سینماسینما، دکتر اشکان تقیپور / عضو کمیسیون جذب مشارکت های مردمی و تبلیغات سازمان بهزیستی کل کشور:
“شبی که ماه کامل شد” را دیدم. پیش از دیدن فیلم و با آنچه سالیانیست نرگس آبیار برایمان ساخته و پرداخته است توقع دیدن فیلمی خوب و باب سلیقهام را داشتم. اما این بار ماجرا فراتر از لذت بردن از اثر هنریِ وزین، روی دیگری هم داشت. آنچه در طول فیلم جادوی دوربین و کارگردان با روح و روانم کرد چنان بود که عطش سیراب ناشدنی مدرسه سازی و انجام کارهای زیر بنایی و مشارکت اجتماعی کودک محور در استان های مرزیِ کم برخوردار، با روایتِ هنرمندانه و استادانهی داستانی واقعی، در وجودم ده ها برابر شد. این اثر هنری، احساس مسئولیت ساختن مدرسه و فعالیتهای زیربنایی مستمر در مناطق کم برخوردار را در وجودم، دهها برابر کرد.
قطعا یکی از رسالتهای اصلی اثر هنریِ “جامعهمحور” افزایش حساسیت مخاطب عام و خاص از دریچه ای متفاوت به سوژهی مورد نظر و دغدغهی پدید آورندگان آن در راستای چارهجویی برای پرداختن بهتر و بیشتر به آن دغدغهی اجتماعی است. نرگس آبیار، هوتن شکیبا، الناز شاکردوست، شبنم مقدمی و تمام آنانکه نقشی در خلق این اثر داشتند هم “مسئولیت اجتماعی” خود را در قبال کودکان و نوجوانان معصوم مناطق مرزی به ویژه کودکان ، نوجوانان، زنان و مردم شریف بلوچستان ایران و قوم بزرگوار بلوچ و در نگاهی گسترده تر و عمیق تر در قبال اقوام دیگر جای های مرز پر گهر به غایت نیک انجام دادند و از سوی دیگر مسئولیت و حساسیت کارِ فعالان حوزه های اجتماعی به ویژه حوزهی خدمت رسانی به کودکان و نوجوانان را در این مناطق کمبرخوردار چه در سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی چه در نهادهای دولتی و حاکمیتی ده ها برابر کردند.
کار زیربنایی در حوزه های سلامت، آسایش، آموزش و اشتغال کودکان، نوجوانان و جوانان در استان هایی بمانند سیستان و بلوچستان، کردستان، ایلام، خوزستان قطعا به خودیِ خود نیک است حال بیندیشیم اگر این مهم با هماهنگی، هم افزایی، همفکری بیشتر و عمیقترِ نهادهای دولتی، سازمان های مردم نهاد شناسنامه دار، نهادهای غیر دولتی و ارگانهای ذیربط حاکمیتی و امنیتی و بر مبنای استوار علمی و منطقی انجام شود به یکی از مولفه های امنیت پایدار در این مناطق و به دنبال آن کل کشور بدل خواهد شد.
این همافزایی ملی، فقر و جهل را که سبب به وجود آمدن گستردهی آسیب های اجتماعی است و محصولاتی دهشتناکی همانند عبدالمالک ریگی ها، داعشیها و تکفیری ها را به وجود میآورد در نطفه خفه خواهد کرد و نوجوانان و حتی کودکان این سرزمین را که به دام نادانستهی جهل و تندروی و برادرکشی که عاقبتی جز کشتن و کشته شدن ندارد میاندازد نجات خواهد داد. دامی که بیگانهی ایران ستیز با نگاه مکارانه و دقیق به نقطه ضعف های اجتماعی کهن دیار و با شناخت و سواستفاده از آسیبهای اجتماعی حل نشده در مناطق کم برخوردار ایران زمین برای همهی ایرانیان پهن کرده است.
دامی که “ایرانیان” با تکیه بر انسجام ملی، خیر جمعی و با دانایی و توانایی، قطعا توانِ برچیدن کامل آن را دارند. هر چند نیک میدانیم نیروهای امنیتی، سازمان های مردم نهاد، نهادهای دولتی، حاکمیتی و فعالان فرهنگی و هنری هر یک به نوبهی خود در این راستا از جان و دل فعالند اما یقینا همافزایی برنامه محور همهی این نیروها با یکدیگر در تسریع برچیده شدن این بساط خانمان سوز در سرتاسر میهن اسلامی و کاهش چشمگیر آسیب های اجتماعی نقش بسزایی خواهد داشت. “شبی که ماه کامل شد” شاید مصداق راستین اثر فرهنگی تاثیر گذار بر جامعه و مطالبه گری جدی درباب موضوعی مهم در عین ظرافت و صداقت به زبان زیبای هنر و در راستای آگاهی بخشی برای کاهش آسیبهای اجتماعی باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- نگاهی به سریال «سووشون» اقتباسی از رمان سیمین دانشور/ قابهای زیبای شیراز
- «بامداد خمار»؛ از کتاب ممنوعه تا پلتفرمهای سینمای خانگی
- پرداختن به آیین و فرهنگهای قشقایی در سریال تاریخی «سووشون»
- «بامداد خمار» مهرماه منتشر میشود
- نرگس آبیار، رییس هیئت داوران فستیوال TRT شد
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش کارگردان به توقیف سریالش و فیلتر نماوا/ نرگس آبیار: در برابر این حذف بیرحمانه، سکوت نخواهیم کرد
- پس از انتشار اولین قسمت «سووشون»؛ نماوا فیلتر شد
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





