تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۷/۱۷ - ۲۰:۴۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 29128

درخت گلابیفیلم درخت گلابی به کارگردانی داریوش مهرجویی ، اقتباسی از داستان درخت گلابی گلی ترقی است. این نویسنده در ۱۷ مهرماه سال ۱۳۱۸ در تهران به دنیا آمد.

به گزارش سینماسینما، گلی ترقی پس از به پایان رساندن سیکل اول دبیرستان به آمریکا رفت. شش سال در آمریکا زندگی کرد و در رشتهٔ فلسفه فارغ‌التحصیل شد و از آن‌جا که زندگی در آمریکا را دوست نداشت، به ایران بازگشت. پس از بازگشت، به داستان‌نویسی روی آورد. او ۹ سال در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس در رشته شناخت اساطیر و نمادهای آغازین پرداخت، سپس به فرانسه رفت. هنگامی که در ایران بود با هژیر داریوش، سینماگر و منتقد ازدواج کرد و دارای ۲ فرزند شدند و سپس از یکدیگر جدا شدند.

اولین مجموعه داستان‌اش به نام من هم چه‌گوارا هستم در سال ۱۳۴۸ منتشر شد. پس از انقلاب به فرانسه رفت. در آنجا هم به نوشتن ادامه داد یکی از داستان‌های‌اش به نام «بزرگ‌بانوی روح من» به فرانسه ترجمه شد. در ۱۹۸۵ این داستان به عنوان بهترین قصهٔ سال در فرانسه برگزیده شد.

این سطرها، چند جمله ابتدایی داستان کوتاه «درخت گلابی» از مجموعه داستان «جایی دیگر» اثر گلی ترقی هستند:

«تمام درختان باغ دماوند بار داده اند جز درخت گلابی – درخت طناز و خودنمای گلابی- و این حقیقت رسوا کننده را، باغبان پیرسمج، هر صبح، هنگام آب دادن درختان باغ، با اندوه و خشم به گوش من می ‌رساند. چشم را که باز می کنم پشت پنجره اتاقم منتظر ایستاده و نمی‌فهمد که سرنوشت مغموم گیاهان ابله و خوشی یا ناخوشی سبزه و چمن و علوفه ربطی به من ندارد (به من نویسنده و فیلسوف) و متوجه نیست که حواس من جایی دیگر است، جایی ماوراء اتفاقهای کوچک زمینی و حادثه های حقیر روزانه.»

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها