بیژن بنفشه خواه ساخت سریال هایی مانند «لیسانسه ها» را یکی از الزامات جامعه امروزی می داند و تصریح می کند که مردم حق دارند سریال های کمدی خوب و جذاب ببینند.
به گزارش سینماسینما، این شب ها آی فیلم ۲ سریال «لیسانسه ها» را برای مخاطبان فارسی زبان تاجیک و افغان خود در حال پخش دارد که بیژن بنفشه خواه هم یکی از بازیگران آن است.
بنفشه خواه که این روزها مشغول بازی در سریال «مستوران» به کارگردانی جمال سیدحاتمی است، با سروش صحت در سریال های «پژمان»، «ساختمان پزشکان»، «لیسانسه ها» و «فوق لیسانسه ها» همکاری داشته است. او در سریال «لیسانسه ها» ایفاگر نقش دکتر محمود مهاجر است؛ مدرس کلاس های موفقیت و پدر همسر یکی از جوانان اصلی قصه.
بنفشه خواه کاراکتر دکتر مهاجر را با وجود اختلاف سنی زیاد با خودش، شخصیتی جذاب ارزیابی و تاکید می کند که بازی در قالب این نقش برایش چالش برانگیز بوده است.
او درباره ایفای نقش محمود مهاجر در سریال «لیسانسه ها» گفت: من در بیشتر سریال های سروش صحت بازی کرده ام، از جمله «ساختمان پزشکان» و «پژمان»؛ سبک صحت را می شناسم و مطمئن هستم که حاصل کار خوب و پرمخاطب خواهد شد، حتی اگر فیلمنامه را هم نخوانده باشم. می خواهم بگویم که او را تا این حد قبول دارم. خوشبختانه «لیسانسه ها» هم توانست در جذب مخاطب موفق باشد و بسیاری از مردم به تماشای این سریال می نشستند.
بنفشه خواه توضیح داد: این کاراکتر به لحاظ سن و سال خیلی از خودم فاصله داشت. من نقش پدر همسر امیرحسین رستمی را بازی می کردم در حالی که اختلاف سنی ما بیشتر از دو ـ سه سال نیست. بازی در قالب چنین نقشی برای بازیگر می تواند چالش برانگیز باشد. البته شخصیت پردازی خیلی خوب بر روی کاراکتر آقای مهاجر صورت گرفته و تمام جزئیات در رفتارهای او لحاظ شده بود. اصولاً یکی از ویژگی های سریال «لیسانسه ها» شخصیت پردازی خوب کاراکترها بود. این شخصیت پردازی باعث شده بود که ارتباط کاراکترها با هم واقعی از آب دربیاید. فکر می کنم مردم آقای مهاجر را دوست داشتند. خودم هم از این نقش آفرینی خیلی راضی بودم و یکی از بهترین تجربه هایم بود.
او در پاسخ به اینکه شغل آقای مهاجر که کمتر به آن پرداخته شده بود، چقدر می توانست یک مزیت برای این شخصیت باشد؟ توضیح داد: او مدرس کلاس های موفقیت است. چنین فعالیت هایی خیلی شفافیت ندارند و نمی دانی کسی که چنین ادعایی می کند واقعا چیز مفیدی برای ارائه دارد یا فقط می خواهد کسب درآمد کند. به هر حال، مهاجر هم دارد از همین طریق روزگار می گذراند و خیلی هم بر روی دکتر و مدرس بودنش مانور می دهد. همین بُعد شخصیتی او هم می تواند برای تماشاگر جذاب باشد.
بنفشه خواه در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه تکیه کلام های دکتر مهاجر مثل «شاد و پیروز باشید» و «سپاس» یا حرکات دستش از کجا آمد؟ یادآور شد: برخی در فیلمنامه آمده بود و بعضی هم در سر صحنه و با همفکری به وجود آمد. سروش صحت کارگردان خلاقی است و در عین حال از پیشنهادها هم استقبال می کند و گارد ندارد. به راحتی می توانی نقطه نظراتت را با او در میان بگذاری و با روی خوش استقبال می کند، حتی اگر در نهایت مورد پسندش نباشد و قبول هم نکند.
او نقطه قوت سریال «لیسانسه ها» را متن آن دانست و افزود: اگر متن یک سریال درست باشد، معمولاً بقیه اجزا هم درست می شود. این موضوع در کارهای طنز اهمیت بیشتری دارد. در حال حاضر و در عرصه طنز نویسندگان خوب و خلاق انگشت شمار هستند و از این لحاظ احساس کمبود می شود. سروش صحت به همراه ایمان صفایی متن خوبی را برای «لیسانسه ها» نوشته بودند و سروش هم به خوبی آن را اجرا و کارگردانی می کرد. صحت کارگردان پروسواسی است و روی جزئیات خیلی حساسیت به خرج می دهد. این مجموعه خوب باعث می شود که بازیگر هم انرژی مضاعف بگیرد و انگیزه بیشتری را برای ایفای نقش پیدا کند. وقتی همه چیز سر جای خودش باشد نتیجه کار هم قابل قبول خواهد شد.
بیژن بنفشه خواه ساخت سریالهایی مثل «لیسانسه ها» را لازم و ضروری دانست و افزود: یکی از امتیازات «لیسانسه ها» این است که با نگاهی متفاوت به مشکلات می پردازد و به بازگو کردن این معضلات به زبانی شیرین اقدام می کند. مردم هم با وجود مشکلات اقتصادی امروز حق دارند که لااقل سریال کمدی خوب ببینند و حالشان بهتر شود. باید برای امثال سروش صحت فرصت بیشتری جهت کار فراهم باشد. حیف است نویسندگان و کارگردانانی مثل او کم کار باشند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری
- تولد ۸۱ سالگی هوشنگ مرادی کرمانی در «اکنون»
- امین حیایی در «استخر» جلوی دوربین رفت
- «صبحانه با زرافهها» به اکران آنلاین رسید
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقیف برنامه سروش صحت
- مالکیت معنوی «کتاب باز» برای صداوسیما است؛ توقیف برنامه سروش صحت پس از انتشار اولین قسمت
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- همکاری دوباره احسان عبدیپور با سروش صحت در «اکنون»
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- انتشار اولین عکسها از مجموعه جدید سروش صحت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





