سینماسینما، افشین اشراقی – دریاچه ماهی در صداگذاری، ناخواسته، رویکردی فاصلهگذارانه را برگزیده است. در اغلبِ صحنهها صدای خارجِ قاب (بهطور مشخص آمبیانس)، سوارِ بر صدای درونِ قاب است و این نقص، حواسِ تماشاگران را پرت میکند و از فیلم دورشان. نگارنده فیلم را در پردیسِ سینماییِ کاپریِ گرگان تماشا کرد و با توجه به بهروزبودنِ کاپری، بعید میداند که مشکلِ پیشین از سیستمِ صوتیِ سالن باشد (حتی اگر این مسئله خلافِ واقع باشد فیلم باز هم – در بخشِ صدا –کاستیهایی دارد که نمیشود به سیستم پخش مربوطشان دانست). در ادامه، درنگ میکنیم بر صدای چند پلان و صحنهی دستچینشده از این فیلم.
در اوایلِ فیلم جمعی از فرماندهانِ عملیات کربلای پنج، نادر فلاح را درونِ کانتینر میفرستند تا شنوندهی پیشگوییهای بهظاهر هپروتیاش نباشند. بعد از مدتی، رزمندهای درِ کانتینر را میگشاید و پیش او میآید، صدای همهمهی کمتنشِ رزمندگان از بیرونِ کانتینر به گوش میرسد. منتها آمبیانسِ این پلان، از ترسیمکردنِ فضای جبهه و جنگ (حتی در زمانِ آتشبس) ناتوان است و پشتِ قاب را بیشتر به همایشی کوچک در سالنِ کنفرانس همانند کرده است.
در اواسطِ فیلم، دو شخصیت در ماشین نشستهاند و بگومگو میکنند. در این پلان، دوربین از بیرون و در مدیوملانگ، ماشینِ متوقفشده را از روبهرو در قاب گرفته است و صدای شخصیتهای درونِ ماشین و عبور و مرورِ وسایل نقلیه نیز – هردو تقریباً به یک اندازه – بهوضوح شنیده میشوند. پرسش اینجاست: صدای این پلان از چه منطقی پیروی میکند؟ صدای شخصیتها با وجود اینکه در ماشیناند و گاهی سر میچرخانند، تمامرخ شنیده میشود. اینکه شخصیتها از ما دور اند و صدایشان به ما نزدیک، قراردادی کاملاً پذیرفته شده است و ایراد محسوب نمیشود. مشکل این است که صدای رفتوآمدِ وسایل نقلیه همان حجمی را دارد که گفتوگوها (شنیدهشدنِ یکسانِ ایندو صدا مطابق با منطقِ دنیای عینی نیست و لزومی هم ندارد که باشد). منطقِ پلان و موقعیتِ مکانیِ سوژهها اینطور حکم میکند که صدای عبور و مرور به پسزمینه رانده شود. در شکلِ فعلی، رفتوآمدِ ماشینها نویزی نامطلوب است.
در صحنهای از فیلم پیرزاده سرزده به دفترِ همکارش میرود. هنگام گفتوگو با منشی، صدای موسیقی از اتاقِ رئیس به گوش میرسد. به نظر میرسد که او وُلومِ دستگاهِ پخشِ موسیقی را چسبانده است به سقف؛ او سرخوشِ پیروزی است و نشئهی موسیقی. نکتهای که پیرزاده با لحنی کنایهآمیز بدان اشاره میکند. اما وقتی همراهِ پیرزاده به اتاقاش پا میگذاریم صدا همان حجمی را دارد که در پلانِ قبلی داشت.
و این هم مثالِ آخر: فلاح به خانهی ستاره اسکندری میرود. بیرونِ خانه، جیرجیرکها در حالِ همنوازیاند. در پلانِ بعدی با اینکه واردِ خانه شدهایم، حجمِ صدای جیرجیرکها همچنان مثل پلان قبلی است (حتی اگر در و پنجرهها چهارطاق هم باز بودند باز هم تداومِ صدای جیرجیرکها میتوانست وصلهای ناجور باشد. البته فیلم در فصلِ پاییز میگذرد و میبینیم که درِ هال بسته است). این یکی شاید ایرادی جزئی و بیاهمیت باشد. اما باید در نظر داشت که گاهی همین لغزشها باعثِ مخدوششدنِ حسِ پلان و یا صحنه میشوند.
موسیقیِ نادیجتیکِ دریاچه ماهی بیش از حد پرحجم است و آزاردهنده. به این معنی: زمانِ زیادی را به خود اختصاص داده است، تأکیدگذاریهایش نالازماند و خارج از ظرفیتِ عاطفیِ صحنهها. نیز، شلوغ است و چندان متناسبِ با متن نیست. این موارد، رویهمرفته، باعث شدهاند که موسیقی تحمیلی جلوه کند. احتمالاً بسیاری از تماشاگرانِ دریاچه ماهی با این نظر موافقاند: خیلی جاها به حضورِ موسیقی نیاز نبوده است.
سازندگانِ دریاچه ماهی (صدابردار و طراح صدا و صداگذار و کارگردان) کوشیدهاند تا بهرهجُستن از صدای خارجِ قاب، فضای شنیداریِ فیلم را بگسترانند و فضاسازی متن را قوت ببخشند. اما متأسفانه افراط در این موضوع باعث شده است که فیلم – دستکم از این وجه – لطمه بخورد و زیر سایهی صدای خارجِ قاب قرار بگیرد.
پینوشت: در یکی از آنونسها، عنوانِ فیلم دریاچهْ ماهی خوانده میشود. کارگردان (مریم دوستی) نیز، در مصاحبهای خبری عنوان فیلم را همانطور ادا میکند، بدونِ «یای اضافه».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اپیزود سوم «الناز» آماده حضور در جشنوارههای داخلی و خارجی شد/ همه زنهای این شهر مادر نیستند
- دومین جشنواره فیلم کوتاه سلفی۲۰ در ایستگاه پایانی/ برگزیدگان معرفی شدند
- اعلام جزییات اختتامیه دومین جشنواره فیلم کوتاه سلفی۲۰
- رونمایی از پوستر دومین جشنواره فیلم کوتاه سلفی۲۰
- امضای تفاهمنامه همکاری جشنواره فیلم کوتاه سلفی۲۰ و فرهنگسرای ارسباران/ نمایش آثار منتخب
- آغاز داوری مردمی در جشنواره سلفی۲۰ با نمایش آنلاین آثار
- اعلام اسامی آثار راه یافته به دومین جشنواره فیلم کوتاه سلفی۲۰
- تجلیل از احمدرضا احمدی در دومین جشنواره فیلم کوتاه سلفی ۲۰
- معرفی داوران بخش سینماشعر و فیلمنامه دومین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»
- در جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره «سلفی۲۰» مطرح شد/ تاکید بر لزوم توجه به سینماشعر و سینمای شاعرانه
- مشاوران و مدیران دومین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» معرفی شدند
- تدارک تلویزیون برای نوروز/ نمایش ۱۳۳ فیلم سینمایی در تعطیلات
- انتقاد کارگردان «دریاچه ماهی» از اکران فیلمش/ فیلم در اکران مرد
- رونمایی از جدیدترین پوستر فیلم سینمایی «دریاچه ماهی»+ تصویر
- کدام فیلمها به اکران دوم نوروز میرسند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





