سینماسینما، دکتر اشکان تقیپور / عضو کمیسیون جذب مشارکت های مردمی و تبلیغات سازمان بهزیستی کل کشور:
“شبی که ماه کامل شد” را دیدم. پیش از دیدن فیلم و با آنچه سالیانیست نرگس آبیار برایمان ساخته و پرداخته است توقع دیدن فیلمی خوب و باب سلیقهام را داشتم. اما این بار ماجرا فراتر از لذت بردن از اثر هنریِ وزین، روی دیگری هم داشت. آنچه در طول فیلم جادوی دوربین و کارگردان با روح و روانم کرد چنان بود که عطش سیراب ناشدنی مدرسه سازی و انجام کارهای زیر بنایی و مشارکت اجتماعی کودک محور در استان های مرزیِ کم برخوردار، با روایتِ هنرمندانه و استادانهی داستانی واقعی، در وجودم ده ها برابر شد. این اثر هنری، احساس مسئولیت ساختن مدرسه و فعالیتهای زیربنایی مستمر در مناطق کم برخوردار را در وجودم، دهها برابر کرد.
قطعا یکی از رسالتهای اصلی اثر هنریِ “جامعهمحور” افزایش حساسیت مخاطب عام و خاص از دریچه ای متفاوت به سوژهی مورد نظر و دغدغهی پدید آورندگان آن در راستای چارهجویی برای پرداختن بهتر و بیشتر به آن دغدغهی اجتماعی است. نرگس آبیار، هوتن شکیبا، الناز شاکردوست، شبنم مقدمی و تمام آنانکه نقشی در خلق این اثر داشتند هم “مسئولیت اجتماعی” خود را در قبال کودکان و نوجوانان معصوم مناطق مرزی به ویژه کودکان ، نوجوانان، زنان و مردم شریف بلوچستان ایران و قوم بزرگوار بلوچ و در نگاهی گسترده تر و عمیق تر در قبال اقوام دیگر جای های مرز پر گهر به غایت نیک انجام دادند و از سوی دیگر مسئولیت و حساسیت کارِ فعالان حوزه های اجتماعی به ویژه حوزهی خدمت رسانی به کودکان و نوجوانان را در این مناطق کمبرخوردار چه در سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی چه در نهادهای دولتی و حاکمیتی ده ها برابر کردند.
کار زیربنایی در حوزه های سلامت، آسایش، آموزش و اشتغال کودکان، نوجوانان و جوانان در استان هایی بمانند سیستان و بلوچستان، کردستان، ایلام، خوزستان قطعا به خودیِ خود نیک است حال بیندیشیم اگر این مهم با هماهنگی، هم افزایی، همفکری بیشتر و عمیقترِ نهادهای دولتی، سازمان های مردم نهاد شناسنامه دار، نهادهای غیر دولتی و ارگانهای ذیربط حاکمیتی و امنیتی و بر مبنای استوار علمی و منطقی انجام شود به یکی از مولفه های امنیت پایدار در این مناطق و به دنبال آن کل کشور بدل خواهد شد.
این همافزایی ملی، فقر و جهل را که سبب به وجود آمدن گستردهی آسیب های اجتماعی است و محصولاتی دهشتناکی همانند عبدالمالک ریگی ها، داعشیها و تکفیری ها را به وجود میآورد در نطفه خفه خواهد کرد و نوجوانان و حتی کودکان این سرزمین را که به دام نادانستهی جهل و تندروی و برادرکشی که عاقبتی جز کشتن و کشته شدن ندارد میاندازد نجات خواهد داد. دامی که بیگانهی ایران ستیز با نگاه مکارانه و دقیق به نقطه ضعف های اجتماعی کهن دیار و با شناخت و سواستفاده از آسیبهای اجتماعی حل نشده در مناطق کم برخوردار ایران زمین برای همهی ایرانیان پهن کرده است.
دامی که “ایرانیان” با تکیه بر انسجام ملی، خیر جمعی و با دانایی و توانایی، قطعا توانِ برچیدن کامل آن را دارند. هر چند نیک میدانیم نیروهای امنیتی، سازمان های مردم نهاد، نهادهای دولتی، حاکمیتی و فعالان فرهنگی و هنری هر یک به نوبهی خود در این راستا از جان و دل فعالند اما یقینا همافزایی برنامه محور همهی این نیروها با یکدیگر در تسریع برچیده شدن این بساط خانمان سوز در سرتاسر میهن اسلامی و کاهش چشمگیر آسیب های اجتماعی نقش بسزایی خواهد داشت. “شبی که ماه کامل شد” شاید مصداق راستین اثر فرهنگی تاثیر گذار بر جامعه و مطالبه گری جدی درباب موضوعی مهم در عین ظرافت و صداقت به زبان زیبای هنر و در راستای آگاهی بخشی برای کاهش آسیبهای اجتماعی باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- راهیابی «آخرین تولد» به جشنواره گوا
- پوستر رسمی «آخرین تولد» رونمایی شد/ بازگشت برادران محمودی به سینما
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- نخستین تصویر و اطلاعات از فیلم پر بازیگر جشنواره فجر/ «یادگار جنوب» آماده نمایش شد
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- حرف و حدیثهای اکران یک فیلم پرحاشیه در روزهای خاص سینما
- «ملاقات خصوصی» به سینماها میآید
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»