سینماسینما، بابک احمدی
همیشه با شنیدن نام و فامیلش یاد آن روز گرم تابستانی میافتم که در تاکسی کنارم نشست. بلافاصله سر صحبت باز شد، من هم که عشق فیلم و سینما یک راست رفتم سر اصل مطلب. سن و سالم آنقدری بود که اولین گزینه تصویری پیونددهنده ما شد «مدرسه پیرمردها»، کاش بدانید با فلفلپاشیِ آن چند مرد پیرِ دلدارِ شوخ و شنگ توی فیلم چه روزگاری گذراندم. بعد هم که «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی و «دلشدگان» علی حاتمی و «پرده آخر» واروژ خانِ کریم مسیحی. خوب به یاد دارم که پرسیدم: «این روزها فیلم تازه ندارین؟» سرش را رو به بالا حرکت داد، لب پایین را چسباند به لب بالا و چانه جمع کرد و در پاسخ گفت: «نه، بیشتر فیلم میبینم تا فیلم بازی کنم.» بعد انگاری که صد سال با منِ جوان رفیق باشد، ادامه داد: «یک فیلمی هم هست که مدتی دنبالش گشتهام ولی پیدا نمیکنم.»
من هم که با بچههای فیلمباز و آرشیو جمعکن سر در یک آخور داشتم، فرصت غنیمت شمرده و سینه سپر کردم که: «چه فیلمی؟ من میتونم جور کنم.» گفت: «نه از این فیلمهای سینمایی و اینها نیست. مستند، دنبال یک سری مستندم میگردم، درباره آشویتس!» اول تعجب کردم ولی چشمهایم به سرعت گشاد شد. خیلی نگذشته بود که دوستی ماجرای مجموعه مستندهای بیبیسی درباره اردوگاه کار اجباری را پیش کشیده بود و ما هم چنین بیتوجه از کنارش رد شدیم. خلاصه ماجرا رسید به شماره تلفن و آدرس منزل و فرستادن مستندهای موردنظر. در پوست خودم نمیگنجیدم ولی در عین حال پرسشی برای همیشه فکرم را مشغول کرد که چرا آن زمان دنبال مستندهای آشویتس میگشت؟ چند سالی رد شد تا دانشکده روزنامهنگاری به پایان رسید و مثلا شدم روزنامهنگار! هر چه در زمینه تئاتر بیشتر مطالعه کردم بهتر فهمیدم یک بازیگر چطور میتواند با بهترینهای تئاتر و سینمای ایران همکاری کند و همواره کیفیتی ثابت داشته باشد. درباره یک روز و دو روز یا ۱۰ سال و
۲۰ سال صحبت نمیکنیم. سعید پورصمیمی در دهه ۴۰ وقتی با گروه عباس یوسفیانی همکاری داشت هم کیفیت بالایی از خود به نمایش میگذاشت که اگر جز این بود نامش در جمع هنرمندان نامی نمایش «پژوهشی ژرف و سترگ…» به کارگردانی آربی اُوانسیان قرار نمیگرفت. اصولا پیشنهادم این است که بازیگران قدر تئاتر ایران را باید با نمایشهایی که در آن روی صحنه رفتهاند، بشناسیم. در این صورت متوجه خواهیم شد افراد چطور کیفیتی داشتهاند. پورصمیمی از جمله بازیگرانی نبود که فقط به درد نقش «مشت رحیم» و «اوس ممد» بخورد، چون خیلیها اینطوری بودند، بلکه تواناییاش اجازه میداد به شخصیتهای نمایشنامههای مدرن تجسد ببخشد.
اینجاست که حمید سمندریان برای نمایشهای «آندورا» و «دایرهگچی قفقازی» سراغش میرود. همینطور «خسیس» مولیر بازی میکند یا «ریچارد سوم» شکسپیر. خواندن و به روز بودن، دست از جستوجو نکشیدن و زندگی منظم چنین هنرمندی میسازد، بیپایان و همواره الهامبخش. زندگی با عزتش دراز باد.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «برگ جان» بهترین فیلم شانزدهمین جشنواره توسعه سبز شد
- پورصمیمی با «خوشدلان» به صحنه میآید/ محیط زیست و نمایش «هوای بیدود»
- «آواز قو» به شهرستانها میرود؟
- کارگردان «آواز قو» از ویژگیهای نمایشنامه چخوف و ارتباط آن با شکسپیر میگوید
- «کلمبوس» از آذر ماه اکران میشود + تیزر
- سعید پورصمیمی به «یک تعبیر عاشقانه» پیوست
- اختصاصی سینماسینما/ کارگردان «زینت» در تدارک ساخت دومین فیلمش: به زودی «برگِ جان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند