«حواس تان به داستان ها و چگونگی روایت آنها باشد، قدرت آنها می تواند ما را به حقیقت برساند، اما در عین حال می تواند ابزاری برای گمراه کردن ما هم باشد.» این عبارتی است که در ابتدای فیلم توسط یک مجری گفته می شود و ما متوجه می شویم که با قصه ای رو به رو هستیم که سرشار از داستان های معتبر و نامعتبر است.
سریال سلب مسوولیت Disclaimer 2024 به نویسندگی و کارگردانی آلفونسوکوارون، برنده جایزه اسکار است.آلفونسو کوارون، یکی از کارگردان های بزرگی است که امضای وی پای فیلم هایش شناخته شده است.این کارگردان لاتینی تبار برای دو فیلم جاذبه و رما، برنده اسکار شد.او از بعد از ساخت رما، از سینما فاصله گرفت و سرانجام نامش با سریال سلب مسوولیت گره خورد و بیننده را وارد یک رئالیسم جادویی کرد.او که یکی از مطرح ترین فیلمسازان هالیوودی است با فیلمنامه روانشناختی که موتیف اصلی آن قضاوت است به تماشاگر این پیشنهاد را می دهد که این سریال را تا انتها ببیند و در مورد آن بیندیشد. سلب مسوولیت، یک مجموعه تلویزیونی ۷ اپیزودی محصول امریکا و انگلستان در ژانر درام، رازآلود، هیجانی و روانشناختی است که به تاز گی از اپل تی وی پلاس به اتمام رسیده است .
کیت بلانشت، کوین کلاین، ساشا بارون کوهن و لیلا جرج در این اثر به ایفای نقش پرداخته اند.این سریال با اقتباس از رمانی به نوشته رنه نایت در سال ۲۰۱۵ ساخته شده است. داستان در مورد کاترین دیونسکرافت با بازی کیت بلانشت که یک زن مستندساز موفق است که با رابرت، همسر دوست داشتنی اش در لندن، زندگی مرفه ای دارند که ناگهان روابط آنها به دلیل رازهای سر به مهر شده کاترین، دستخوش تغییرات می شود.
سلب مسوولیت، سریالی است که روی لبه تیغ راه می رود و روایت داستان غیرخطی است که برای سازنده یک ریسک محسوب می شود.شروع سریال در مراسمی برای تقدیر از کاترین به نمایش در می آید که مجری جملات کلیدی را به ما ارایه می دهد که شامل دو کد است: یک، مواظب فریب ها باشیم و دو، هشدار درباره قضاوت.بعد از یک شب خاطره انگیز، کتابی به نام«ضدبیگانه» با نام مستعار نویسنده به دست کاترین می رسد . وی با خواندنش، معتقد است که کتاب به گذشته او پرداخته است که پیش از آن، نسخه دیگر کتاب به دست نیکلاس، پسر ۲۵ ساله کاترین و رابرت رسیده و مدتی بعد به دست رابرت می رسد و از اینجا سریال وارد یک فاز معمایی و رازآلود می شود.
این رازها به دست استیون برگیستوگ، پیرمرد ۷۰ ساله ای رمز گشایی می شود که کاترین را مسوول مرگ پسرش در ۲۰ سال پیش می داند که همسرش نانسی نتوانست با مرگ فرزندشان، جاناتان کنار بیاید و بعد از یک بیماری سخت در سال ۲۰۱۱ از دنیا رفت.استیون درمانده تصمیم می گیرد دست نوشته های همسرش را به نام مستعار خود برای انتقام از کاترین چاپ کند، چرا که او را نه تنها مسبب مرگ پسرش، بلکه زنش می داند.از این رو این درام پر تعلیق، راز گذشته را به سطح باز می گرداند.
حالا این راز چیست که کاترین نمی خواهد از خودش در برابر این حجم از توهین ها دفاع کند.
نریشین در این سریال جذاب است گاهی از طرف پدر جاناتان و گاهی هم از طرف کاترین اما در نهایت این آشی است که نانسی آن را درست کرده و همه را به جان هم انداخته است.ما از قسمت دوم بیشتر از آنکه دچار شوک و تردید شویم، قضاوت می کنیم و خودمان را یک پا قاضی می دانیم، تنها با آنچه در کتاب نوشته شده یک طرفه، حکم صادر می کنیم بدون آنکه دفاعیه کاترین را بشنویم.اما داستان دچار یک چرخش ناگهانی در افکار ما می شود و سوالاتی را در ذهن ما ایجاد می کند.شاید کاترین مقصر نیست؟شاید کتاب توهمات یک زن مریض است؟شاید برای خانواده کاترین توطئه چیده اند؟راستی چرا از این ماجرا، چیزی در ذهن نیکلاس پنج ساله باقی نمانده است؟و ده ها سوال دیگر.
کاترین گول استیون را نمی خورد. او خود می داند چه شده و از اینکه رابرت اجازه دفاع از خود را نداده، ناراحت است، اما بیش از هر چیز کاترین مادری است که فقط به فکر پسرش است که اوردوز کرده و در بیمارستان بستری است. او حالا تبدیل به زنی قوی تر از قبل شده است.اپیزودها با سلطه و دقت بالایی ساخته شده و حالا نوبت کاترین است که در دو اپیزود آخر گیرا حاضر شود و واقعیت را از زبان او بشنویم، دو اپیزودی که به شدت تنش زاست و مخاطب را درگیر می کند.سلب مسوولیت، سریال ارزشمندی است که به ما می گوید بس است، دست از قضاوت بردارید هر داستانی، فقط یک راوی ندارد و قصه صرفا آن چیزی نیست که نانسی تعریف می کند او تنها با داشتن چند عکس از جوانی کاترین، داستانی سراسر دروغ را نوشته تا دل خود را آرام کند و برای مرگ پسرش، کاترین را مقصر بداند .کاترین قربانی همین قضاوت ها می شود.حالا در اپیزود۶، ۷ ما داستان غرق شدن جاناتان و مزاحمت هایش را برای کاترین و نیکلاس را از نگاه کاترین می بینیم.
متاسفانه با قضاوت یک جانبه خود متوجه خیلی از کدهای اشتباه داستان نانسی نشدیم.
هیچ کسی مانند والدین از شخصیت فرزندش اطلاع ندارد .جاناتان یک پسر سایکو و آزارگر بود که به قول استیون همیشه بخش منفی شخصیتش از سوی نانسی پنهان می شد و حالا باید به این پدر ایراد گرفت چون فرزندت مرده بدون هیچ گونه تحقیقی فقط با دست نوشته های همسرت نمی توانی یک زندگی را متلاشی کنی.
گسترش شخصیت ها به درستی درآمده است.در روایت ها، گنگ بودن مطرح نیست.در هر اپیزود، لایه هایی از اسرار باز می شوند.این سریال دست روی یکی از موضوعات آسیب پذیری چون تجاوز گذاشته؛ از این رو باید در این زمینه بیشتر مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
فیلمنامه محکم و دارای چفت و بست است که علاقه مخاطب را به خود حفظ می کند و با تماشای آن تا آخرین ثانیه غرق داستان می شود.یکی دیگر از موفقیت های سلب مسوولیت، بازی های چشمگیر هنرپیشه ها از جمله کیت بلانشت است که برای اولین بار او را در قاب تلویزیون با بازی هوشمندانه مشاهده می کنیم.ما با کیتی رو به رو هستیم که اضطراب و ترس را به خوبی نشان می دهد که گویی بر لبه پرتگاه ایستاده است.کوهن در نقش همسر کاترین بازی خوبی دارد و سرخوردگی را به خوبی نشان می دهد و سرانجام با بازی درخشان استیون روبه رو هستیم که در هر سکانس تغییر حالت و چهره می دهد و به عنوان مردی مرموز و ناشناخته در صحنه تلویزیون خود را معرفی می کند، فردی که نقش کلیدی دارد.از این رو شخصیت پردازی ها عالی است.ترکیب بازیگران قوی و کارگردانی هنرمندانه یک سریال هیجان انگیز و سرشار از مفاهیم قابل تامل و روانشناختی را ارایه داده است. در انتها باید گفت ما باید از همان ابتدا در مواجهه با هر داستانی به نحوه روایتش مشکوک باشیم و قاطعانه نظر ندهیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
آخرین ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند
- با انتشار یک بیانیه؛ خانه موسیقی نسبت به لغو کنسرت و بازداشت هنرمندان اعتراض کرد
- یک داستان قدیمی و باورنکردنی
- گزارشی از فروش سینماها؛ بیش از ۶۶ میلیارد تومان سهم گیشه سینما در هفته گذشته
- شورای سیاستگذاری چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد
- معرفی داوران چند بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- اکران خصوصی فیلم «عزیز» / گزارش تصویری
- اعلام فهرست نامزدهای بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت»/ داوران معرفی شدند
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- ولفگانگ بکر درگذشت
- با حکم معاون هنری؛ سرپرستان اداره کل هنرهای نمایشی و تئاترشهر منصوب شدند
- شرط جیم کری برای حضور در دنباله «ماسک»
- معرفی داوران بخش نمایشنامه نویسی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- نمایش «مردمان باد» در موزه سینما
- از لوطیگری به لاتبازی رسیدیم؛ گفتوگو با مهدی نادری فیلمنامهنویس درباره فیلم «زودپز» و طبقه فرودست در سینما
- بدون حضور بازیگران اصلی؛ ساخت دوباره «فرار از زندان» در دستور کار قرار گرفت
- «پسر انسان»؛ جنسیت یا انسانیت، مسئله این است
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید
- اکران خصوصی فیلم «آریا شهر دو نفر» / گزارش تصویری
- نامزدهای جایزه لومیر معرفی شدند
- سینماگران ایرانی در جشنواره ساندنس آمریکا
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شهره آغداشلو بازیگر فصل سوم «چرخ زمان» شد
- بر اساس اعلام DGA؛ جایزه دستاورد یک عمرِ انجمن کارگردانان به آنگ لی اهدا میشود
- معرفی بازیگران نمایشهای «هدویگ» و «نامههای بینام و نشان»
- ساخت دنباله دیگری از فیلم پرفروش سال ۲۰۰۰/ رابرت دنیرو و بن استیلر در قسمت جدید «ملاقات با والدین»
- جشنواره «دیدار» کاملا مستقل برگزار میشود