منیژه حکمت اعلام کرد که سازمان سینمایی به دلیل امضای بیانیه حمایت از هموطنانمان مجوز فیلم «۱۹» را صادر نمیکند.
به گزارش سینماسینما، چندی پیش منیژه حکمت کارگردان فیلم سینمایی «۱۹» که در سکوت خبری ساخته شده بود، در یک اپلیکیشن از حذف ۴۰ دقیقه از این فیلم ۸۰ دقیقهای خبر داد و گفت: «از فیلم ۸۰ دقیقهای «نوزده»، ۴۰ دقیقه حذف شد! اگر این روند ادامه پیدا کند، به عنوان فیلمساز مستقل، دیگر نه پروانه ساخت خواهم گرفت و نه پروانه نمایش. این فیلم درباره کروناست و ۹ ماه پیش به ارشاد ارسال شد.»
او همچنین با انتشار متنی در فضای مجازی خود در این باره نوشت: «سانسور را نمیپذیرم و خبر توقیف را اعلام میکنم، مدیران فرهنگی دولت روحانی، از ترس از دست دادن میزهایشان فرار رو به جلو میکنید، این نیز میگذرد.»
حال حکمت در جدیدترین واکنش خود به مساله سانسور فیلمش بیانیهای را صادر کرده که متن این بیانیه به شرح زیر است:
«اگر چارهای ندیدم جز آنکه بحث ستمی را که بر فیلمی مظلوم همچون «۱۹» میرود به حیطه عمومی بکشانم، از یک سو، بابت مقابله با سیاست تهدید و ارعاب سازمان سینمایی بود و از سوی دیگر بابت یادآوری رفتارهای فرافکنانه و بدعهدی ایشان که هر بار با دستاویز هراس پراکنی از کسانی که در پی آن دولت بر کرسیهای سیاستگذاری، نظارت و ارزشیابی تکیه خواهند زد، معضلاتی بیپایان برای فیلمسازانی مستقل مثل من به وجود آوردهاند.
اگر نه، همه میدانند و مدارکی متقن و مستدل دارند که بنده به حکم وظیفهای که برای تمهید راههای جدید برای تولید آثار مستقل و کم هزینه و جریانسازی در این زمینه بر خود مفروض داشتهام، فارغ از موافقت و یا مخالفتهای شخصی، همواره تمام راه را در چارچوبهای معین قانونی پیمودهام به همین دلیل برای فیلم «۱۹» هم از همان سازمان، پروانه ساخت به تاریخ : ۱۳۹۹/۰۸/۲۱با شماره :۴۰۰۰۹۰۰۶ اخذ کردهام، برای استفاده از فیلمهای آرشیوی با حضور زنان (که در تولیدات برخی از مراکز خاص، بحثی عادی و پیش پا افتاده تلقی میشود) از همان سازمان استعلام گرفتهام و برای پروانه نمایش غیر مشروط خارج از کشور و مشروط داخل کشور با همان سازمان به تفاهم رسیدهام چون از بخت بد، همان سازمان در مواردی گه گفتهام مسئولیت قانونی به عهده داشته است.
اما پاسخ آن سازمان پس از ماهها طفرهروی از صدور پروانه بر اساس توافقات به عمل آمده، این بوده است که به دلیل امضای بیانیه در حمایت از برخی هموطنان مظلوم و محروممان در این کشور، بحث شکل دیگری به خود گرفته است و برای نمایش فیلمی ۸۰ دقیقهای چارهای جز حذف ۴۰ دقیقه وجود ندارد.
و وا حیرتا و وا اسفا که در زمانی بابت پیگیری مطالبات به حق مردم سرزمینمان مورد مواخذه قرار میگیریم که کلیه مسئولان مملکتی نیز بر ضرورت رسیدگی به این مطالبات تاکید ورزیدهاند…
منیژه حکمت.»
منبع: صبا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- منیژه حکمت از جشنواره داکا جایزه گرفت
- رقابت «کاپیتان» در بیست و دومین جشنواره داکا
- جایزه اصلی بهترین فیلم آینده آسیا جشنواره توکیو به «ماریا» رسید
- حضور «ملخ» در بخش رقابتی جشنواره ونکوور
- مثل تماشای دریا/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
- اختصاصی سینماسینما/ پانتهآ پناهیها با «جاده خاکی» جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کرافت استونی را به دست آورد
- اما سفر نیست علاجِ این درد/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- بلوغ بازیگری برآمده از یک خانواده سینمایی/ درباره بازی پگاه آهنگرانی
- در بند اما سبز/ نگاهی به فیلم «بندربند»
- اولین حضور بینالمللی «ملخ» در یک جشنواره آمریکایی
- استوار بر سایر اجزا و عناصر/ نگاهی به موسیقی فیلم «دسته دختران»
- قصهای گمشده در هیاهوی انفجار/ نگاهی به فیلم «دسته دختران»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با منیژه حکمت کارگردان فیلم «بندربند»/ یاور من مردم هستند
- با طرحی از فرهاد فزونی؛ پوستر رسمی «بندربند» منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





