گفت: پروانه اعتمادی تنها یک نقاش نیست، او در دورههای مختلف سراغ مدیومهای گوناگون از جمله ویدئو رفته و تجربیاتی که او در دهه هفتاد با یک دوربین Hi8 کرده بود به این فیلم بسیار کمک کرد. برای همین می توانم بگویم، “پروانه” مستندی نیست که من دربارهی او ساخته باشم و شاید بشود گفت این فیلم مشترکیست که با پروانه اعتمادی به طور مشترک ساختهایم.
این مستند ساز ادامه داد: وقتی پروانه، بعد از سالها اصرار بالاخره اجازه داد تا فیلمی دربارهاش ساخته شود، کاملا دست ما را برای ساخت این مستند باز گذاشت و این که با هم درساخت فیلمی دربارهی پروانه “همکار” شدیم تجربهی منحصربه فردی بود. یعنی حساسیت و وسواسش را خرج خود کار فیلمسازی میکرد و نه نگرانی از تصویر خودش در فیلم؛ نوعی از ارتباط که برای من بسیار ارزشمند بود و هست.
کارگردان مستندهای کفار، زیارت و دوکمانچه با اشاره به این مطلب که در ساخت مستند پرتره نمیتوان به همهی وجوه یک شخصیت پرداخت گفت: من در مواجهه با هر شخصیتی به یک پرسش دربارهاش میرسم و سعی می کنم یا بهتر است بگویم امیدوارم فیلم که تمام شد من هم جواب سوالم را پیدا کرده باشم. در مستند “پروانه” هم این سوال برایم مطرح بود که چرا هنرمندی در چنین سطحی از توانایی و تاثیرگذاری، انزوا پیشه کرد و ترجیح داد “غایب” باشد، وقتی غایب بود چه میکرد و به طور کلی حضور و غیاب هنرمند در اجتماع چه معنایی دارد. کار که شروع شد دیدم خوشبختانه اینها سوالاتی هستند که پروانه حسابی به آنها فکر کرده و آنچه در توضیح دلایل انزوای خودخواستهاش شنیدنم هم به درد خودم خورد و هم جای خودش را در فیلم پیدا کرد. کیارستمی در پایان با اشاره به این مطلب که در هر مستند پرتره ای که ساخته می شود تنها می تواند در نهایت به یک سوال پاسخ دهد، گفت: اگر مستند “پروانه” تنها همین یک سوال من را پاسخ داده باشد، به نظرم نتیجه راضی کننده است.
گفتنی است نمایش مستند “پروانه” به همراه نشستی با حضور کارگردان و علی بختیاری (پژوهشگر) و مهرداد فراهانی (کارشناس مهمان) برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- ۲ مستند پرتره از ۲ نقاش معاصر روی پرده موزه سینما
- مستند مرکز گسترش در اکران نوروزی یک پلتفرم/ از کیارستمی تا رزاقکریمی
- نمایش مستند بهمن کیارستمی درباره «طعم گیلاس»
- عشقئزاز/ بحثی پیرامون «جای خالی» و رانهی دوربینی/ به بهانهی انتشار مجدد فیلم «زالو»
- برشهای کوتاه/ بخشهایی از فیلم «کیارستمی مشغول کار است»
- «جایی برای فرشتهها نیست» و «اکسدوس» راهی پاریس میشوند
- معرفی داوران جشنواره بینالمللی فیلم زمین / آغاز جشنواره از امروز
- پایین اومدیم دوغ بود، قصه ما دروغ بود/ نگاهی به مستند «پروانه»
- نمایش مستند «اِکسُدوس» ساخته بهمن کیارستمی در جشنواره حقوق بشر تایوان
- توضیحات بهمن کیارستمی درباره حواشی انتشار کتاب «من خانهم»/ با برادرم اختلاف فرهنگی داریم
- گزارش نشست خبری هفدهمین نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر
- «اسحاقی» و «کیارستمی» برنده دو جایزه از جشنواره «یاماگاتا» ژاپن شدند
- هفته فیلمهاى مستند جنگ ایران و عراق در رم برگزار میشود
- درخواست بهمن کیارستمی برای دریافت پرونده پزشکی پدرش، قانونی است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





