به گزارش سینماسینما، بهمن عبداللهی در کافه دونده نوشت: معمولا کارگردانان جوانی که از فیلم کوتاه به سینمای حرفه ای راه می کشند دچار یک خطای استراتژیک هستند، بیشتر آنها همچنان در وادی فیلم کوتاه سیر می کنند و وامدار آن حوزه باقی مانده اند. در حالی که سینمای حرفه ای به خاطر مقتضیاتی چون بازگشت سرمایه، فراگیری در اکران، حضور عوامل حرفه ای و … جهانی متفاوت از فیلم کوتاه دارد. ظاهراً آرین وزیردفتری هم در نخستین تجربه سینمایی خود همچنان باور دارد که اینجا هم همان فضاست و فقط زمان اثر طولانی تر شده، برای همین ایده و داستانی که می شود در ۲۰ دقیقه بیان کرد، تبدیل به فیلمی بلند کرده که طبیعتاً ملال آور از آب درآمده است.
«بی رویا» درامی است روانشناسانه درباره توهمات زنی که گم شده و می پندارد فرد دیگری جای او را گرفته. ایده در جای خودش بد نیست. قبلا این پیرنگ را در فصل آغازین «جاده مالهالند» یا در بطن فیلمی چون «جزیره شاتر» و دهها اثر دیگر (می دانم که این فیلم ها با آثار سینمای ایران قابل مقایسه نیستند) دیده ایم. اما باید دید این پیرنگ چگونه و در چه مسیری به بار نشسته، با چه فرمی ارائه شده یا چه محتوایی را صادر می کند. با این تفاسیر باید گفت؛ «بی رویا» پیش فرض هایی می دهد که در ادامه یا از آن پیش فرض ها استفاده درستی نمی کند یا اساساً آن داده ها اشتباه بوده اند. در واقع نه داستان به درستی تعریف می شود نه جابجایی درست اتفاق می افتد و نه به سرانجام لازم می رسد.
اصلا معلوم نیست ما با درامی روانشناسانه طرفیم که می خواهد بگوید مراقب بیماران خود با این نشانه ها باشید؟ یا می خواهد درباره بحران هویت در نسل جوان بیانیه بدهد یا هر چیز دیگر؟ آیا اصلا دیدن و ندیدن فیلم تغییری در ما ایجاد می کند؟ پاسخ خیر است چرا که فیلم ما را به هدفی که دنبال کرده متقاعد نمی کند.
به هر تقدیر تنها نکته ارزشمند فیلم جسارت سازنده در پرداختن به موضوعی متفاوت است و البته اندک ایده های کارگردانی که در قاب بندی ها و تدوین دیده می شود. بازی طناز طباطبایی گر چه به قدرت فیلم های دیگرش مثل «صداها» نیست، اما تلاشش را نشان می دهد و در عوض بازی شادی کرم رودی بسیار ضعیف و کلیشه ای است. در پایان هم بیانیه ای چسبانده شده که می گوید بیماران اسکیزوفرنی فلان هستند و بهمان. خب همه ما خوب می دانیم که اسکیزوفرنی فقط این نیست که در فیلم نشان داده شده.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





