بهمن فرمان آرا ۸۰ ساله شد؛ هنرمندی که علاوه بر کارگردانی، در وجوه دیگری چون نویسندگی و به ویژه تهیه کنندگی فیلم های مطرح، تاثیر زیادی بر سینمای معاصر ایران گذاشته است.
به گزارش سینماسینما، دنیای اقتصاد نوشت: بهمن فرمان آرا ۸۰ ساله شد؛ هنرمندی که علاوه بر کارگردانی، در وجوه دیگری چون نویسندگی و به ویژه تهیه کنندگی فیلم های مطرح، تاثیر زیادی بر سینمای معاصر ایران گذاشته است. او تهیه کنندگی فیلم های کارگردان های برجسته ای چون بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، خسرو هریتاش، عباس کیارستمی و محمدرضا اصلانی را در کارنامه خود دارد که آثار آنها جوایز معتبری نیز به دست آورده اند.
او در مقام کارگردان نیز با ساخت آثاری چون «شازده احتجاب» با اقتباس از اثر معروف هوشنگ گلشیری توانست در جامعه روشنفکری به عنوان کارگردانی پیشرو و از هنرمندان «موج نو» معرفی شود. بهمن فرمان آرا، متولد ۳ بهمن ۱۳۲۰ در تهران است. او پس از تکمیل تحصیلات خود در رشته هنرهای دراماتیک و فیلم سازی از انگلستان و آمریکا در سال ۱۳۴۵ به ایران بازگشت و در دهه ۵۰ به فیلم سازی مشغول شد. وی پس از انقلاب مدت ها در خارج از کشور مشغول فعالیت بود تا اینکه در سال ۱۳۷۸ فیلمسازی را دوباره در ایران آغاز کرد و فیلم هایی نظیر بوی کافور عطر یاس، خانه ای روی آب و یک بوس کوچولو را که به سه گانه مرگ معروف شدند ساخت. او سپس در سال ۱۳۸۸ فیلم خاک آشنا را که ۲سال توقیف بود اکران کرد. وی با ساخت بوی کافور، عطر یاس و خانه ای روی آب، نظر بسیاری از مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرد. امید روحانی درباره شروع مجدد کار این کارگردان و روحیات او می گوید: «برای آنها که بهمن فرمان آرا را می شناسد، بوی کافور عطر یاس فیلمی عجیب است با همه شوخ طبعی اش، روحیه حرفه ای و علاقه اش به کمال گرایی، سابقه طولانی اش در مدیریت و تهیه کنندگی، این میزان جدی بودن، عبوس بودن و روحیه شبه فلسفی اش کمی خارج از اندازه بود.»
پدر فرمان آرا صاحب کارخانه نساجی بود، ثروتی که بعدها به فرزندانش رسید. از این رو او صاحب سرمایه ای شد که اگرچه در فیلمسازی به کارش آمد اما از انتقاد برخی منتقدان نیز بی نصیب نماند. خود در این باره در مصاحبه ای گفته است: «جرم من نیست که پدرم در تجارت آدم موفقی بود. خانه و زندگی ام را از صدقه سر پدرم دارم وگرنه با پولی که از سینما درآوردم، قبر هم نمی توانم برای خودم بخرم! بنابراین به کسی بدهکار نیستم که از یک خانواده مرفهی آمدم. فقر هیچ وقت نشانه افتخار نیست و اگر به نگاه سوسیالیستی معتقدم، به خاطر این است که مسکن، تحصیل و بهداشت حق همه است. من کار خودم را می کنم و اینکه کیهان ۳ مرتبه نیمه پنهان من را در می آورد، از تخیلات آنهاست. عادت ندارم که جواب این گونه افراد متوهم را بدهم. من سنگی به آب انداختم و موجی ایجاد شده است و مردم قضاوت خواهند کرد. من هیچ وقت دنبال سهم خواهی نبودم چون به نظرم مهم کاری است که انجام می شود و وقتی آب ها از آسیاب بیفتد، همه چیز روشن می شود و به هر حال آدم های جوانی پیدا می شوند که ریشه ها را پیدا کنند.» فرمان آرا علاوه بر تهیه کنندگی فیلم های کیارستمی، دوستی دیرینی با او داشت؛ دوستی ای که تا پایان زندگی کارگردان فقید ادامه یافت. وی دراین باره آخرین خاطره دیدارش با کیارستمی تعریف می کند: «بار آخری که رفته بودم دیدن عباس، آن قدر جان نداشت که حرف بزند. جراحی های مکرر و اشتباهات پزشکان امانش را بریده بود. برق چشم هایش نبود. امید به زندگی را همیشه در چشم هایش می شد دید. خبری از این امید نبود. ناامید شده بود. کم حرف می زد. بیشتر گوش می کرد. حرف زدن برایش سخت بود. گفت از کار تازه چه خبر؟ فیلم نمی سازی؟ گفتم دارم شروع می کنم. بعد هم اضافه کردم نقش اصلی این یکی را خودم بازی می کنم. چشم های عباس برق زد. لبخندی نشست روی لب هایش. گفت چه خوب. من که گفته بودم اگر خودت بازی کنی بهتر است. اگر گوش کرده بودی تا حالا شده بودی یک برند. گفتم مثل وودی آلن؟ گفت مثل وودی آلن و هر دو لبخند زدیم.» اخیرا کتابی با نام «درباره هفتاد و پنج سال اول به روایت بهمن فرمان آرا» به کوشش محسن آزرم منتشر شده است که در آن زندگی نگاره این هنرمند فیلمساز است و روایت او از کودکی تا هفتاد و چندسالگی را شامل می شود. او در این کتاب به مرور کامل فیلم هایش و اینکه چگونه ساخته شدند، پرداخته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چشمهایش» کلید خورد
- به کارگردانی بهمن فرمانآرا؛ مهدی پاکدل و لاله مرزبان به «چشمهایش» پیوستند
- پیوستن علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به «چشمهایش»
- بهمن فرمان آرا شاهکار بزرگ علوی را میسازد
- روایت سیدنی لومت از کارکردن با مارلون براندو /وقتی مارلون براندو کارگردان را امتحان می کرد
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- بهمن فرمانآرا در مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی: اگر ما گل میدیدیم، کیارستمی ریشه را میدید
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- بیستمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر برگزار شد؛ اهدای تقدیرنامه عالی یونسکو به نصیریان
- گزارش آئین بزرگداشت ملک جهان خزاعی/ هنرمندی که رنگ را به سینمای ایران وارد کرد
- «شطرنج باد» در سینماهای هنروتجربه پاریس اکران شد/ یک فیلم نخبهگرا
- واکنش فرمان آرا به افرادی که برای اصغر فرهادی دستورالعمل صادر می کنند
- «مجبوریم» در جشنواره «مونز» بلژیک
- رضا کیانیان: حاتمیکیا برای «آژانس شیشهای» در ابتدا من را نپذیرفت میگفت فیلسوف هستم
- «مجبوریم» در فستیوال فیلم «بنگلور» به نمایش در میآید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





