محمدعلی بهمنی گفت: به دلیل کرونا و سپس عارضه چشمی بیش از دو سال است حضور در جلسات شعر که برای من حکم اکسیژن دارند را از دست دادهام.
به گزارش سینماسینما، ۲۷ فروردینماه در کنار تمام فراز و فرود و رخدادهای تاریخیاش در بطن خود سالروز تولد مردی است از تبار غزل و ترانه! استاد محمدعلی بهمنی.
سردمدار غلبه محتوا و مضمون با فصل نوین سرایش ترانه
بهمنی در تاریخ ۲۷ فروردینماه ۱۳۲۱ در شهر اندیمشک دیده به جهان گشود و در فاصله بسیار کوتاهی با جوشش طبع شاعرانگی در قالب سرودن غزل خود را بهعنوان یکی از چهرههای موفق حوزه شعر معاصر بخصوص در حوزه غزل معرفی کرد.
در ادامه راه و بعد از انقلاب اسلامی در قالب آغاز فصل نوینِ سرایش ترانه در کشورمان به صف ترانه سرایانی پیوست که مضمون و محتوا را بهعنوان یکی از اصلیترین مؤلفههای فرم ترانه نوین مدنظر قرار داد و با سرایش آثار متعددی در حوزه ترانه و خواندن آن ترانهها توسط خوانندگانی مثل زندهنام ناصر عبداللهی، امیر کریمی، رضا آریایی، همایون شجریان، علیرضا قربانی و… خاطرات درخشان و ماندگاری از همنشینی ترانه و موسیقی را در اذهان ما به یادگار گذاشت.

دست بالا در تربیت نسل جوان شاعران و ترانهسرایان
محمدعلی بهمنی طی قریب به سه دهه اخیر در تربیت نسل جوان شاعران و ترانهسرایان دست بالایی داشته و همواره پای ثابت حضور جلسات شعر و شعرخوانی و نقد و بررسی آثار شاعران جوان بوده است.
هر چند از آغاز دوران کرونا کمتر شاهد حضور بهمنی در چنین جلسات و محافلی بودیم؛ امید آن میرفت در سایه تسریع روند واکسیناسیون و رسیدن جامعه به ایمنی نسبی بار دیگر جلسات و محافل ادبی میزبان حضور محمدعلی بهمنی باشند، که به دلیل عارضهای که برای چشم او به وجود آمد و او را برای انجام معاینات و عمل جراحی روانه بیمارستان کرد، چنین نشد.
بهمناسبت هشتادمین سالروز تولد استاد محمدعلی بهمنی گفتوگوی کوتاهی با او انجام دادیم.
کاهش رغبت جوانان به ارائه اشعارشان؛ دلگیرم میکند
محمدعلی بهمنی گفت: قریب ۲ سال به سبب شیوع کرونا حضور در جلسات شعر را تجربه نکردهام و این باعث خسران و ناراحتی من است، در دوران کرونا وظیفه مردم آن بود تا محافظ خود باشند و در ادامه راه و با بهبود نسبی شرایط جامعه به دلیل عارضه چشمی درگیر روند درمان هستم و هنوز فرصت استفاده از این جلسات را پیدا نکردم.
وی با بیان آنکه حضور در جلسات و محافلی که در آنها عطر شعر و غزل جاری و ساری است برای من برای من حکم اکسیژن را دارد خاطرنشان کرد: وقتی جوانترهای شعر و آثار درخشان و باارزش آنها را میبینم اما کمتر میل و رغبتی برای خواندن آن آثار را شاهدم دلم میگیرد. متاسفانه شرایط شعر در روزگارمان آنقدر تخریبشده که حتی جوانان این عرصه نیز چندان میل و علاقه برای ارائه آثار ندارند.
بهمنی درباره طی کردن روند درمان خود که این روزها او را ساکن بیمارستان کرده است گفت: بخش نخست روند درمان چشمم آغاز شده و در حال حاضر پزشکان گفتهاند که باید یک ماه چشمم بسته باشد. بعد از این زمان مشخص میشود که ادامه روند درمان به چه شکلی خواهد بود.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود






